دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آذر 1398 - 00:12
کتابِ مظلوم/8 | در گفتگو با آنا مطرح شد؛

مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی از زبان داور جایزه جلال/ ناطق: باید از زیست‌بوم ایرانی بنویسیم تا جهانی شویم

داور جایزه ادبی جلال تأکید کرد: باید مراکز فرهنگی دورهم بنشینند و از خودشان بپرسند که برای کتاب و کتابخوانی چه کرده‌اند؟ هروقت نشستند و به تصمیمات عملی و اجرایی موفقی رسیدند، آن وقت نویسنده، کتاب و مخاطب می‌تواند به حقش برسد.
کد خبر : 446042
ساسان ناطق.png

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کتاب یار مهربانی است که در تمام ایام سال مهجور مانده و مظلوم واقع می‌شود، خیلی به آن پرداخته نمی‌شود. اینک هفته کتاب بهانه خوبی را فراهم کرده است تا به واکاوی مشکلات و مظلومیت کتاب در کشورمان بپردازیم و ببینیم چه شده که این ثروت ارزشمند این قدر مغفول مانده است. با ما در پرونده «کتاب مظلوم» همراه باشید.


ساسان ناطق، داستان‌نویس کشورمان در این‌باره به خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا گفت: از بهترین اتفاقات برای یک نویسنده، برگزیده شدن در جشنواره‌هاست. از این جهت که برگزیده شدن یکی از راه‌های جدی است که اثر خوب را به مخاطبان می‌شناساند.


برخی نویسندگان ما نوشتن را به‌عنوان شغل نگاه می‌کنند


این داور جایزه ادبی جلال افزود: اتفاقاً همین جوایز است که نویسنده می‌فهمد مسیری که در نوشتن دنبال کرده، خوب بوده یا نامساعد؛ وقتی نویسنده جایزه بگیرد، متعاقباً او را بیشتر راغب به نوشتن می‌کند.


وی اشاره کرد: اگر هم نقدی بر تعدد، هزینه‌ها و ارزش جوایز اهدایی وجود دارد، باید این‌ها را مدیریت کرد چرا که این حمایت‌های مالی و معنوی، کمکی جدی برای نویسندگان است.



اگر می‌خواهیم که دنیا در حوزه ادبیات داستان نویسی، ما را بشناسد باید به‌واسطه قصه‌های ایرانی باشد. باید از زیست بوم خودمان بنویسیم تا جهانی شویم.



نویسنده «تشنگان قله‌های برفگیر» تأکید کرد: برخی نویسندگان ما به همین نوشتن به‌عنوان شغل نگاه می‌کنند و درآمدشان را از این راه به‌دست می‌آورند. بنابراین این جوایز کمکی به بهبود معیشت آن‌هاست. پس این جوایز به ارتقای کیفی و سازماندهی نیاز دارد که باید به‌وسیله صنوف جدی‌تر دنبال شود.


نهادهای فرهنگی از خود بپرسند برای کتاب و کتابخوانی چه کرده‌اند؟


ناطق، نهادهای فرهنگی را خطاب قرار داد و گفت: باید این مراکز دورهم بنشینند و از خودشان بپرسند که برای کتاب و کتابخوانی چه کرده‌اند؟ هروقت نشستند و به تصمیمات عملی و اجرایی موفقی رسیدند آن وقت نویسنده، کتاب و مخاطب می تواند به حقش برسد.


این نویسنده برگزیده جوایز ادبی خاطرنشان ساخت: امروز تمام تلاش نویسنده ما این است که کار خوبی را برای مخاطب بنویسد. اما واقعاً به دست مخاطب هم می رسد؟ این چرخه توزیع کتاب تا همین گرانی و جز آن که بر سر کتاب آمده، موانعی است که نمی‌گذارند کتاب خوب راحت و درست به دست کتابخوان برسد.


وی درباره عملکرد داستان نویسان فعال شهرستان‌ها نیز گفت: اتفاقاً خیلی از دوستانی که نامزد دریافت جوایز ادبی هستند، داستان نویسان ساکن شهرهای مختلف‌اند. پس این استعداد نویسندگی و داستان نویسی قطعاً در استان‌ها بسیار است اما برای فعلیتش باید برنامه ریخت.


وضعیت داستان نویسی ما خوب است اما تا ایده آل فاصله داریم


ناطق اضافه کرد: حمایت از نویسندگان ما که در شهرستان‌های مختلفی مشغول کار هستند، چه بسا باید دوچندان باشد. بنابراین همین جشنواره‌ها موجب ایجاد رغبت برای دوستان نویسنده است و قطعاً نقطه پرش و ارتقای آنان خواهد بود.


نویسنده «آوازهای نخوانده» به ورود جدی‌تر به قصه‌های بومی تأکید کرد و گفت: اتفاقاً این مسئله را باید انتظار داشت که نویسندگان ادبیات داستانی ما ورود جدی‌تری به قصه‌گویی از مناطق بومی داشته باشند؛ هرچند بذر داستان نویسی را به‌خوبی می‌توان در برخی استان‌ها مشاهده کرد.


ساسان ناطق بیان کرد: اگر می‌خواهیم که دنیا در حوزه ادبیات داستان نویسی، ما را بشناسد باید به‌واسطه قصه‌های ایرانی باشد. باید از زیست بوم خودمان بنویسیم تا جهانی شویم. البته وضعیت داستان نویسی ما خوب است اما بالاخره تا ایده آل هم فاصله داریم.


انتهای پیام/۴۰۷۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب