پاسخ روابط عمومی اسنپ به گزارش میدانی خبرگزاری آنا/ وقتی جوابیه اسنپ، ابهامات را برطرف نمیکند
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در پی انتشار گزارشی با عنوان «صدای رانندگان اسنپ را چه کسی میشنود؟/ هرشب ۱۵ میلیارد تومان در حساب اسنپ بلوکه میشود!» در خبرگزاری آنا، روابط عمومی اسنپ با ارائه توضیحاتی نسبت به این گزارش واکنش نشان داد که در ادامه میآید:
کاربران راننده، سرمایههای اصلی اسنپ
در حال حاضر بیش از ۲۰درصد رانندگان اسنپ بهعنوان شغل اصلی خود به این کسبوکار نگاه میکنند و روزانه بیش از ۸ ساعت در این سامانه مشغول به کار هستند. بدون شک رانندگان از اصلیترین سرمایههای اسنپ هستند و این شرکت خود را موظف میداند که پیگیر تک تک دغدغههای آنها باشد. طبق آمار دفتر اسنپ در خیابان گاندی تهران، روزانه حدود هزار راننده به این دفتر مراجعه میکنند و اسنپ پاسخگوی نیازهای این عزیزان است. همچنین کاربران راننده در پشتیبانی اسنپ خطوط تماس اختصاصی دارند و میتوانند تمامی دغدغههای خود را از این طریق با پشتیبانی در میان بگذارند.
کسر عوارض از هزینه سفر
مسئله معافیت از پرداخت عوارض هرگز به تاکسیهای اینترنتی ابلاغ نشد و این موضوع فقط در جراید عنوان شد. در نهایت از تاریخ ۱۷ دیماه امسال، ۱.۵ درصد هزینه سفر تمام تاکسیهای اینترنتی، بر اساس دستورالعمل نظارتی تاکسیهای اینترنتی، مصوب وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت، به طور کامل در اختیار شهرداری قرار میگیرد. مبلغ عوارض به هیچعنوان از محل درآمد رانندگان اسنپ کسر نمیشود و به قیمت سفر اضافه شده است.
فرآیند واریز سهمیه سوخت
معیار چگونگی سهمیهبندی بنزین برای تاکسیهای اینترنتی و میزان آن بهطور کامل از سوی وزارت کشور تعریف و تعیین شده و تاکسیهای اینترنتی هیچگونه دخل و تصرفی در آن نداشتهاند. سهمیه مذکور از سوی وزارت نفت در قالب اعتبار به کارت بانکی هر راننده واریز میشود و در اختیار تاکسیهای اینترنتی قرار نمیگیرد. این اعتبار تنها برای خرید بنزین و در جایگاههای سوخت قابل استفاده است.
طبق پیگیریهای انجام شده از سوی اسنپ، اصلیترین مسئلهای که در بحث سهمیهبندی سوخت موجب تأخیر در پرداختها شده است به فرآیند زمانبر استعلام بین ۳ سازمان پلیس راهور، ثبت احوال و بانک مرکزی برمیگردد. بعد از آنکه استعلام بین این سه سازمان بهطور تمام و کمال انجام شود پرداخت سهمیه بنزین بر اساس یک روال انجام خواهد شد.
تیم مدیریت اسنپ تمام تلاش خود را بهکار گرفته است تا ضمن انتقال مشکلات رانندگان به مسئولان، بهعنوان یک تسهیلگر عمل کند و فرآیند استعلامها را سرعت بخشد. از همینرو اسنپ بهطور مداوم با وزارت کشور و وزارت نفت، در حال مذاکره برای پیگیری و حل مشکلات رانندگان در بحث سهمیه بنزین است.
از پرداخت نقدی تا اعتبار کمیسیون
اسنپ به کاربران مسافرش حق انتخاب پرداخت داده، یعنی مسافران میتوانند برای پرداخت کرایه خود از بین دو گزینه آنلاین و نقدی، یکی را انتخاب کنند. برای جلوگیری از اصرار کاربران راننده به پرداخت نقدی قابلیتی به نام «اعتبار کمیسیون» در نظر گرفته شده است. در واقع کمیسیون رانندگان از «اعتبار کمیسیون» کسر میشود. در حال حاضر رقم «اعتبار کمیسیون» در شهر تهران از منفی ۳۰هزار تومان شروع میشود و به ۱۰هزار تومان میرسد. بنابراین اگر کاربر رانندهای بابت کمیسیون سفر خود تا ۳۰هزار تومان به اسنپ بدهکار باشد همچنان امکان فعالیت برای او در اسنپ وجود دارد. اگر میزان اعتبار منفی کمیسیون از ۳۰هزار تومان در شهر تهران بیشتر شود، تا زمان پرداخت بدهی به اسنپ، پیشنهاد سفر به راننده داده نمیشود.
طبق آمار اسنپ در ۲ماه گذشته حدود ۳۰درصد از سفرها بهصورت اعتباری پرداخت شده و مابقی آن نقدی بوده است. بنابراین با توجه به اعتبار منفی ۳۰هزار تومانی، در حال حاضر نه تنها پولی از جانب رانندگان در اسنپ مسدود نشده است بلکه میتوان گفت که تعداد زیادی از رانندگان به اسنپ بدهکار نیز هستند. اسنپ با در نظر گرفتن شرایط سخت معیشتی این روزها اعتبار منفی رانندگان خود را فعلاً تا ۳۰هزار تومان افزایش داده و قطعاً هدفش از این کار حمایت از رانندگانش بوده است.
