دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
#ژورنالیسم_علم؛

صبورنژاد: ژورنالیست علم نباید اجازه دهد علم با خودتحریمی دچار انزوا شود

یک تولیدکننده محتوای تلویزیونی در حوزه علم و فناوری گفت: ژورنالیست علم نباید اجازه دهد تا علم در دام ستایش انزوا بیفتد زیرا این موضوع با دانش بومی تفاوت دارد و باعث می‌شود جامعه دچار خودتحریمی شود.
کد خبر : 449740
156384802.jpg

حلیه صبورنژاد در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با لزوم توجه به ژورنالیسم علم در شرایط امروز جامعه اظهار کرد: به‌‌نظر من هوشیاری و هوشمندی لازم میان مروجان علم و روزنامه‌نگاران علم وجود دارد اما مسئله‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در این میان نباید درگیر علم‌گرایی افراطی شویم.


وی تصریح کرد: بسیاری از مروجان کهنه‌کار علم اکنون خوشحال هستند که پس از سال‌ها تلاش این روزها بیشتر نام علم بر زبان‌‌ها جاری است اما شاید باید در کنار این خرسندی، هوشیار بود زیرا سال‌های گذشته کار دانشمندان ما مورد توجه نهاد سیاست‌گذاری نبوده و اکنون که کشور درگیر مسائل و مشکلات زیاد است در گفتار مسئولان کشور می‌شنویم علم، فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان یا استارت‌آپ‌ها به‌عنوان حل‌کننده تمام مشکلات کشور معرفی می‌‌شوند.


تولیدکننده محتوای تلویزیونی در حوزه علم و فناوری افزود: ما به‌عنوان عشاق علم باید از حریم آن در مقابل رویکرد علم‌گرایی افراطی دفاع کنیم و نگذاریم این باور ایجاد شود که علم می‌تواند همه مشکلات را حل کند زیرا علم تنها یکی از نهادهای جامعه است و یک‌تنه نمی‌تواند بار تمام مسائل و مشکلات را به دوش بکشد.


صبورنژاد با بیان این‌که حتماً باید مسئولانه به‌دنبال کاربردی کردن علم بود ولی این بدان معنی نیست که مسئولیت همه نهادهای اجتماعی را به علم واگذار کنیم، گفت: این گفتمان علم‌گرایی افراطی و سوءاستفاده از کلان‌روایت علم در نهایت در حل تمام مشکلات ناکام می‌شود و این موضوع موجب تضعیف بیش از پیش نهاد علم نزد مردم خواهد شد.


این روزنامه‌نگار علم افزود: هیچ چیز به اندازه این‌که ببینم حاصل کار دانشمندان به حل مسئله کمک کند خوشحال‌کننده نیست ولی در جامعه ما علم محبوس دانشگاه شده و این مشکلی جدی و نیازمند توجه است.


وی تصریح کرد: صحبت‌های من به این معنی نیست که در کشور ما علم قادر به حل مسائل کشور نیست بلکه بدان معنی است که علم در صورتی می‌تواند پیشران در پیشرفت جامعه باشد که سایر نهادهای اجتماعی نیز سهم وظیفه خود را در این راستا ایفا کنند.


صبورنژاد با اشاره به شرایط کنونی کشور که دچار تحریم است؛ گفت: باید نگاه ما به دانش داخلی باشد؛ در این راستا روزنامه‌نگاران و مروجان علم نقش مهمی را برعهده دارند و می‌‌توانند  در جهت حرکت به‌سمت تحول گام بردارند.


این فعال حوزه رسانه ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که به‌‌عنوان دغدغه من در راستای حوزه ژورنالیسم علم مطرح است این است که یک ارتباط‌گر علم علاوه بر این‌که باید نسبت به آنچه که انتقال می‌دهد آگاهی داشته باشد باید اندیشمند هم باشد بدین معنی که علاوه بر درک علم به مسئله و نیاز کشور نیز توجه کند.


تولیدکننده محتوای تلویزیونی حوزه علم و فناوری اذعان کرد: با مرور تاریخ علم می‌بینیم که پیشرفت علم رابطه مستقیمی با گستردگی ارتباطات دارد. این مسئله در تمدن ایران و اسلام بسیار پررنگ است. اوج شکوفایی تمدن اسلامی زمانی شکل می‌گیرد که نهضت ترجمه پاگرفته است.


صبورنژاد افزود: این موضوع به‌ویژه در زمان تحریم‌ها نیز حائز اهمیت است و در این میان نباید ژورنالیست علم اجازه دهد تا جامعه در دام  ستایش انزوا در علم بیفتد.


وی با اشاره به این مطلب که یک روزنامه‌نگار علم باید به تفاوت میان علم بومی و علم در انزوا آگاه باشد، گفت: آنچه ما در اخبار علمی‌مان تحت عنوان توانمندی بومی در علم و فناوری ستایش می‌کنیم، متفاوت از انزواطلبی است. ارتباط‌گر علم آگاه مقابل خودتحریمی‌هایی که به علم آسیب می‌زند با قدرت قد علم می‌کند.


این فعال حوزه رسانه در پایان افزود: یک روزنامه‌نگار علم از حق دسترسی آزاد شهروندان، از جمله دانشمندان در بسترهای رسانه‌ای و ارتباطی‌اش دفاع می‌کند چون می‌داند علم در تاریخ خود، با ارتباطات و جریان اطلاعات پیشرفت کرده است. 


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب