دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مهر 1398 - 00:10
در گزارش آنا بخوانید؛

پروژه «تابستان داغ» این‌بار در بغداد/ چرا آشوب‌های عراق با اغتشاشات دی ماه 96 ایران شباهت دارد؟

عراق در چند روز اخیر درگیر آشوب‌های پراکنده‌ای بوده و این در حالی است که ایران هم در دی ماه سال 96 با این موضوع روبه‌رو شد و در هر دو این اغتشاشات نقش دونالد ترامپ و برخی از سلبریتی‌ها، سازمان منافقین و بعثی‌ها پررنگ است.
کد خبر : 429018
photo_2019-10-05_12-36-25.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، فساد و ناکارآمدی دولت‌ها شعار اصلی معترضان در عراق و ایران برای آمدن به خیابان‌ها و آتش زدن سطل‌های زباله و مناطق اماکن عمومی بود. 


مردم عراق از چند روز قبل نسبت به فساد اقتصادی و اجتماعی و تقسیم‌بندی‌های که در چارچوب احزاب سیاسی در این کشور وجود دارد به خیابان‌ها آمدند. آن‌ها خواستار پایان یافتن بیکاری و مبارزه جدی با فساد هستند.


این تظاهرات‌ها با مسائل و اغتشاشات دی ماه سال 1396 در تهران و چند شهر ایران بسیار شباهت دارد. در دی ماه دو سال قبل بود که مردم ایران در چند شهر به‌ویژه تهران و مشهد خواستار مطالبات جدی برای رفع بیکاری و حل مشکلات معیشتی از سوی دولت روحانی شدند؛ اما بلافاصله شبکه‌ای سازماندهی شده از سوی کشورهای خارجی وارد عمل شده و باعث انحراف و ایجاد آشوب‌ در کشور شدند.




بیشتر بخوانید؛


بروجردی در گفتکو با آنا: حوادث عراق به تحریک آمریکا و عربستان صورت گرفت


آیت‌الله حیدری در گفتگو با آنا: فتنه عراق به آشوب‌های سال ۹۶ در ایران شباهت دارد




1-حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از اغتشاشات در ایران و بغداد


در دی ماه سال 1396 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به‌سرعت از برخی آشوب‌ها در داخل ایران حمایت کرد و مواضع خودش درباره عراق هم با واکنش به حوادث ایران بسیار یکسان بود. او از دولت عراق خواسته به مطالبات مردم این کشور گوش دهد. البته ترامپ به این سؤال پاسخ نداده که آمریکا بیش از 15 ساله عراق را اشغال کرده تا عراقی‌ها از دست صدام نجات دهد، ولی ناامنی در این زمان بر اساس آمار دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی بسیار بیشتر شد.


                                                         ترامپ


بسیاری از کارشناسان امر اعتقاد دارند که حوادث چند روزه اخیر عراق شباهت زیادی با مسائل و «اغتشاشات دی ماه سال 96» در ایران دارد. جان بولتون که توسط ترامپ از سمت مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید اخراج شد در تابستان سال 96 از شروع درگیری در ایران خبر داد.


او گفته بود که تا پایان سال میلادی(سال96) به تهران خواهد آمد و جشن پایان جمهوری اسلامی را برگزار می‌کند. موضوعی که در بین تحلیل‌گران و کارشناسان به پروژه «تابستان داغ» معروف شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی از پروژه دشمن پرده برداشتند و آن را به تابستان داغ تشبیه کردند؛ البته این پروژه در ایران موفقیت آمیز نبود و شاید همین موضوع سبب برکناری بولتون از مشاور ترامپ شد.


2-نارکارآمدی دولت؛ جرقه مطالبات مردم شد


اما این آشوب‌ها در ایران به موضوع ناکارآمدی «دولت روحانی» در حل مسائل معیشتی نیز بازمی‌گشت. در ایران و سطح جامعه اعتراض‌ها زیادی بر سر خصوصی‌سازی و مسائل کارگری پیش آمد و دولت هم تمام مسائل را به موضوع مذاکرات گره زد که همین امر سبب فراموشی از مسائل داخلی شد.


واکنش‌ فرماندهان نظامی ایران هم به موضوع دی ماه سال 1396 قابل تأمل بود. فرمانده وقت کل سپاه در این رابطه گفته بود که «بصیرت سیاسی مردم سبب شد به سرعت نقشه دشمن آشکار و با جداسازی صفوف خود از نیات پلید آنان از بین برود».


عزیز جعفری اغتشاشات سال 1396 را برنامه‌ریزی دشمن برای سوار شدن بر اعتراض‌ها مردم به مشکلات اقتصادی و معیشتی اعلام کرد که سوء‌استفاده منافقان، صهیونیست‌ها و بدخواهان داخلی و خارجی از آن را به همراه داشت.


شاید حرف فرمانده سپاه را به‌صورت تلویحی مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور هم گفت. حسام‌الدین آشنا درباره آشوب‌های دی ماه سال 1396  گفته بود که «تا وقتی که ما اپوزوسیونی داریم که ترامپ از او حمایت می‌کند، خیال‌مان راحت است که هیچ اتفاقی در کشور نمی‌افتد؛ این حرف بسیار مهمی است و نه شوخی و نه کنایه است»!


3-میدان‌دار آشوب‌ها؛ نقش بعثی‌ها در عراق و سازمان منافقین در ایران


درباره آشوب‌های روز دوم به بعد در دی ماه سال 1396 تحلیل‌های اطلاعاتی دیگری هم وجود دارد. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده سپاه در دفاع مقدس محسن رضایی از نقش «هانی طلفاح»، برادرِ زن صدام حسین در آشوب‌های ایران پرده برداشت.


عراق سال گذشته و هم‌زمان با فشار حداکثری ترامپ برای تحریم ایران و نزدیک به روزهای اربعین حسینی هم دستخوش برخی مسائل بود. برخی از افراد ناشناس در ظاهر معترض به کنسولگری ایران در بصره حمله کردند.


                                           منافقین


در همان زمان استاندار بصره و نخست وزیر وقت عراق دست داشتن نیروهای بعثی را متحمل دانستند. البته بیشتر تحلیل‌گران سیاسی و بین‌الملل اعتقاد دارند این یک پروژه چند ساله برای آشوب در کشورهای حامی مقاومت است که طرح آن روی میز محمد بن سلمان قرار دارد.




بیشتر بخوانید؛


امیر‌آبادی در گفتگو با آنا:ناآرامی در عراق برای تحت شعاع قرار دادن راهپیمایی میلیونی اربعین است




4- پروژه هماهنگ شبکه‌های رسانه‌ای فارسی و عربی زبان برای تحریک مردم 


در دو سال گذشته بعد از این‌که ایران در سال 96 سقوط نکرد، پروژه تفرقه بین ایرانی‌ها و عراقی‌ها کلید زد شد. در خبرهای بی‌بی‌سی فارسی و برخی از شبکه‌های فارسی و عربی زبان منطقه و خارجی خبرهای تأیید نشده از زائران منتشر کردند.


در یکی از این خبرها گفته شده بود که زائران عراقی برای خوش گذرانی جنسی به مشهد می‌آیند که کامل تکذیب شد! یا در گزارشی دیگر گفته شد که با آمدن زائران ایرانی به عراق در زمان اربعین تولد کودکان نامشروع زیادتر می‌شود که این موضوع هم رد شد.


                                                شفافیت منابع مالی   بی بی سی من و تو شبکه‌های فارسی‌ زبانی


5-فضای مجازی اغتشاش‌گر در خارج ایران و عراق, عربستان نقش اول بازی!


شباهت دیگری که برای اغتشاشات ایران در سال 96 و عراق سال 98 می‌توان اشاره کرد، هشتگ‌های توئیتری و فضای مجازی است. شبکه‌های تلگرامی خارجی در این موضوع میدان‌دار بودند. برخی شبکه‌ها و کانال‌های تلگرامی خیابان‌های بغداد را مملو از جمعیت عنوان کرد، در صورتی که شبکه رسمی خبری بغداد اعلام کرد که میدان التحریر عراق خالی از جمعیت است.


این موضوع زمانی ثابت می‌شود که در شبکه اجتماعی توئیتر، 76 درصد کاربرانی که از هشتگ «العراق ینتفض» استفاده کرده‌اند، از عربستان سعودی هستند. همین مورد در زمان اغتشاشات ایران هم وجود داشت. بیشتر کسانی که در فضای مجازی تلگرام و توئیتر آشوب‌گران را هدایت می‌کردند در خارج از کشور حضور داشتند. سر شبکه اصلی آن‌ها هم سازمان منافقین بود.


6-حمایت اسرائیل از اغتشاشات ایران و عراق


زاویه دیگر این اغتشاشات مربوط به تل‌آویو است. رژیم صهیونیستی در هر دور جریان آشوب‌های ایران در دی ماه 96 و امسال عراق مواضعی ضد دولت هر دو کشور را دارد.


گیلاد اردان، وزیر امنیت عمومی اسرائیل در واکنشی رسمی نسب به اغتشاشات دی ماه سال 96 در ایران پیش از این گفته بود: «معترضان ایرانی شجاعانه در برابر حکومتی که میلیاردها دلار از پول خود را صرف کمک به گروه‌های تروریستی بین‌المللی مانند حماس و حزب‌الله می‌کند، ایستاده‌اند.»


                                             اعراب و اسرائیل


شباهت در آشوب‌ عراق با ایران زمانی جالب‌تر می‌شود که همین مواضع برای مردم عراق گرفته می‌شود. «ایدی کوهن»، (گماشته رژیم صهیونیستی در توئیتر برای اقناع افکار عمومی اعراب) است که معترضان را «انقلابیون علیه فارس‌ها» خطاب کرده بود! از سوی دیگر، «رغد صدام»، دختر دیکتاتور عراق نیز از حامیان این آشوب‌هاست که به صدور پیام‌های توئیتری حماسی همراه با عوام‌فریبی (استفاده از آیات قرآن کریم) روی آورده است!


7-سلبریتی‌ها ایران و عراق میدان‌دار آشوب در فضای مجازی


موضوع دیگری که پس پرده اغتشاشات عراق و ایران دیده می‌شود، نقش «سلبریتی‌ها» است. در آشوب‌های ایران سلبریتی‌ها خارجی و داخلی نقش بسیار پررنگی داشتند. افرادی مانند؛ «ابراهیم حامدی» گرفته تا امثال سلبریتی‌ها داخلی از این درگیری‌ها حمایت کردند. در داخل هم حمید فرخ‌نژاد، باران کوثری، ترانه علیدوستی و افراد از این دست به شدت از آشوب‌ها بهره‌برداری شخصی داشتند. این پشتیبانی‌ها در صورتی اعلام می‌شد که همین افراد پول‌های میلیاردی از کشور برای فرزندانش در خارج ارسال می‌کنند.


                                       


در عراق هم موضوع بر همین قرار است. سلبریتی‌ها در عراق نظیر خواننده، شومن، مجری، کارمندان شبکه‌های تلویزیونی عربستانی که عراقی‌الاصل هستند در این ماجرا دست دارند و موج‌سواری می‌کنند. گروهی از سلبریتی‌های عراقی که مسئولیت اظهارنظر در شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی داخل و خارج از این کشور را دارند از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای می‌توانند به تبلیغات خود ادامه دهند. حتی سلبریتی‌ها خارجی هم به کمک آشوب‌ها آماده‌اند.


بنابراین می‌توان سه نقش نارکارآمدی دولتمردان، نقش سرویس‌های اطلاعاتی خارجی به‌ویژه آمریکا و عربستان و میدان‌داری سلبریتی‌ها و منافقین در ایران و بعثی‌ها در عراق به‌عنوان مهم‌ترین عوامل آشوب‌های چند روزه اخیر عراق و دی ماه سال 96 در ایران قابل ارزیابی است.


گزارش از: محمدعلی حسن‌نیا(دبیر سیاسی خبرگزاری آنا)


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

برچسب ها: تابستان داغ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته