دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
#ژورنالیسم_علم؛

عمیق: رویکرد ژورنالیسم علم حل مشکلات ریشه‌ای جامعه است/ جای خالی موضوعات علمی در رسانه‌ها

یک محقق با یادآوری این نکته که باید به علم و اثربخشی آن اولویت خبری ویژه داده شود، گفت: رویکرد ژورنالیسم علمی بر حل مشکلات ریشه‌ای استوار است که به‌تبع آن اغلب ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی که معلول علت‌های ریشه‌ای هستند به‌خودی‌خود برطرف خواهند شد.
کد خبر : 411847
888-14-th4.jpg

مجید عمیق در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره چالش‌ها و مشکلات ژورنالیسم علم با بیان اینکه تفکیک خبرنگار حرفه‌ای با ژورنالیست علمی به تفهیم مطالب برمی‌گردد گفت: در تفکیک این دو به نگرش خبرنگاران و روزنامه‌نگاران  از این موضوع وابسته است که چگونه آن را درک کرده‌اند و این نیز خودش به‌نوعی ژورنالیسم علمی است.


وی ارتقاء و تداوم علمی‌سازی خبری را در گرو همتاسازی افراد دانست و تصریح کرد: هر مدیر باید شرایطی را فراهم کند که همتاسازی افراد محقق شود تا دانش سازمانی تجربه شده با بازنشسته شدن افراد از سازمان خارج نشود و تعالی علمی آن سازمان مستمر باشد.


عمیق با اشاره به نقش رسانه در این حوزه خاطر نشان کرد: در جامعه‌ای که تبلیغات گوناگون در صداوسیما ارجح بر مسائل علمی باشد طبیعی است که این روند شکل مناسبی به خود نخواهد گرفت.


این محقق و مترجم با تأکید بر لزوم ارائه مطالب علمی ارزنده به نسل جوان اظهار کرد: ژورنالیسم علمی درواقع به‌نوعی ارائه اطلاعات درست به مخاطب است.


عمیق با اشاره به تعامل ناهمتراز اصحاب رسانه با نخبگان و کارشناسان در برنامه‌های خبری گفت: در تلویزیون مجری با یک کارشناس خبره در مورد موضوعی گفتگو می‌کند در حالی که مجری جرئت نمی‌کند از او سؤال بپرسد و یا نمی‌تواند پاسخ او را نقد کند و این ناهمترازی به علمی شدن حوزه خبر و رسانه آسیب خواهد زد.


این محقق با تشریح تفاوت اثربخشی اقدامات با ارائه عملکرد آماری آن‌ها ادامه داد: از آنجا که ارائه آمار عملکرد رمز موفقیت برای یک مدیر و یا حتی وزیر است دیگر توجه به امور علمی و اثربخشی آن کمرنگ شده است و این موضوع مانع تحقق جایگاه علمی امور خواهد شد.


وی در ادامه با تأکید مجدد بر اثربخشی امور افزود: تولید مقاله علمی بدون اینکه ما تولید علمی داشته باشیم چندان گره‌گشای مسائل جامعه نخواهد بود زیرا برای نمونه گاهی اوقات گفته می‌شود ما با 7 هزار مقاله علمی در منطقه رتبه نخست را در اختیار داریم در صورتی که  وقتی مقاله علمی به تولید منجر نشود یا مهندس مکانیک ما پیچ و مهره را نشناخته فارغ‌التحصیل ‌شود، چطور می‌تواند به ‌عنوان یک فرد علمی یا حتی ژورنالیست علمی در یک رسانه‌ وارد چرخه کار شود؟


عمیق با یادآوری این نکته که باید به علم و اثربخشی آن اولویت خبری ویژه داده شود افزود: تا زمانی که ناهنجاری‌ها اجتماعی و اقتصادی صفحات خبری را پر کرده دیگر مجالی برای پرداختن به موضوعات علمی وجود نخواهد داشت؛ در حالی که رویکرد ژورنالیسم علمی بر حل مشکلات ریشه‌ای استوار است که به‌تبع آن اغلب ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی که معلول علت‌های ریشه‌ای هستند به‌خودی‌خود برطرف خواهند شد.


این مترجم کتب علمی تأمین شرایط محیطی را حائز اهمیت دانست و یادآور شد: ‌باید شرایطی را در جامعه فراهم کرد که مردم در جریان خبری مسائل و رویدادهای علمی قرار گیرند تا ترویج علم و ژورنالیسم علمی فراهم شود بنابراین باید با دو چالش روبه‌رو شد یک چالش فقدان ژورنالیست‌های فنی و حرفه‌ای و دیگری جامعه‌ای که باید آماده شود.


عمیق تفاوت خبرنگار حرفه‌ای با ژورنالیست علم را این‌طور بیان کرد: خبرنگار حرفه‌ای آموزش‌هایی را برای پوشش خبری به شکل حرفه‌ای می‌بیند. حرفه‌ای نه اینکه خبر علمی باشد بلکه آن موضوع و آن خبر را به شکل علمی مطرح کند.


وی در این باره افزود: خبرنگار حرفه‌ای در ارتباط با موضوعی خبری باید اطلاعات کافی داشته باشد و با واژگان آن از قبل آشنا باشد آنگاه در پرسش و انتقال خبر نه‌تنها حرفه‌ای رفتار خواهد کرد بلکه خبر دل‌نشین و روان‌تری را تولید خواهد کرد.


این محقق در تفاوت خبرنگار حرفه‌ای با خبرنگار علمی تصریح کرد: یک ژورنالیست علمی فراتر از خبرنگار حرفه‌ای باید ظاهر شود زیرا هم باید حرفه‌ای باشد، هم باید با آن علم آشنا باشد و تفاوت کلیدی این دو همین است.


وی با بیان اینکه زیرساخت‌ها و شرایط برای تربیت ژورنالیسم علمی باید فراهم شود گفت: هزاران ژورنالیست علمی و حرفه‌ای هم تربیت شود وقتی ارائه آمار عملکرد ملاک ارزش‌گذاری باشد نمی‌توان به استمرار این حرکت امیدوار بود.


عمیق با اشاره به بومی‌سازی خبر توسط خبرنگاران ادامه داد: اگر خبرنگار حرفه‌ای خبری را پوشش دهد آن را به زبان مقصد آماده می‌کند یعنی از زبان مبدأ می‌گیرد و به زبان مقصد آماده می‌کند که برای مردم و عامه قابل فهم باشد. متأسفانه بعضی از خبرنگاران ما به دلیل اینکه زبان مبدأ را همین‌جوری گرفته‌اند و مقصد را نمی‌شناسند همان خبر را به شکل گنگ و غیرقابل فهم به مخاطب ارائه می‌دهند.


وی در پایان با تشریح فواید کار گروهی خاطر نشان کرد: در جامعه ما کارهای پژوهشی کمتر به نتیجه می‌رسند در مقابل کارهای فرد حتی در حوزه ورزش بیشتر به نتیجه می‌رسند و این با موضوع بر نتیجه کار علمی تأثیر منفی خواهد داشت.


انتهای پیام/4046/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته