دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1398 - 13:29
گزارش الجزیره؛

مانورهای «شمشیرهای کرامت»؛ پیام‌های اردن برای اسرائیل چه بود؟ / ورود علنی امّان به مقابله با صهیونیست‌ها

مانورهای نظامی اخیر اردن تحت عنوان «شمشیرهای کرامت»، پالس‌های روشنی علیه رژیم صهیونیستی دارد و حاکی از صحنه‌آرایی جدید این کشور در مقابل اشغالگران است.
کد خبر : 448863
222.jpg

به گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از الجزیره، چند روز پیش، در نزدیکی مرزهای اردن با فلسطین، صدای توپ‌های اردنی بلند شد. این صداها که همچنان در اسرائیل شنیده می‌شود به عقیده تحلیلگران، پیام‌های سیاسی و نظامی محکمی از سوی امان، برای تل‌آویو در برداشت.


ارتش اردن با حضور ملک «عبدالله دوم» و مسئولان سیاسی و نظامی بلندپایه، مانورهای نظامی را انجام دادند و طی آن، با حمله فرضی به اردن که از جانب مرزهای غربی این کشور با اسرائیل صورت گرفت، مقابله کردند.


طبق گزارش منابع سیاسی اردنی نزدیک به مراکز تصمیم‌گیری در این کشور، این رزمایش‌ها که تحت عنوان «شمشیرهای کرامت» انجام شد، دربردارنده پیام‌های واضحی برای سیاست‌گذاران اسرائیلی بود؛ مبنی بر اینکه امان، نگران خطرات سیاسی و نظامی احتمالی سیاست‌های صهیونیست‌هاست.



اردن، اسرائیل و اقدامات تحریک آمیزش را تهدیدی واقعی برای خود می‌داند؛ به‌ویژه در سایه تهدیداتی که در مورد الحاق منطقه غور اردن به سرزمین‌های اشغالی اسرائیل، از سوی نتانیاهو مطرح می‌شود.



خط قرمز اردن در بازی رژیم صهیونیستی با امنیت این کشور


پیام‌های اردنی این بار از دروازه ارتش آن بیان شد؛ که در ضمن آن تلاش می‌کند بر این مسئله تأکید کند که بازی با امنیت اردن، خط قرمز آن است؛ همان‌طور که «مأمون ابو نوار»، سرلشکر بازنشسته اردنی، در گفتگو با الجزیره، چنین اعتقادی دارد.



ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در حین بازدید از رزمایش شمشیرهای کرامت


ه گفته ابو نوار، مانورهای اردنی، با انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های اسرائیلی مواجه شده است و صهیونیست‌ها، این رزمایش‌ها را نشان‌دهنده خطاب رسمی منسجم اردن می‌دانند که در ضمن آن، خشم ملی اردن نیز به گوش اسرائیل می‌رسد.


روزنامه هاآرتص در مطلبی دراین‌باره می‌نویسد: تل‌آویو به‌خوبی می‌داند که ملک عبدالله از سیاست‌های «بنیامین نتانیاهو» شدیداً عصبانی است و این خشم او، از زمان اعلام طرح نتانیاهو در مورد الحاق غور اردن، افزایش‌یافته است.


در این میان، پس از اعلام طرح نخست‌وزیر اسرائیل در مورد منطقه غور اردن، در داخل اسرائیل نیز هشدارهایی متوجه وی شد و شبکه 12 اسرائیل در گزارشی تأکید کرد که مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی، در مورد عواقب تصمیم نتانیاهو به او هشدار داده و تصریح کرده‌اند که این اقدام می‌تواند موجب تعلیق معاهده صلح از سوی امان شود؛ حال‌آنکه این معاهده به مدت یک ربع قرن، پابرجا مانده بود.


بدترین دوران اردن با رژیم صهیونیستی در حال سپری شدن است


ابو نوار می‌گوید: «اسرائیل امروز یک جنگ غیرعلنی را با اردن آغاز کرده است و صلح بین این دو، ظاهری و شکننده است؛ ضمن آنکه مانور اخیر اردن نشان داد که دشمن اصلی این کشور، اسرائیل است و ارتش اردن با اعتقاد راسخ به این مسئله، درصدد آماده‌سازی توان خود برای خطرات احتمالی است.»


این در حالی است که پادشاه اردن اخیراً به‌صراحت اعلام کرده است که روابط کشورش با اسرائیل، بدترین دوران خود را می‌گذراند و اردن، سیاست‌های اسرائیل را خطر بزرگی برای منافع حیاتی و امنیت ملی خود می‌داند.


محاکمه اولین شهروند صهیونیست در اردن


در سایه تنش‌های روز افزون بین امان و تل‌آویو، برای اولین بار، در دادگاه نظامی اردن، محاکمه یک شهروند اسرائیلی در حال انجام است، که حدود یک ماه پیش وارد خاک اردن شده بود و اتهام وی، ورود غیرقانونی و حمل مواد مخدر بود.


به نظر می‌رسد این محاکمه، با هدف مقابله سیاسی علنی اردن با اقدامات اسرائیل است و مسئولان اردنی قصد دارند بدین‌وسیله تأکید کنند که هرگونه تجاوز اسرائیلی به خاک اردن یا بازی با حق حاکمیت آن، با پاسخی قاطع مواجه می‌شود.



در این رابطه، «حسن البراری»، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه اردن معتقد است که روابط بین امان و تل‌آویو دیگر مانند سابق نیست و اردن تمام فشارهای لازم را به اسرائیل وارد می‌آورد تا در سیاست‌های خود تجدیدنظر کند. وی می‌افزاید: پیمانه صبر امان لبریز شده است و رابطه بین دو طرف، در معرض تشنج بزرگی قرارگرفته است و مشکل اردن، تنها سیاست‌های نتانیاهو نیست، بلکه این کشور به‌طورکلی با جامعه اسرائیل مشکل دارد که به سمت راست‌گرایان افراطی، متمایل شده است.


با وجود فروپاشی روابط سیاسی بین امان و تل‌آویو، این سؤال باقی می‌ماند که آیا بادهای مخالفی که بر روابط بین دو کشور وزیدن گرفته است، بر پرونده‌های اقتصادی و امنیتی مهم، ازجمله هماهنگی امنیتی بین دو طرف و توافق «گاز سرقت شده فلسطینی‌ها از سوی اسرائیل» نیز تأثیر می‌گذارد؟


مترجم: دکتر مریم نصراللهی


انتهای پیام/4106/


 


انتهای پیام/

برچسب ها: اردن هاآرتص
ارسال نظر
قالیشویی ادیب