دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مهر 1394 - 09:21

گزارش آنا از دومین جلسه دادگاه متهم نفتی/ از «دوره انفجار مالی» بابک زنجانی تا تایید بانک وی توسط سه وزیر احمدی‌نژاد

دومین جلسه دادگاه بابک زنجانی، متهم نفتی امروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران در حالی آغاز شد که وی در اعتراض به خبرهای منتشر شده روز گذشته از رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: مطالبی که در دادگاه عنوان می‌شود اتهامات من است اما رسانه‌ها روز گذشته مرا متهم کردند.
کد خبر : 41970

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، از ساعت 8.30 دقیقه صبح امروز (یکشنبه)، دومین دادگاه متهم نفتی، بابک زنجانی که به اتهام افساد فی‌الارض در زندان است، به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.


قبل از خواندن کیفرخواست توسط نماینده دادستان در این جلسه، بابک زنجانی از رئیس دادگاه اجازه خواست تا مطلبی را بیان کند، او گفت: مطالبی که نماینده دادستان در اینجا قرائت می‌کند، اتهامات من است اما رسانه‌ها روز گذشته مرا متهم کردند، به گونه‌ای که گویا اتهام من ثابت شده است.


پس از آن رسول کوهپایه‌زاده، وکیل مدافع بابک زنجانی نیز گفت: بر اساس ماده‌های 353 ،354 و همچنین 358 آئین دادرسی کیفری، رسانه‌ها اجازه انتشار جزئیات کیفرخواست را ندارند.


در همین هنگام قاضی صلواتی، رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران تاکید کرد: مجوز پخش جلسه دادگاه از سوی رئیس قوه قضاییه صادر شده است اما رسانه‌ها اجازه انتشار جزئیات جلسه را ندارند.


قاضی صلواتی خطاب به بابک زنجانی گفت: شما می‌توانید از خود دفاع کنید و متنی که معاون دادستان می‌خواند کیفرخواست شماست.


بیشترین عملکرد متقلبانه زنجانی در معاملات از شرکت «HK» و در بستر بانک‌های «اف. آی. آی. بی» و «کنت» صورت گرفته است


در ادامه این جلسه نماینده دادستان تهران پشت تریبون قرار گرفت و به ادامه قرائت کیفرخواست که از روز گذشته آغاز شده بود، پرداخت. وی به سال‌های 91 و 92 در کارنامه متهم نفتی اشاره کرد و گفت: دوره دوم فعالیت‌های بابک زنجانی معروف به دوره انفجار در نقدینگی سرمایگی است که مربوط به سال‌های 91 و 92 می‌شود.


وی با هدایت «ح.ف.ه» جهت انجام معامله به رابطان و مسئولان نفتی معرفی می‌شود و محمو‌له‌ای با ارزش 2 میلیارد یورو را معامله می‌کند و طبق اسناد محموله‌ها به وی و «م.ش» تحویل داده شده است.


نماینده دادستان تهران ادامه داد: در رابطه با معاملات نفتی متهم باید به این نکته اشاره کرد که 15 میلیارد یورو از محل نقدینگی بانک مرکزی به شرکت «ن» پرداخت شده است. لازم به ذکر است اکثر قریب به اتفاق عملکرد متقلبانه زنجانی در معاملات از شرکت «HK» در بستر بانک «اف. آی. آی. بی» و «کنت» صورت گرفته است.


نجفی اشاره کرد: بابک زنجانی از طریق «م.ش» به «ا.و.د» جهت خرید نفتی معرفی شده است و از بانک مرکزی مبلغ 15 میلیون یورو وام به منظور توسعه میادین مشترک نفتی بین ایران و قطر گرفته است.


نماینده دادستان تهران گفت: بابک زنجانی با یکی از مدیران نفتی در لوزان سوئیس دیدار کرده و آن مدیر پس از آن به وزیر وقت موضوع را اطلاع داده و با دیدار بابک زنجانی با مدیران نفتی موافقت می‎‌شود. بابک زنجانی با مدیران وزارت نفت در تهران دیدار می‌کند؛ اما معاونت‌های امور بین‌الملل وزارتخانه اجازه انبار نفت را در انبارهای بابک زنجانی در مالزی، چین و امارات نمی‌دهند.


وی ادامه داد: بابک زنجانی به عنوان خریدار به وزارتخانه وارد می‌شود و مدعی می‌شود از اوپک 3 میلیون بشکه نفت خریده است.


نماینده دادستان از «دوره انفجار مالی» بابک زنجانی گفت


نماینده دادستان کلاهبرداری از شرکت نفت و جعل مادی و مفادی را دوره انفجار مالی بابک زنجانی نامید و گفت: بابک زنجانی در سال 91-92 با «ح.ف.ه» و «م.ش» برای یک معامله بزرگ به مدیران شرکت کنت معرفی می‌شوند. وی با سرمایه اندک و 11 فقره ال سی می‌تواند با شرکت HK محموله نفتی به ارزش دو میلیارد یورو را معامله می‌کند و طبق اسناد محموله‌ها به وی و «م.ه» داده می‌شود.


نجفی در رابطه با معاملات متهم نفتی توضیح داد: مبلغ 15 میلیارد یورو از محل نقدینگی بانک مرکزی به شرکت نیکو پرداخت شده است. اکثر قریب به اتفاق عملکرد متقلبانه زنجانی و معاملات او از شرکت HK و در بستر بانک FIIB انجام شده است. «م.ش» با «ا.و.د» سابقه آشنایی داشته و از طریق «م.ش» جهت خرید نفت به او معرفی می‌شود.


تایید بابک زنجانی توسط وزیر نفت احمدی نژاد


نماینده دادستان توضیح داد: در سال 91 زنجانی ازطریق معاون شرکت نیکو با آقای جین مدیر عامل این شرکت در سوئیس ملاقات می‌کند و برای کسب اعتماد رئیس شرکت نیکو می‌گوید با بانک ملت و صندوق حقوق بازنشستگی شرکت نفت کار می‌کند. آقای جین با وزیر نفت وقت تماس می گیرد و جریان را برای او تعریف می‌کند. وزیر نفت نیز بابک زنجانی را تایید می‌کند. بابک زنجانی در مالزی، چین و امارات مخازن بزرگ نفتی داشت و اعلام می‌کند که می‌تواند نفت را انبار کند اما امور بین‌الملل وزارت نفت با انجام این کار بدون ثبت قرارداد مخالفت می‌کند. زنجانی به عنوان خریدار نفت خام، نفت کوره و میعانات گازی را از شرکت خریداری می‌کند و از طریق صندوق بازنشستگی وزارت نفت این معامله را به صورت نقدی انجام می‌دهد.


نجفی تصریح کرد: آقای جین با مدیران صندوق بازنشستگی تماس گرفته و می‌خواهد 300 میلیون یورو به حساب HK واریز کند در این زمان بابک زنجانی از HK می‌خواهد در بانکFIIB حساب باز کند و در تاریخ 14 اردیبهشت ماه سال 91 چند حساب ارزی در این بانک از سوی HKمفتوح می‌شود و 300 میلیون یورو از سوی بابک زنجانی در همان تاریخ به حساب HK واریز می‌شود و شرکت HK سریع دستور پرداخت SIIP را صادر می‌کند. این اقدام بابک زنجانی نشان می‌دهد تمام دستورات بدون اقدام بوده و پرداختی انجام نشده است و به نوعی معاملات صوری بوده تا بتواند اختیارات بانکی کسب کند.


وکلای خارجی بابک زنجانی به زودی اسناد تکمیلی خود را ارائه می‌دهند


نماینده دادستان در ادامه جلسه دادگاه اضافه کرد: بر اساس اسناد و مدارک به دست آمده در دوره‌ای بیشتر امضاها در نامه‌ها و اسناد اسکن و عکس بوده است و امضای واقعی نبوده است. معمولا در صدور ال سی‌ها باید قرارداد ضمیمه شود اما در اسناد به دست آمده فقط یک نامه به امضای بابک زنجانی دیده می‌شد و نکته جالب اینکه شرکت ISO (ایزو) از موسسه مالی بنکر تقاضایی برای قرارداد نکرده است.


نماینده دادستان ادامه داد: چرا وقتی شما بانک کنت را در اختیار داشتید از بانک‌های داخلی و موسسه مالی کیش وجه اختیار کردید این در حالی است که خانم م.م گفته است تمام اسناد شرکت مالی بنکر در آن زمان جعلی بوده است در آن زمان دریافت و ارسال سوئیفتی امکانپذیر نبوده اما پیام‌های سوئیفتی نشان می‌دهد که کار غیر قانونی انجام شده است.


در ادامه قرائت کیفرخواست نماینده دادستان اضافه کرد: بر اساس اظهارات بانک FIIB مالزی تمام فیش‌های واریزی صوری بوده است و دستور بابک زنجانی را داشته است اما ما سندی را ملاحظه نکردیم. این اظهارات در حالی است که اسناد و مدارک نشان می‌دهد بابک زنجانی 300 میلیون دلار به حساب صندوق بازنشستگی نفت، 240 میلیون دلار به حساب شرکت HK و دو فقره 300 میلیون یورویی به حساب HK و یک فقره 600 میلیون یورویی هم به همان شرکت واریز کرده و یک میلیارد و 200 میلیون یورو به علاوه یک میلیارد و 400 میلیون یوروی دیگر هم سند صادر شده که همگی صوری بوده است. در زمان تحریم امکان واریز وجه نقد وجود نداشت و ستاد تدابیر ویژه ریاست جمهوری تصویب کرد که ارز حاصل از فروش نفت به پیمانکاران پرداخته شود و بانک مرکزی مبلغ را در قالب وام به شرکت نیکو پرداخت کند، برای همین یک میلیارد و 427 میلیون یورو از طریق بانک مسکن، پارسیان، سرمایه، کشاورزی و بانکی در چین به حساب موسسه بنکر پرداخته شد و این موسسه متعهد شد مبالغ را به شرکت HK پرداخت کرده و آن شرکت هم به شرکت نیکو پرداخت کند.


در ادامه قاضی صلواتی در ساعت 10:35 دقیقه به مدت 15 دقیقه تنفس اعلام کردو پس از به پایان رسیدن ساعت تنفس و آغاز مجدد دادگاه قاضی صلواتی اعلام کرد وکلای خارجی بابک زنجانی اعلام کردند به زودی اسناد تکمیلی را در رابطه با پرونده متهم ارائه خواهند داد.


بابک زنجانی 138 شرکت تامین اجتماعی را خریده بود


نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست بابک زنجانی توضیح داد: بابک زنجانی با حمایت سایر متهمان پرونده یک بانک در مالزی و یک بانک در تاجیکستان می‌خرد و با حمایت مستقیم متهمان به بانک‌ها و سازمان‌های داخلی معرفی می‌شود. مدیرعامل یکی از بانک‌ها می‌گوید بابک زنجانی را «ح.ف.ه» معرفی کرد و همچنین «ا.و.د» می‌گوید بابک زنجانی را «م.ش» با خود به صندوق بازنشستگی آورد و جهت خرید محموله‌های نفتی معرفی کرد.


نماینده مدعی العموم ادامه داد: بابک زنجانی توسط «ح.ف.ه» به بانک مرکزی معرفی شد و در این زمان یک فرصت استثنایی برای بابک زنجانی به وجود آمد تا از اموال دولتی و عمومی به نفع خود بهره‌برداری کند.


نماینده دادستان یکی از اقدامات متقلبانه بابک زنجانی را خرید 138 شرکت از سازمان تامین اجتماعی معرفی کرد و گفت: پیرو این مساله «س.م» با بابک زنجانی و «ح.ف.ه» وارد انعقاد قرارداد می‌شوند و یک تفاهم‌نامه بین «س.م» و بابک زنجانی امضا می‌شود. بابک زنجانی اعلام می‌کند مبلغ 4 میلیارد یورو را به حساب تامین اجتماعی واریز کرده است پیرو این موضوع بانک مسکن و سازمان تامین اجتماعی و بانک مرکزی وارد تشخیص می‌شوند و مشخص می‌شود منابع مالی فوق غیر قابل انتقال و غیر واقعی بوده است.


نماینده دادستان اضافه کرد: از آنجایی که بابک زنجانی به شرکت HK بدهکار بوده است تقاضا می‌کند تعداد 4 فقره از چک‌هایش را که به تامین اجتماعی داده شده بابت بدهی به شرکت HK بدهند. حسب گزارش واصله مبالغ ارسال شده به بانک مسکن و موسسه توسعه جعل اسناد و غیر واقعی بوده است و در واقع بابک زنجانی به دنبال گسترش دسترسی‌های خود به منابع پولی کشور بوده است.


بانک بابک زنجانی مورد تائید سه وزیر مربوط و رئیس بانک مرکزی بود


نجفی در ادامه با بیان اینکه در حالی که در کشور بحران ارزی حاکم بود و نظام ارزی کشور در سختی و مضیقه به سر می‌برد پیشنهاد بابک زنجانی مبنی بر واریز مبلغ زیادی به واحد پولی کشور کره جنوبی وسوسه انگیز بود و بابک زنجانی از همین طریق وارد شد، اظهار کرد: بابک زنجانی متعهد شده بود وجوه بانک مسکن را به حساب این بانک نزد FIIB واریز کند اما نه تنها این وجوه را واریز نکرد بلکه آن را بابت دیگر امور خود هزینه و حساب بانک مسکن را به صورت صوری نزد بانک FIIB بستانکار کرده است.


وی ادامه داد: بابک زنجانی با «ح.ف.ه» بانک FIIB و کنت را در خارج از کشور تاسیس و سپس «ح.ف.ه» بابک زنجانی را به بانک مرکزی، بانک ملت و بانک مسکن معرفی می‌کند.


نجفی اضافه کرد: «ح.ف.ه» در تایید بانک‌های FIIB و کنت و معرفی آنها به بانک داخلی نقش موثری داشته است. همچنین «م.ش» در معرفی بابک زنجانی به نهادها و سازمان‌ها برای معامله با وی نقش موثری داشته است. نقطه حضور بابک زنجانی به عنوان خریدار محموله‌های نفتی را باید در نقش «م.ش» جستجو کرد.


نماینده مدعی العموم توضیح داد: بخشی از درآمد نفتی شامل 14/5 درصد طبق مقررات جزء درآمدهای خود شرکت ملی نفت محسوب می‌شود و طبق مصوبه‌ای که وزرای سابق صنعت، معدن و تجارت، نفت و اقتصاد و همچنین رئیس پیشین بانک مرکزی آن را تایید کردند مصوب می‌شود این مبلغ به حساب بانک FIIB واریز شود.


نماینده دادستان تصریح کرد: وقتی از مدیران شرکت ملی نفت سئوال کردیم که چرا این مبلغ را به حساب FIIB واریز کرده‌اند گفتند که این بانک توسط سه وزیر مربوط و رئیس بانک مرکزی پیشین تایید و تشویق شده بود.


در ادامه این جلسه، به دلیل طولانی شدن قرائت کیفرخواست پرونده، قاضی صلواتی ختم دومین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی را اعلام و زمان برگزاری جلسه سوم دادگاه را فردا دوشنبه سیزدهم مهرماه اعلام کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته