دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 شهريور 1398 - 15:19
فرماندار ملکان عنوان کرد؛

تغذیه دانش‌آموزان اتریشی با کشمش شهرستان ملکان

فرماندار ملکان گفت: کشمش این شهرستان اکنون به‌عنوان تغذیه مناسب و مقوی در مدارس اتریش مورد استفاده دانش‌آموزان این کشور قرار می‌گیرد.
کد خبر : 415408
13980622 (14).jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از ملکان، محمدباقر خانی فرماندار ملکان در آیین جشنواره انگور این شهرستان که در تفرجگاه عون‌بن‌علی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: کشمش ملکان پس از فرآوری و بسته‌بندی در بسته‌های ۵۰ گرمی و ۱۰۰ گرمی به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی صادر و در برخی کشورها ازجمله اتریش علاوه بر ارائه در سوپرمارکت‌ها به‌عنوان تغذیه مناسب و مقوی در مدارس این کشور مورد استفاده دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.


وی با بیان اینکه انگور ملکان ازلحاظ کیفیت مقام اول کشور را به خود اختصاص داده، افزود: این شهرستان سالیانه با تولید حدود ۲۶۰ هزار تن انگور مقام سوم کشوری و مقام نخست استان آذربایجان شرقی را کسب کرده است.


فرماندار ملکان در ادامه بر تغییر کشاورزی معیشتی به کشاورزی تجاری نیز تأکید کرد و گفت: با تسهیلات بخش کشاورزی اکنون باغات انگور ملکان در حال تبدیل از باغات سنتی به روسیمی برای افزایش تولید و کاهش حوادث غیرمترقبه است.


خانی با تأکید بر برندسازی انگور و کشمش ملکان در کشور تصریح کرد: اقتصاد ملکان مبتنی بر انگور بوده و اکثر جمعیت شهری و روستایی این شهرستان به شغل تاکداری مشغول بوده و از این راه امرارمعاش می‌کنند.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی نیز گفت: ملکان با داشتن 8 هزار و 800 هکتار باغات انگور و تولید سالانه 140 تن انگور قطب تولید انگور در استان آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شود.


اکبر فتحی افزود: شهرستان بناب با تولید سالیانه ۳۷ هزار تن و شهرستان مراغه با ۳۵ هزار تن انگور عناوین دوم و سوم استان را در تولید این محصول دارا هستند.


وی اظهار کرد: مجموع کشمش فرآوری شده اعم از کالیفرنی و تیزآبی در آذربایجان‌شرقی سالانه ۶۰ هزار تن است که به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و آسیای میانه، روسیه و برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی صادر می‌شود.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با بیان ارقام انگور تولیدی در این استان مطرح کرد: ۹۰ درصد سطح زیر کشت باغات این استان را رقم بی‌دانه(کشمشی) تشکیل داده و ۱۰ درصد بقیه نیز سهم ارقام دیگر همچون خلیلی، فخری، عسگری، حسینی، صاحبی، دسته چین، شاهانی، قورا شیرین یا تبرزه و قره اوزوم است.


نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی هم بخش‌های کشاورزی و صنعت را حوزه‌ای دانست که می‌توان در شرایط کنونی به آنها تکیه کرد و گفت: با وجود همه تهدیدات، این دو بخش توانسته به‌صورت درخشانی کار خود را ادامه دهد.


سلمان خدادادی با بیان وجود حدود 9 هکتار باغات انگور بر توجه ویژه به فرآوری این محصول برای درآمدزایی بیشتر تأکید کرد و افزود: شهرستان ملکان با دارا بودن ۹ هزار هکتار باغ انگور، سهم خوبی در درآمدزایی در حوزه کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی دارد که اگر توجه بیشتری به فرآوری محصولات شود، قطعاً این درآمد می‌تواند افزایش یابد.


وی با بیان عملکرد تولید ۲۴ تن در هر هکتار در ملکان تصریح کرد: باغداران ملکانی با اصول علمی کار تولید را به پیش می‌برند که این تجربیات می‌تواند در اختیار باغداران دیگر شهرستان‌ها نیز قرار گرفته تا میزان تولید محصول انگور استان بیش‌ازپیش افزایش یابد.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته