دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مهر 1398 - 16:20

راه‌های از بین برد دردهای عضلانی و کوفتگی پس از فعالیت ورزشی

کوفتگی، گرفتی، درد و کبودی از جمله آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های ورزشی است که دانشجویان در جلسات ابتدایی واحد تربیت‌بدنی به آن مبتلا می‌شوند که با چند روش ساده می‌توان از آن‌ها خلاص شد.
کد خبر : 429157
9089928_860.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در جلسات نخست واحد عمومی تربیت‌بدنی دانشجویان دچار کوفتگی، درد با حتی کبودی می‌شوند. این علائم به علت عدم آمادگی جسمانی دانشجویان در انجام فعالیت‌های ورزشی است.


کوفتگی و هزار و یک درد!


کوفتگی در پی انجام حرکات ماهیچه‌ای طولانی و شدید روی ماهیچه‌ای که به‌خوبی آماده نشده، یا آب‌رسانی به آن کم بوده پیش می‌آید. معمولاً درد ناشی از کوفتگی پس از اتمام ورزش حس می‌شود و به شکلی نوعی هشدار است. چند روز استراحت، حمام گرم، ماساژ و حرکات کششی آرام سبب رفع کوفتگی خواهد شد.


گرفتگی عضلات و علائم آن


گرفتگی عضلات گاهی در حین ورزش یا پس‌ازآن عارض می‌شود. دلیل این آسیب نیز آماده نبودن و گرم نشدن کافی ماهیچه قبل از آغاز ورزش یا استفاده بیش‌ازحد از آن است. گرفتگی عضلات در اکثر موارد نشانه خستگی مفرط است.


 راه‌های از بین بردن کبودی


کبودی پس از شوک مستقیم بر ماهیچه منقبض‌شده به وجود می‌آید. درد و ورم ازجمله عوارض کبودی است. در حقیقت پارگی رگ‌های خونی سبب پخش مقداری خون در زیرپوست می‌شود.



برحسب میزان کبودی، دوران بهبودی از چند روز تا چند هفته متغیر است. وقتی نقطه‌ای از بدن کبود می‌شود، نباید به‌هیچ‌عنوان آن را کشید، یا ماساژ داد، یا گرم کرد. یکی از روش‌های رفع کبودی بدن، گذاشتن یخ روی محل کبودی و استراحت دو تا سه‌روزه آن است.


علت کشیدگی عضلات 


هنگامی‌که ماهیچه بیش‌ازحد کشیده شود دچار التهاب می‌شود. برخلاف کوفتگی، درد ناشی از کشیدگی عضلات در حین تمرین شروع می‌شود. یخ و استراحت کامل برای چند روز، درمان کشیدگی عضله است.


هنگام پارگی ماهیچه چه باید کرد؟


وقتی ماهیچه بیش‌ازحد توان کشیده شود، ممکن است برخی از فیبرهای آن پاره شده و فرد دچار پارگی ماهیچه شود. بهتر است در این شرایط به پزشک مراجعه شود و از درمان‌های خانگی استفاده نشود.



انتهای پیام/4115/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته