دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مهر 1398 - 13:16
آنا گزارش می‌دهد؛

سروصدای 14.5 میلیون دانش‌آموز سکوت 3 ماهه مدارس را شکست/ مطالبات فرهنگیان، کمبود معلم و نوسازی مدارس سیل‌زده دغدغه‌های آموزش و پرورش

امسال ۱۴ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۷۴۴ دانش‌آموز به مدرسه می‌روند که نسبت به سال قبل حدود 480 هزار نفر بیشتر شده‌اند.
کد خبر : 416957
BS0K8772.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- ملیحه محمودخواه، بعد از سه ماه بخور و بخواب و تفریح، بالاخره تابستان برای دانش‌آموزان تمام و اول مهر آغاز شد. این چند روز آخر  نیز پدر و مادرها مدام روی اعصاب بچه‌ها می‌رفتند و مدام می‌گفتند موبایل‌بازی و دیر خوابیدن تمام‌شده و باید زودتر بخوابید تا برای مدرسه آماده شوید تا به این طریق  روزهای آخر تابستان برای بچه‌ها و دانش‌آموزان با فشارهای والدین بگذرد.


امروز صبح هم آفتاب‌نزده این پدرو مادرها بودند که زودتر از بچه‌ها از خواب بیدار شده و آن‌ها را برای مدرسه آماده کردند.


اما تنها چیزی که این میان همه را اذیت کرد ترافیک صبحگاهی بود که سبب شد بسیاری از مردم ساعت‌ها در ترافیک صبح بمانند زیرا به گفته رئیس پلیس راهور در 20 روز اول مهرماه 30 درصد ترافیک افزایش پیدا می‌کند.


14 میلیون دانش‌آموز راهی مدرسه شدند


امسال ۱۴ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۷۴۴ دانش‌آموز به مدرسه می‌روند که نسبت به سال قبل حدود 480 هزار نفر بیشتر شده‌اند. هرچند که به دلیل گران شدن لوازم‌التحریر خیلی از بچه‌ها با وسایل سال‌های قبلشان راهی مدرسه می‌شوند. از این آمار، 8 میلیون و ۱۷۴ هزار و ۸۷۵ نفر در دوره ابتدایی ثبت‌نام کرده‌اند که حدود 6 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است. 3 میلیون و ۳۵۱ هزار و ۸۱۷ نفر در دوره متوسطه اول و 2 میلیون و ۴۹۲ هزار و ۳۸۸ نفر در دوره متوسطه دوم ثبت‌نام‌ شده‌اند.


 از میان آمار دانش‌آموزان ثبت‌نام‌شده در پایه دهم یک‌میلیون و ۶۵۴ هزار و ۵۰۲ نفر وارد دبیرستان‌های شاخه نظری، ۳۸۸ هزار و ۱۹ نفر در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و ۴۴۹ هزار و ۸۶۷ نفر در هنرستان‌های شاخه کاردانش ثبت‌نام کرده‌اند.


شروع سال تحصیلی تنها در ایران نیست و به همراه دانش‌آموزان در داخل کشور دانش‌آموزان ایرانی در 49 کشور، 77 شهر و در 110 مدرسه خارجی سال تحصیلی را آغاز کردند. 


اتباع خارجی که در کشور ما مشغول به تحصیل هستند در حدود 470 هزار نفرند که آمارها نشان می‌دهد حدود یک‌صدهزار نفر آن‌ها بدون مجوز و مدارک هویتی و حدود ۳۷۰ هزار نفر مجوز اقامت دارند که در ۲۸ هزار مدرسه ثبت‌نام‌ شده‌اند.


سال پرفرازونشیبی که آموزش و پرورش پشت سر گذاشت


امسال در حالی آغاز می‌شود که آموزش و پرورش سال پرفرازونشیبی را در سال تحصیلی گذشته پشت سر گذاشت؛ محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش استعفا داد و سرپرستی آموزش و پرورش به سید جواد حسینی سپرده شد.


سکان آموزش و پرورش در حالی روی دوش حسینی افتاد که انباشت مطالبات فرهنگیان آن‌ها را از این شرایط ناراضی کرده بود. باوجودی‌که سه ماه سرپرست روی صندلی وزارت نشسته بود اما 18 روز مانده به شروع سال تحصیلی محسن حاجی‌میرزایی به‌عنوان وزیر از مجلس رأی اعتماد گرفت.


در سال تحصیلی گذشته اتفاقات بسیاری رقم خورد؛ برچیدن بخاری‌های نفتی از مدارس، پایان مدارس خشت و گلی، حذف مشق شب و راه‌اندازی مدارسی که در آن‌ها کلاس اسباب‌بازی تعبیه‌شده بود همه در سال گذشته رقم خورد.


در کنار این اتفاقات خوب، حادثه تلخ آتش‌سوزی مدرسه اسوه حسنه زاهدان کام مردم را تا مدت‌ها تلخ کرد و همخوانی دانش‌آموزان و ساخت کلیپ از این آواز دسته‌جمعی نیز بازتاب‌های زیادی به دنبال داشت.


870 نیروی آموزشی مشغول به کار می‌شوند


علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از شروع به کار 870 هزار نیرو در آموزش و پرورش خبر داده و افزود: بیش از 64 درصد این شاغلان را معلمان تشکیل می‌دهند و 12 رصد نیز نیروهای حق‌التدریس هستند که در کنار کادر رسمی به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان می‌پردازند. 5 درصد نیروها کیفیت‌بخشی و 20 درصد نیز مدیریت آموزشگاهی هستند.


وی با تأکید بر اینکه امسال هیچ کلاس درسی بدون معلم نیست از جذب بیش از 12 هزار معلم خبر داد و اضافه کرد:حدود ۱۰۰ هزار معلم در کل کشور نیازمند داریم، اما در تلاشیم تا با استفاده از معلمان حق‌التدریس، آموزشیاران، معلمان پیش‌دبستانی و خروجی‌های دانشگاه فرهنگیان این مشکل را برطرف کنیم.


مدارس 40 کلاس در حاشیه شهرها تشکیل شده است


رضوان حکیم‌زاده معاون ابتدایی آمورش و پرورش نیز به تراکم برخی از مدارس در مناطق حاشیه‌ای شهرها خبر داد که این موضوع بر کمبود معلم صحه می‌گذارد.


وی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: درست است که هیچ کلاس درسی بدون معلم نیست اما کمبود معلم سبب شده است که بیش از 3 هزار کلاس درس با بیش از 40 دانش‌آموز تشکیل شود این در حالی است که استاندارد هر کلاس در دوره ابتدایی 25 نفر است.


وی اضافه کرد: برای گسترش عدالت آموزشی امسال دوره پیش‌دبستانی را در تمامی مناطق گسترش دادیم و در مناطق کم برخوردار تلاش کردیم که این هزینه‌های این دوره را به صفر برسانیم.


مدارس حادثه‌دیده از سیل و زلزله برای سال جدید آماده می شوند


دو حادثه طبیعی سیل و زلزله طی دو سال شرایط تحصیل را در استان‌هایی که با این پدیده درگیر بودند تا حدودی تغییر داد حادثه زلزله در سال 96 و سیل نوروز 98 مدارس را نیز به‌شدت درگیر کرد. اما بااین‌حال تلاش‌ها برای تغییر شرایط دانش‌آموزان در این مناطق به‌شدت دنبال شد.


در زلزله ۲۱ آبان ماه ۹۶ کرمانشاه ۷۸ مدرسه با ۴۱۵ کلاس درس آسیب‌دیده بودند که با مشارکت خیرین حقیقی و حقوقی مدرسه‌ساز و اعتبارات دولتی ۱۷۹ پروژه با ۷۷۳ کلاس درس به فضاهای آموزشی استان اضافه شد و سهم خیرین دراین‌بین بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان بود.


پس از وقوع سیل نیز خیرین به صحنه وارد شدند و تاکنون با همراهی سازمان نوسازی مدارس از ۴۲۳ فضای آموزشی آسیب‌دیده، ۳۱۰ پروژه نیازمند تعمیر شده و ساخت مدارس جدید در دستور کار قرارگرفته که مدارس سه و چهار کلاسه ساخته و مدارس شش کلاسه تا پایان سال به اتمام می‌رسد.


اما اینها در حالی است که مردم از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه خبر می‌دهند که دانش‌آموزان هنوز در مدارس کانکسی درس می‌خوانند و این با برخی از آمارها همخوانی ندارد. 


کتاب‌های درسی توزیع شد


۱۴۲ میلیون جلد کتاب درسی در قالب یک هزار عنوان کتاب برای سال جدید منتشرشده که این کتاب‌ها در استان‌های محروم نصف قیمت و در سیستان و بلوچستان رایگان توزیع می‌شود.


تجهیزات ورزشی مدارس با 35 میلیارد تومان تجهیز می‌شود


بحث سلامت و تربیت‌بدنی دانش‌آموزان نیز از آن دست برنامه‌هایی است که به‌شدت در آموزش و پرورش دنبال می‌شود امسال 100 هزار معلم ورزش در مدارس فعال می‌شوند و تجهیزات ورزشی مدارس نیز با 35 میلیارد تومان تجهیز می‌شود. ایمن‌سازی و بهداشت مدارس نیز ازجمله مسائلی است که به‌شدت دنبال می‌شود و قرار است مدرسه پویا جایگزین حیاط پویا شود.


از اول مهرماه بحث مسابقات ورزشی در مدارس کلید خورده و ۱۵۰ زمین چمن مصنوعی برای اول مهر آماده‌شده و ۸۲ درصد ابلاغ مربیان تربیت‌بدنی صادرشده است.


اما بااین‌وجود آموزش و پرورش کارهای زیادی برای انجام دادن دارد و وزیر جدید دو سال زمان دارد تا بتواند اصلاحاتی را آموزش و پرورش ایجاد کند. زیرا فرهنگیان دیگر از وعده‌های توخالی و انجام‌نشده برخی از مسئولان به ستوه آمده‌اند و این نارضایتی می‌تواند آفتی برای کاهش سرعت حرکت آموزش و پرورش به سمت پیشرفت باشد.


انتهای پیام/4087/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته