دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 دی 1398 - 00:06
پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان:

ساختاری مدون و برنامه‌ای جامع در عرصه پژوهش کشور وجود ندارد

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان گفت: «نخستین مانع پیش روی پژوهش کشور نبود ساختاری مدون و تدوین برنامه‌ای جامع است و از طرفی در حوزه برنامه‌ریزی مشکلات ساختاری وجود دارد.»
کد خبر : 452417
photo6039441265285771411.jpg

هادی محمودی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با توجه به کسب عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در گروه معماری در توضیح موضوع پژوهش خود اظهار کرد: پژوهش‌های بنده مجموعه‌ای از کتب است که در حوزه فناوری همگرا نگارش شده و یکی از این کتاب‌ها برگزیده شده است. فناوری‌های همگرا در واقع فناوری‌های زیستی هستند که اصطلاحاً به آنها «فناوری‌های» بایو می‌گویند.


علم آینده، ترکیبی از فناوری‌های همگراست


وی افزود: «علم آینده، ترکیبی از فناوری‌های همگراست. فناوری همگرا به شاخه‌های مختلف تقسیم می‌شود، برای مثال دیگر به‌طور مشخص علمی به اسم مکانیک و عمران نداریم، علم نانو داریم؛ اما نانو در حوزه مکانیک و نانو در حوزه معماری. گرایش بنده معماری بود و این مطالب برگرفته از حوزه معماری و ارتباط آنها با معماری است.»


عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهدی‌شهر در پاسخ به این پرسش که چه شاخص‌هایی موجب برترشدن پژوهش وی شده است، عنوان کرد: «دلیل عمده‌اش به نوآوری که در این موضوع وجود دارد، بازمی‌گردد. اگر توجه کنیم از دولت نهم که معاونت علمی وجود داشت، گرایش به سمت زمینه‌های نو در حوزه علم بود و یکی از این زمینه‌ها حوزه فناوری‌های همگراست.»


محمودی‌نژاد بیان کرد: «یکی از شاخه‌های فناورانه، فناوری‌های زیستی است و کتاب منتخب بنده با عنوان معماری زیست‌مبنا بوده است. یعنی به اصطلاح الگوبرداری‌کردن از طبیعت برای هم‌سازی و مسالمت‌آمیزکردن معیارهای زندگی با شرایط فعلی ما که این کتاب در حوزه معماری بحث کرده است و نمونه‌های موازی مشابه زیادی هم شاید داشته باشد.»


نخستین مانع پیش روی پژوهش، نبود ساختاری مدون


وی درباره موانع پیش روی پژوهش در ایران تصریح کرد: «نخستین مانع در این عرصه، نبود ساختاری مدون و تدوین برنامه جامعی است که این حوزه را پوشش دهد. در حوزه برنامه‌ریزی مشکلات ساختاری وجود دارد. یک برنامه مدون پژوهشی برای رفع نیازها و اولویت‌های‌مان نداریم؛ البته کارهایی می‌شود؛ اما نگاهی که به‌طور مدون بدانیم نیازهای ما از نظر بومی چیست، چه دستاوردهایی در دنیا وجود دارد، وجود ندارد.»


لزوم تدوین بودجه مشخص برای پژوهش


عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهدی‌شهر ادامه داد: «نگاه دوم در حوزه منابع مالی وجود دارد. به هر صورت باید یک بودجه مشخصی برای امر پژوهش تدوین شود. چند وقت پیش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده بود که می‌خواهیم یک بودجه سالانه پژوهشی 6 ماهه برای پژوهش کنار بگذاریم و هر 6 ماه این بودجه را به کسانی بدهیم که صرفاً پژوهش می‌کنند.»


محمودی‌نژاد تأکید کرد: «به هر صورت انسان‌ها به‌طور طبیعی در حال زندگی‌کردن هستند و نیازهای مالی دارند. این مباحث پژوهشی در بودجه دانشگاه‌ها دیده نشده است که چند درصد بودجه به حوزه پژوهش اختصاص داده شده است. اصلاً چقدر از این بودجه پژوهشی در حوزه استان تخصیص داده می‌شود؟ چقدر بودجه پژوهش پرداخت می‌شود؟ مثلاً در دانشگاه حمایت مالی چندانی از ما نمی‌شود.»


وی یادآور شد: مشکلات به‌طور خاص وجود دارد؛ اما برنامه‌ریزی ساختاری و اداری آن هنوز مشخص نشده است، منابع مالی بودجه‌ریزی مشخصی برای این موارد هنوز در نظر گرفته نشده است، باید بپذیریم که اگر قرار است چنین کاری صورت بگیرد، باید در عمل به نتیجه برسد، اکنون تمام تلاش دانشگاه آزاد این است که سایت‌های مختلفی مانند «سامانه پژوهشیار» می‌زنند یا دسته‌بندی را مشخص می‌کنند. هدف درست است، کار می‌شود، ساختار در حال شکل‌گرفتن است؛ اما آن پله آخری که بحث مباحث مالی و بودجه مشخصی تخصیص‌داده‌شده است، وجود ندارد یا شاید هم تخصیص داده شده و ما در جریان نیستیم.


پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان اظهار کرد: «این نگاه که ما افراد را وادار به حرکت و تحرک کنیم، بدون اینکه پیش‌زمینه خاصی انجام دهیم، سخت است. موضوع دیگری که فکر می‌کنم اگر دوستان بتوانند انجام دهند، مؤثر باشد، این است که ما مجموعه افرادی را داریم که می‌توانند خودشان آغازگر اندیشکده‌های پژوهشی باشند. هنوز یک ساختار واحد نداریم که مشخصاً به ما بگوید این اندیشکده‌ها مشخصاً و دقیقاً می‌توانند از کجا مجوز گرفته و  فعالیت خود را آغاز کنند و از آنها حمایت شود.»


پژوهش‌ها را به سمت اولویت‌های بومی ببریم


عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهدی‌شهر افزود: «در هر حال فکر می‌کنم باید پژوهش‌ها کاربردی شود، باید پژوهش‌ها را به سمت اولویت‌های بومی ببریم و اولویت‌های بومی‌مان را باید به بنیادهای نظری در حوزه اندیشه‌های ملی و حتی بالاتر از آن بین‌المللی تبدیل کنیم. در این‌صورت هر منطقه‌ای می‌تواند برای خودش راهگشا باشد.»


نبود جایگاه مناسب در دنیا


محمودی‌نژاد درباره جایگاه پژوهشی ایران در دنیا عنوان کرد: «وضعیت فعلی‌مان واقعاً ضعیف است و باید به آن اذعان کنیم. در کانادا وقتی بودجه پژوهشی برای افراد مصوب می‌شود، همه می‌آیند و حمایت می‌کنند تا یک ایده به یک بنیان تجاری تبدیل شود و در حقیقت با حمایت کامل مالی ایده‌هایی که وجود دارد، تجاری‌سازی می‌شود. شاید حمایت‌ها همه از طرف دولت مرکزی کانادا نباشد و بخش خصوصی حامی شود.»


وی خاطرنشان کرد: «شاید ما برای تسهیل‌سازی نیازمند این هستیم که این چرخه طوری ایجاد شود که مردم و بخش خصوصی مصمم شوند در ایده‌ها مشارکت کنند. باید به بخش خصوصی از طریق بعضی از بسته‌های تشویقی، وام داده شود تا بتوانند سرمایه‌گذاری کرده و بخشی از ایده‌ها را تجاری‌سازی کنند و به تولید انبوه برسانند. پژوهش واقعاً هزینه‌بر و زمان‌بر است؛ اما اگر ما به دنبال آینده بهتری برای این مملکت هستیم و می‌خواهیم که ایران بهتری داشته باشیم، راهکاری بهتر از این نخواهیم داشت.»


پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان بیان کرد: «باید دل‌مان بسوزد، باید فعالیت کرده و مشکلات را برطرف کنیم. افراد و اعضای هیئت‌علمی باید تلاش کرده و خودشان ایده‌های‌شان را مطرح کنند یا با مشکلات بخواهند دست‌وپنجه نرم کنند و موانع را از پیش بردارند. آنهایی که دست‌شان می‌رسد، اگر در حوزه قانون‌گذاری هستند، قانون‌گذاری کنند و اگر در حوزه اجرایی هستند، برنامه‌ریزی و حمایت کنند. در دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید مقداری کارها بهتر انجام می‌گیرد و امیدوارم که مشکلات برطرف شوند.»


انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب