دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1396 - 11:48
گفت‌وگوی آنا با کارآفرین برتر استان سمنان

نابرده رنج و ناداشته عشق، گنج میسر نمی‌شود

دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در هفته پژوهش امسال اتفاقات مبارکی را تجربه کرد، از معرفی استادان این واحد دانشگاهی به‌عنوان پژوهشگران برتر در استان تا دانشمند برتر دنیا خبرهای خوشی بود که ماه دی‌ را برای مجموعه تلاشگران و علاقه‌مندان این دانشگاه، شیرین‌تر از گذشته کرد.
کد خبر : 253003

در میان استادان دانشگاه هستند کسانی که در کنار انجام وظایف معلمی، در بخش‌های مختلف اجتماعی هم دستی بر آتش داشته و حلقه ارتباط دانشگاه با جامعه محسوب می‌شوند. دکتر محمدعلی شریعت عضو هیات علمی جوان و خوش آتیه واحد سمنان کسی است که با ایمان و اراده و به پشتوانه دانش و توانایی، قله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح کرده و بانشاط و انرژی مثال‌زدنی در مسیر کمال، گام برداشته و به جرات می‌توان گفت او مصداق بارز مثل خواستن، توانستن است.


وی که فروردینی و متولد 1359 در سمنان است درعین‌حال که عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع واحد سمنان است، مدیریت واحد صنعتی کلران را هم بر عهده دارد. کارشناسی مهندسی صنایع را از دانشگاه صنعتی اصفهان، کارشناسی ارشد را در همین رشته از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و دکتری تخصصی تولید و عملیات را از دانشگاه علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی اخذ کرده و دارای مدرک دکتری حرفه‌ای در رشته مدیریت استراتژیک (DBA) و دانش‌آموخته دوره جامع مهندسی کیفیت دانشگاه اشتوتگارت آلمان است.


کلکسیون افتخارات این استاد جوان آتیه‌دار با 15سال سابقه حضور در دانشگاه و 17 سال سابقه فعالیت در صنعت، آن‌چنان پروپیمان است که گویی با فردی باسابقه چند دهه کار و فعالیت روبه‌رو هستیم.


استاد نمونه دانشگاه آزاد اسلامی فردی است که داور برتر و برگزیده سومین، چهارمین و پنجمین جشنواره ملی بهره‌وری ایران شده و لوح تقدیرهای متعدد و متنوعی از مراجع کشوری، لشگری و استانی نظیر وزیر صنعت و معدن و تجارت، فرمانده آماد همگانی یکم نیروی دریایی ارتش، معاون وزیر کار و امور اجتماعی و رئیس شورای عالی حفاظت فنی کشور، استاندار سمنان، مدیرکل اداره کار و امور اجتماعی استان و ... دریافت کرده است.


دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامی توانسته با همت و تلاش هوشمندانه مجموعه تحت سرپرستیش را در سال‌های متعدد به‌عنوان واحد نمونه ملی صنعت، واحد نمونه ملی استاندارد، واحد نمونه ملی ایمنی و بهداشت، واحد نمونه ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، مؤدی نمونه ملی مالیاتی، واحد تقدیر شده از طرف بانک مرکزی، واحد نمونه ملی کیفیت، مرکز آموزش علمی کاربردی برتر ملی، واحد نمونه استاندارد، واحد نمونه صنعتی، واحد نمونه صادراتی، واحد نمونه کار و امور اجتماعی، واحد نمونه استانی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و غرفه برتر پژوهش در هفته پژوهش در سال 96 استان سمنان معرفی کند.



کارآفرین برتر استان سمنان در سال 96 آخرین عنوانی است که افتخار آن را از آن خود کرده و به همین مناسبت خبرنگار خبرگزاری آنا با وی به گفت‌وگو نشسته است.


* از نظر شما کارآفرین به چه کسی اطلاق می‌شود ؟


-در شروع مطالب باید بگویم، ذاتا موفقیت یک سازمان از ماهیت کارگروهی و مشارکت کل منابع انسانی آن حاصل می‌شود، بنابراین افتخارات و موفقیت‌های حاصله برای همه کارکنان و همکارانم بوده و مدیریت عامل به‌تنهایی تأثیرگذار نیست و در کسب افتخارات به‌عنوان نماینده یک مجموعه یا شرکت است.


صبر و حوصله و تحمل و پافشاری برای تحقق هدف، و تغییرپذیری و اصلاح شخصی با اراده قوی، همرنگ نشدن با جماعت برای تمرکز بر روی برنامه‌های به‌منظور تحقق هدف. از جمله راه‌های کلی برای حل مسائل و مشکلات هستند. به عبارت دیگر تلاش برای روشن کردن فانوس دریایی زندگی خود و فانوس دریایی همه همراهان خود

افرادی که یک فرصت شغلی جدید در صنعت ایجاد می‌کنند کارآفرین هستند. کارآفرینان فرصت‌های جدید شغلی را با ورود یک محصول یا ایجاد یک بازار جدید به وجود می‌آورند. به بیان کلی‌تر کارآفرینان منابع را مدیریت می‌کنند تا چیز تازه‌ای بسازند. اعم از شغل تازه یا کالا یا خدمت یا حتی بازار تازه. آنچه کارآفرینان موفق را از کارآفرینان دیگر متمایز می‌کند سرعت توسعه فعالیت اقتصادی آنان است. آن‌هایی بیشتر موفق هستند که فعالیت اقتصادی‌شان را با سرعت و بر اساس رویکردهای خلاقانه و نوآور توسعه دهند. آن‌ها موقعیت‌هایی که در بازار، دیگران به آن‌ها توجهی نمی‌کنند را می‌یابند و همین ایده، بهره‌برداری کردن از این موقعیت‌ها را در ذهن آن‌ها شکل می‌دهد.


*شما در چه زمینه‌ای توانسته‌اید موفقیت کسب کنید؟


-در زمینه کارآفرینی شرکتی یا کارآفرینی درون‌سازمانی


*مسیر موفقیت را چگونه طی کردید و برخوردتان با موانع چگونه بود؟


-ابتدا تعریف موفقیت؛ موفقیت یعنی احساس رضایت از اقدامات زندگی در راستای تحقق هدف و نزدیکی به آن. لذا شرط احساس موفقیت و پیمودن مسیر موفقیت، داشتن هدف و رویا پردازی آن در ذهن است که علم سایبرنتیک نیز به بیان این مطلب می‌پردازد. موانع، راهنماهای مسیر موفقیت است. پس باید آن‌ها را دید، شناخت و با کسب تجربه از آن‌ها عبور کرد.


*معمولا چه مشکلات و موانع مهمی در مسیر موفقیت وجود دارند؟ و شما چه راهکارهایی برای حل و یا کمتر شدن آن‌ها پیشنهاد می‌کنید؟


-به عقیده من وقتی به‌صورت مشخص تعریفی از موفقیت نداریم و نمی‌دانیم موفقیت چیست؟! نمی‌توانیم مشکلات را شناسایی کنیم. صبر و حوصله و تحمل و پافشاری برای تحقق هدف، و تغییرپذیری و اصلاح شخصی با اراده قوی، همرنگ نشدن با جماعت برای تمرکز بر روی برنامه‌های به‌منظور تحقق هدف. از جمله راه‌های کلی برای حل مسائل و مشکلات هستند. به عبارت دیگر تلاش برای روشن کردن فانوس دریایی زندگی خود و فانوس دریایی همه همراهان خود.



*حامی و پشتیبان اصلی شما در این مسیر چه کسی بوده و هست؟


-همسرم و البته مدیرانی که افتخار همکاری با آن‌ها را داشته‌ام.


*الگوی شما چه کسی بوده است؟


-بی‌شک پدرم و سه مدیر و کارآفرین برتر که افتخار همکاری و یا شناخت کاملی از آنان داشته‌ام. به‌ویژه بنیان‌گذار گروه صنعتی گلرنگ، آقای فضلی از آن جمله است.


*وجه تمایز کار شما با افراد دیگر این حرفه در چه مواردی است؟


-هم‌زمانی علم و عمل؛ یعنی فعالیت هم‌زمان در دانشگاه به‌عنوان مرکز علم و در صنعت به‌عنوان مرکز عمل. مدیریت زمان و البته پافشاری بر برخی اصول و ارزش‌های شخصی تعریف‌شده برای خود، توانسته من را در مسیر دستیابی به اهداف قرار دهد.


*شما چه نوآوری‌هایی در مدیریت‌تان داشته‌اید؟


-توسعه کارآفرینی سازمانی، پرورش کارآفرینان درون‌سازمانی و تحقیق و توسعه شبکه‌ای از جمله موضوعاتی است که می‌توانم به آن‌ها اشاره کنم.


*در شروع کار چند نفر با شما همکاری می‌کردند و اکنون چه تعداد؟


-در آغاز با حدود 150 نفر آغاز شد و اکنون با حدود 500 نفر در مسیر ماموریت های شرکت هستیم.


*آیا به نظر خودتان نیز فرد موفقی هستید؟


-موفقیت یعنی نزدیکی به هدف و از این حیث بله.


*رمز موفقیتتان در چه مواردی است؟


-توسعه تفکر کارآفرینی درون‌سازمانی و خلاقیت و نوآوری. به اعتقاد من هر فرد در یک سازمان می‌تواند یک کارآفرین سازمانی باشد.