همچنین گفتنی است که مبلغ کارکرد رانندگان هر ۲۴ساعت یکبار حتی در روزهای تعطیل پرداخت میشود.
* توضیح خبرگزاری آنا در خصوص واکنش اسنپ
درحالی شرکت اسنپ کمتر از یک روز نسبت به گزارش منتشره در خبرگزاری آنا واکنش نشان داد که در فرآیند تولید این گزارش با کمترین دسترسی به مدیران و مسئولان این شرکت مواجه بودیم؛ با اینحال برای خبرگزاری آنا جای بسی خوشحالی است که شرکت اسنپ که فاقد هرگونه مسیر ارتباطی برخط و به لحظه با خبرنگاران و اصحاب رسانه است در کمتر از چند ساعت واکنش نشان داده و در جوابیهای که در تمام سطور خود قابل تأمل است بدون رد یا تأیید گزارههای این گزارش، در تلاش است پرسشها و مطالبات این گزارش که مستقیماً از زبان رانندگان این شرکت تنظیم و منتشر شده است را با شیوهای زیرکانه بی پاسخ بگذارد.
به همین جهت علاوه بر اینکه شرکت اسنپ را به توجه بیشتر و دقیقتر به مطالبات رانندگان بی پناه این شرکت دعوت میکنیم در نمونهای ساده میخواهیم تا نظر مخاطبان این گزارش را در آخر همین گزارش بخوانند و با گوشه کوچکی از دردها و مسائل «هموطنان» راننده، بیشتر آشنا شوند؛ رانندگانی که از سر نظارت ضعیف بهعمل آمده از طرف مسئولین امر، بر فعالیت تاکسیهای آنلاین و بیشخواهی و زیادهطلبی مدیران اسنپ، در گرماگرم جنگ اقتصادی، زیر بار هزار و یک مسئله، کمر خم کردهاند و نه راه پس برایشان مانده که به همان آژانسهای اتومبیل کرایه برگردند و نه راه پیش دارند تا با این شرایط ایجاد شده توسط این شرکت امرار معاش نمایند و شاید به جز خبرگزاری آنا، تابه حال کمتر رسانه ای پیگیر مسائلشان بوده است.
در بند پایانی جوابیه اسنپ بدون توجه به اصل مطلب بیان شده در مطلب «صدای رانندگان اسنپ را چه کسی میشنود؟»، سعی می کند با انتشار اطلاعاتی نامرتبط به اصل مطالبه و پرسش، راه پاسخ دهی را گم کند؛ لازم است با طرح دوباره مسئله یادآور شویم: با هر زبان و هر عنوانی، اسنپ حداقل 10 هزار تومان از پول رانندگان را در حساب خودش بلوکه میکند چرا که مطمئناً نمیتوان تصور کرد رانندهای در روز تماماً نقدی سرویس دهی کند و اگر چنین چیزی ممکن باشد باید آن را انگشت شمار دانست نه پایهای برای ایجاد یک قاعده که در جوابیه اسنپ به آن تکیه شده است.
علاوه بر این باید به این نکته هم توجه داشت: بر خلاف عرف سامانههای تاکسی آنلاین که پرداخت حق الزحمه رانندگان بر خط پرداخت میگردد و اساساً به دلیل اینکه هیچ رانندهای به «اعتبار اسنپ» هزینه نمیکند و باید برای دریافت سوخت و دیگر خدمات «پول» بدهد، بدیهی است اسنپ هم باید پول راننده را به لحظه برگرداند. جالب است بدانیم؛ اسنپ پول هنگفتی از رانندههای خود را به مدت کم و بیش از 24 ساعت علاوه بر آن 10 هزار تومان که گفته شد، در حساب بلوکه میکند و یا با گذشت یک روز آن را به راننده پرداخت میکند. از این گذشته، مبلغ نگاه داشته شده از راننده، دقیقاً حق الزحمه راننده است. سؤال مهم که اسنپ بهراحتی از زیر پاسخ به این سؤالات گریخته است که اولاً، چرا اسنپ این 10 هزار تومان را نزد خود نگاه میدارد؟ و در ثانی این پرسش هم اضافه میشود که چرا باید پرداخت لحظهای حق الزحمه با کسر مبلغ کمیسیون اسنپ، در نرم افزار رانندگان غیرفعال بوده یا پس از 24 ساعت پول به حساب راننده منتقل شود؟ همچنین چرا راننده بهطور یک طرفه باید به اسنپ اعتماد داشته باشد؟ یعنی پول راننده میتواند نزد اسنپ بماند اما پول اسنپ نزد راننده نباید بماند زیرا راننده را از سرویس دهی محروم میکند. آن هم تنها در ازای 30 هزار تومان عقب ماندن راننده از پرداخت کمیسیون اسنپ!
البته در روزهای آینده گزارش دقیقتری از مشکلات رانندگان تاکسیهای آنلاین و تداوم تنازعشان با مدیران این شرکتها منتشر خواهد شد.
انتهای پیام/4145/
انتهای پیام/