کلاف پیچیده تحریم با چاشنی FATF/ تحریمهای ثانویه آمریکا یا لوایح CFT؟
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، سید مصطفی موسوی نژاد در یادداشتی نوشت: «برای قراردادن ایران در تنگنا و سختتر شدن شرایط این کشور، به اجرای کامل FATF نیاز است.» این سخن خوان زاراته، معاون مدیریت مبارزه با جرائم سیاسی در خزانهداری آمریکاست.
برای تکمیل شدن این پازل، باید سخنان مارشال بیلینگزلی رئیس کارگروه اقدام مالی و دستیار وزیر خزانهداری آمریکا در امور تأمین مالی تروریسم، سخنان پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و منوچین وزیر خزانه داری آن کشور را در کنار سخن خوان زاراته گذاشت. بیلینگزلی در 30 نوامبر 2017 در کنگره آمریکا در پاسخ به یک نماینده کنگره در مورد اثربخشی تحریمها علیه ایران گفت:«باید چارچوب قوانینی برای توقف تامین مالی تروریسم ایجاد کنیم تا ایران نسبت به آن پاسخگو باشد. آنها قوانین کافی در این زمینه ندارند، لذا ما باید بر این موضوع پافشاری کنیم تا زمانی که آنها مجموعه قوانینی علیه پولشویی داشته باشند.» منوچین نیز در همین راستا میگوید:«با تصویب این کنوانسیون از سوی ایران میتوانیم مانع دور زدن تحریمها توسط ایران شویم.»
وظیفه پافشاری بر وضع قوانین را نیز سایر مقامات آمریکایی، اروپایی و اعضای FATF برعهده دارند. پمپئو در مصاحبهای میگوید:«این دو لایحه (CFT و پالرمو) به سرعت باید اجرایی شوند.» سایر سران اروپایی هم علنا اجرای تهمانده برجام را در گرو FATF معرفی میکنند.
هرچه بیشتر ملزم میشویم، وقیحتر میشوند
با ارائه اکشنپلن ایران برای پیوستن به FATF از سوی طیبنیا که بهنظر بسیاری از کارشناسان کاری خلاف قانون بود، چرا که نیاز به تصویب مجلس داشت، این کنوانسیون ایران را از لیست سیاه خود خارج و به لیست خاکستری (حالت تعلیق) وارد نمود. از آن روز به بعد ایران سایر الزامات این کنوانسیون را یکی پس از دیگری تصویب و اجرایی نمود. هماکنون از 40 توصیه، 38 مورد تصویب شده و فقط پالرمو و CFT باقی مانده است. اما در بیانیه اخیر FATF، آنها سطح تهدید علیه ایران را افزایش داده و گفتهاند اگر دو لایحه باقی مانده به تصویب نرسد، ایران به لیست سیاه بازگشت خواهد کرد. جالب آنجاست که از 38 مورد مصوب از سوی دولت، فقط 13 مورد توسط این کنوانسیون پذیرفته شده و سایر موارد را همچنان نپذیرفتهاند. انتظار میرفت بهدلیل همکاری ایران، برخی گشایشها از سوی این نهاد ایجاد شود، اما گویا این نهاد نیز مانند اربابان خود خوی استعمارگری داشته و ایران هرچه بیشتر کوتاه بیاید اینها وقیحتر میشوند.
بررسی حجم تجارت خارجی ایران در برهههای مختلف
با بررسی حجم تجارت خارجی ایران در سالهای اخیر، میتوان به نتایج جالب زیر دست یافت.
- حجم تجارت خارجی ایران در دورهای که ایران در لیست سیاه FATF حضور داشته (در سالهای 86 الی 90)، 74 الی 95 میلیارددلار بوده است.
- در دورهای که ایران علاوه بر حضور در لیست سیاه، تحت تحریمهای سنگین نفتی و بانک مرکزی قرار میگیرد (در سالهای 90 الی 94) حجم تجارت خارجی ایران 77 الی 90 میلیارددلار بوده است.
- با شروع برجام و تعلیق ایران از لیست سیاه FATF (در سالهای 94 الی 96) حجم تجارت خارجی ایران در بازه 77 الی 94 میلیارد دلار قرار میگیرد.
- در نهایت در دورهای که آمریکا از برجام خارج شده و ایران همچنان در حالت تعلیق از لیست سیاه قرار گرفته (سالهای 97 و 98) حجم تجارت خارجی ایران در بازه 84 الی 87 میلیارددلار بوده است.
با توجه به اعداد فوق، براحتی میتوان نتیجهگیری نمود که حضور یا عدم حضور ایران در لیست سیاه FATF، برخلاف ادعای بسیاری از کارشناسان وابسته به دولت، تاثیر چندانی بر حجم تجارت خارجی ایران ندارد.
تحریمهای ثانویه آمریکا یا FATF ؟
سیاسیون، کارشناسان و ژورنالیستهای نزدیک به دولت، وضع موجود را حاصل عدم پیوستن به FATF معرفی میکنند. این درحالیست که اگر کمی به تاریخ سیاسی سالهای اخیر ایران بنگریم، شاید تا یکی دو سال قبل هیچ سخنی از FATF به گوش نمیرسید. این کنوانسیون به هیچ وجه جایگاهی در معادلات سیاسی، اقتصادی و بینالمللی ایران نداشت. نمونه بارز آن در برجام، تنها دستاورد شکست خورده این دولت، قابل رویت است. در هیچ بندی از برجام نمیبینیم که مذاکرهکنندگان طرفین به آن استناد کنند یا اجرای الزامات آن را بخواهند. تمام دعوا در برجام بر سر تحریمهای آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل بود. این خود بهوضوح نشان دهنده جایگاه FATF در معادلات اقتصادی-سیاسی و بینالمللی ایران است. اما سوالی که دولت به آن باید پاسخ بدهد این است که امروز چه شده که همه چیز با وجود تحریمهای سنگین آمریکا به FATF گره زده میشود؟
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/