*تا چه اندازه تحصیلات شما و تجربه کار دانشگاهی در کارتان موثر بوده است؟


-بسیار زیاد. با اعتقاد راسخ به این جمله که «غایت دانش عمل است» و مهارت‌های آموخته شده در رشته مهندسی صنایع، همواره آموزش مداوم خود چه در نظام دانشگاهی و غیردانشگاهی را دنبال کرده‌ام. شناخت منابع انسانی و قرارگیری در دو نقش مربی‌گری و مدیریتی، تجربه‌ای بسیار گران‌سنگ را به وجود آورده که خداوند را شاکرم که برایم این مسیر زیبا را در تحقق اهدافم رقم زد.


آیا نیاز به موفقیت، شما را به سمت این کار سوق داده است؟ بله نیاز به تحقق هدف که همان موفقیت است و اینکه شخصا موفقیت گروهی را پایدارتر و لذت‌بخش‌تر می‌دانم.



*در کل چه عواملی باعث شده تا به این کار جذب شوید؟


-در دوره لیسانس، کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شد که باعث شد هسته اولیه این تفکر در ذهنم شکل بگیرد. حس استقلال‌طلبی و مطالعه احوال شخصیت‌های موفق از دیگر عوامل تاثیرگذار در آن دوره بود. وقتی با شخصیت‌های کارآفرین آشنا شدم متوجه شدم آن‌ها با کار گروهی به موفقیت رسیده‌اند. بنابراین برای دستیابی به این هدف به سمت کار گروهی در صنعت رفتم. می‌توانم بگویم غایت دانش، عمل است و این من را به سمت صنعت سوق داد.


*از نظر مالی چه قدر حمایت شده‌اید؟ و به نظرتان در کار شما، حمایت‌های مالی چه اندازه می‌تواند موثر باشد؟


-در کار بودجه‌بندی مناسب و تعریف برنامه‌ها و پروژه‌ها بر اساس اصول علمی صحیح، منابع مالی را مدیریت و اثربخش مصرف خواهد کرد.


*آیا تا به امروز در کارتان شکست هم تجربه کرده‌اید؟ به نظرتان دلایل شکست شما چه مواردی بوده است؟


-بله. انسان‌های موفق حتما روزمه شکست‌های خود را هرسال به‌روزرسانی و مطالعه خواهند کرد و من نیز مستثنی نیستم. کم‌تجربگی، تمرکز بیش‌ازحد بر چند موضوع و عدم جانشین پروری از جمله دلایل آن‌ها بوده است.


*اگر بار دیگر زندگی کاری خود را شروع می‌کردید آیا باز هم فعالیت در این حرفه انتخاب شما بود؟ اکنون با شرایط فعلی خود کدام حرفه موردعلاقه‌ی شما است؟


-بله مطمئنا؛ زیرا کارکردن با مردم و فعالیتی که به غیر از خود، سایرین نیز به‌صورت مستقیم منافع آن را دریافت کنند بسیار جذاب است. کارآفرینی و توسعه سبد خدمتی به جامعه علاقه‌ای است که به‌صورت مستمر آن را دنبال می‌کنم.


*درباره دستاوردهای سفرها و فعالیت‌های خارج از کشور و نقش تأثیرگذار آن‌ها در کسب موفقیت‌هایتان بگویید.


-خلاقیت و نوآوری، رهبری در سازمان، اصول علمی، تحقیق و توسعه، مدیریت سرمایه‌های انسانی از جمله نکات برجسته شرکت‌های موفق دنیاست که به‌وضوح در اکثر شرکت‌های موفق دنیا بخصوص در کشورهای آلمان و فرانسه دیده‌ام.


*دانشگاه تا چه اندازه در دستیابی به موفقیت‌هایتان موثر بوده است؟


-بسیار زیاد، البته کاملا به خود فرد نیز بستگی زیادی دارد.در رشته‌هایی که من درس خواندم به نظرم بسیار همسو با علاقه‌مندی‌های کاری من بوده است.


*دانشگاه آزاد اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید و برای توسعه کمی و کیفی آن چه پیشنهاد‌هایی دارید؟


-به‌وضوح در سطح کشور قدرت، جایگاه و اثرگذاری آن را دیده و درک کرده‌ام. اما باید سرعت تغییرپذیری و توسعه رویکردهای مدیریت علمی و بخصوص رویکردهای نوین در نظام آموزش را دنبال و بهبود بخشید و به‌صورت خلاصه نیازمند یک باز انگاری صحیح در فعالیت‌های آن هستیم.


*چه پیشنهادهایی برای دانشجویانی که علاقه دارند به‌عنوان یک کارآفرین مطرح شوند، دارید؟


-هدفمند بودن در زندگی، صبر و تلاش، ریسک‌پذیری و نگاه علمی و دقیق به مباحث پیش رو و در نهایت تمرین خلاقیت و نوآوری و به قول یکی از کارآفرینان و بزرگ و از مردان صنعت کشورمان، خواندن چندباره داستان کرم ابریشم و پروانه.


*و حرف آخر؟


-نابرده رنج و ناداشته عشق، گنج میسر نمی‌شود.


گفت‌وگو از مصطفی فیض


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته