دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آبان 1398 - 13:17
آنا به مناسبت یوم‌الله 13 آبان بررسی می‌کند؛

رمزگشایی از پیشنهاد دلال فرانسوی برای مذاکره ایران و آمریکا / الیزه و کاخ سفید چه خوابی دیده‌اند؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز گذشته به مناسبت سالروز 13 آبان، همدستی فرانسه با آمریکا را یکی از دلایل کارچاق‌کنی الیزه برای تمهید مقدمات مذاکره ایران و آمریکا برشمردند؛ رویکردی که با توجه به شراکت راهبردی واشنگتن و پاریس در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نیازمند رمزگشایی و واکاوی است.
کد خبر : 443401
maxresdefault.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا - حسین ارجلو؛ فرانسه به‌عنوان یکی از اعضای تروئیکای اروپایی در برجام، همواره تلاش کرده که نقش برجسته‌تری نسبت به سایر شرکای خود در اروپای واحد در قبال جمهوری اسلامی ایفا کند و می‌کوشد تا نشان دهد که جایگاه خاصی در حفظ توافق هسته‌ای دارد. آخرین قطعه پازلی که فرانسوی‌های در قبال جمهوری اسلامی چیده‌اند، عبارت است از میانجیگری و به بیان بهتر، دلالی و قاچاق کنی میان ایران و آمریکا برای رفع تحریم‌های کشورمان است اما به‌منظور تحلیل دقیق‌تر آنچه مقامات الیزه را برای در پیش گرفتن رفتارهای اخیر در برابر ایران مجاب کرده، باید به روزهایی بازگردیم که گفتگوهای هسته‌ای در جریان بود.


پاریس به دنبال رونق اقتصادی و فروش خودرو


با آغاز کاهش رتبه اعتباری شرکت‌های مهم فرانسوی در سال 2013، این کشور به‌تدریج دچار رکود اقتصادی و با مسائل مهمی در این حوزه دست‌به‌گریبان شد. موسسه اعتبار سنجی مؤدی نیز در سال 2015 اعلام کرد که بر اساس پیش‌بینی‌ها، اقتصاد فرانسه در سال‌های باقی‌مانده تا سال 2020 روند اقتصادی ضعیفی را طی خواهد کرد. این موسسه همچنین تأکید کرد که در کنار چشم‌انداز رشد اقتصادی پایین فرانسه طی سال‌های آینده، بالا ماندن میزان بدهی‌های عمومی آن، شرایط را برای این کشور سخت‌تر می‌کند. بر همین اساس، مؤدی رتبه اعتباری این کشور اروپایی را از دو به سه کاهش داد. یکی از دلایلی که روسای جمهور فرانسه از دیرباز از جنگ‌های منطقه‌ای حمایت کرده و به جنگ افروزان سلاح می‌فروختند نیز ناظر به این حقیقت است که فرانسه جایگاه اقتصادی خود را در مقایسه با سایر رقبای اروپای خود به‌ویژه آلمان، مناسب ارزیابی نکرده و اکنون‌که طبق پیش‌بینی‌ها با کاهش اعتبار جهانی هم رو به رو شده، انگیزه بیشتری برای فروش سلاح و حمایت از جنگ‌ها به‌منظور برای جبران مافات دارد. فرانسه در جریان جنگ ایران و عراق، به رژیم صدام، سلاح می‌فروخت. «نیکلاس سارکوزی»، رئیس‌جمهور اسبق این کشور، مهم‌ترین حامی حمله ناتو به لیبی بود. «فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه به‌شدت از هجمه نظامی به سوریه و براندازی حمایت می‌کرد و حمله به کشور آفریقایی مالی در دوران حضور او در کاخ الیزه اتفاق افتاد.


با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی این کشور، بازار ایران برای فرانسوی‌ها به‌ویژه در بخش صادرات خودرو بسیار جذاب بوده و هست و تقلای آن‌ها برای مذاکره ایران و آمریکا و سپس فتح باب مناسبات دیپلماتیک، از این منظر قابل‌تحلیل است که اولاً می‌خواهند سند افتخار آغاز روابط تهران – واشنگتن پس از 40 سال را به نام خود بزنند و ثانیاً از گشوده شدن درهای بازار ایران به روی محصولات اروپایی به‌ویژه خودرو منتفع شوند. گفتنی است که گروه پژو سیتروئن از افزایش فروش خودرو در سال ۲۰۱۶ به مدد بازگشت به بازار ایران پس از لغو تحریم‌ها خبر داده بود، حال‌آنکه به گزارش مجله «فورچون»، خودروهای فرانسوی به دلیل افزایش هزینه نیروی کار و ثابت باقی ماندن دستمزدها، در اروپا فروش نمی‌رود.



اهمیت معادلات ژئوپولتیک منطقه برای الیزه


کاخ الیزه در همین راستا معادلات ژئوپولتیک غرب آسیا را یکی از پایه‌های گسترش اقتصادی خود در منطقه می‌داند، چراکه بخشی از تجارت خارجی فرانسه با کشورهای خاورمیانه شکل‌گرفته است. تغییر معادلات منطقه‌ای به نفع اروپا و آمریکا یکی از اهدافی است که کارچاق‌کن‌های پاریس در مواجهه با ایران در پیش گرفته‌اند، از این رو، شاهد تکرار ترجیع‌بند بسط گفتگو با ایران به مسائلی فراتر از هسته‌ای و به‌ویژه گنجاندن موضوعات «منطقه‌ای» در آن هستیم. «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه هفته پیش طی سخنانی در دانشگاهی در ابوظبی به امارات اطمینان داد که حفظ امنیت منطقه برای فرانسه در اولویت است و تصریح کرد: «می‌خواهیم مذاکرات عمیقی با ایران انجام دهیم که نه‌تنها برنامه هسته‌ای ایران، بلکه مسائل امنیتی منطقه‌ای را شامل ‌شود.» دو هفته پیش از آن نیز لودریان در مصاحبه با روزنامه «فیگارو»، برخی مطالبات فراتر از برجام، ازجمله مذاکرات منطقه‌ای با ایران و آینده توافق هسته‌ای بعد از سال ۲۰۲۵ را هدف طرح ابتکاری رئیس‌جمهور کشورش برای نجات توافقی دانست که ایران به مفاد آن پایبند بوده است. منظور فرانسه از مذاکرات منطقه‌ای، موضوعات نظامی به‌ویژه موشکی نیز هست و به گفته آن‌ها برداشت همه طرف‌ها از لحن مربوط به نقش منطقه‌ای تهران این است که مسائل موشکی بخشی از مذاکرات خواهد بود.


جان اف لودریان


ژان ایو لودریان - وزیر امور خارجه فرانسه


امتیاز گیری دوباره برای پرداخت معوقات برجامی ایران


جمهوری اسلامی همه پیش‌پرداخت‌ها و تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای را بدون آنکه منتظر گام‌های متناظر طرف مقابل بماند، انجام داد اما اروپایی‌ها به این بهانه که دستشان زیر ساطور آمریکاست و کاخ سفید اجازه مبادلات بانکی و رفع موانع تحریمی را نمی‌دهد، از عمل به وعده‌های خود، طفره رفتند. حالا بدون اینکه متذکر خلف وعده‌های خود شده و برای انجام آنچه در برجام متعهد شده بودند، تضمین بدهند، طرحی را برای به‌اصطلاح نجات توافق هسته‌ای و پایان دادن به تنش‌های ایران و آمریکا با اخاذی‌های جدید فرابرجامی ارائه کرده‌اند. به‌بیان‌دیگر، در این طرح بناست که در قبال تن دادن به مطالبات غیرقانونی که ردی از آن‌ها در توافق هسته‌ای وجود ندارد، امتیازاتی به جمهوری اسلامی داده شود که قرار بوده طبق برجام، کشورمان از آن برخوردار شود.


همه این مواهب نسیه را هم به ملاقات مقامات کشورمان با ترامپ منوط کرده‌اند. درحالی‌که حتی چنانچه به فرض محال، جمهوری اسلامی تن به مذاکره و ملاقات با یانکی‌ها بدهد، از این منظر که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در «سند استراتژی امنیت ملی آمریکا» به‌عنوان تهدید ذکرشده، گام بعدی واشنگتن پس از ملاقات و مذاکره، محدود کردن برنامه منطقه‌ای و موشکی خواهد بود. در مرحله بعد، ایران عاری از تسلیحات دفاعی بازدارنده، به طعمه‌ای بی‌دفاع در برابر آمریکا تبدیل می‌شود و گزینه معتبر سازی حمله نظامی به‌تلافی سال‌ها تلاش ایران برای پشت در نگه‌داشتن به‌اصطلاح ابرقدرت جهان و تهدید ماهوی برای متحدان منطقه‌ای، فعال خواهد شد.



در خوش‌بینانه‌ترین حالت، ارکستر مشترک آمریکا و غرب از ایران خواهد خواست که مسائل حقوق بشری و حاکمیتی ازجمله اسلام سیاسی را مطابق خواست آن‌ها تغییر دهد و این چشم‌انداز سناریویی است که فرانسوی‌ها در پستوهای کاخ الیزه طراحی کرده‌اند!



ترامپ مکرون


و بالاخره اینکه فرانسه همان کشوری است که هیچ‌گاه عراق را به‌عنوان متجاوز به ایران در جنگ تحمیلی به رسمیت نشناخت و پس از پایان جنگ نیز به پایگاهی برای منافقین و ضدانقلاب تبدیل شد. بنابراین، همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی روز گذشته خود به مناسبت 13 آبان فرمودند، فرانسه «همدست آمریکاست» و خارج از نگاه به منافع اقتصادی خود و نقش‌آفرینی در پازلی که کاخ سفید برای اروپا ترسیم کرده، هیچ هدف دیگری را در ارتباط با جمهوری اسلامی دنبال نمی‌کند.


انتهای پیام/4106/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته