دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
#ژورنالیسم_علم؛

فیض‌اللهی: استفاده از ظرفیت ژورنالیسم علم در کشور با مشکلاتی روبه‌رو است/ اتهام غیرمنصفانه به ژورنالیسم علم

یک محقق و مترجم کتب علمی با بیان اینکه استفاده از توان و ظرفیت ژورنالیسم علم در کشور با مشکلات بسیاری روبه‌رو است افزود: همیشه نوعی بی‌اعتمادی بین ژورنالیست‌های علم و مراکز پژوهشی و دانشگاهی وجود دارد.
کد خبر : 411831
0b050013a3b8ad2bc1b3db95295284780525.jpg

کاوه فیض‌اللهی در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره ژورنالیسم علم  و و تعریف دقیق آن اظهار کرد: ژورنالیسم علم دو تعریف مجزا دارد که اصطلاحاً می‌گوییم  تعریف بسته و تعریف باز؛ در تعریف بسته بیشتر حول محور نشریات محدود می‌شود ولی در تعریف باز، این موضوع بسیار گسترده‌تر از نشریات است. در مجموع ژورنالیسم علم را اگر بخواهیم به صورت عام تعریف کنیم اینگونه بازتعریف می شود که با استفاده از توانمندی‌های آن دستاوردهای علمی و جهان‌بینی علمی به زبان ساده برای مردم بازگو می‌شود و ابزار آن هم می‌تواند از طریق رسانه، خبرگزاری، کتاب، مستند، سخنرانی و هر مدیوم دیگری باشد.


وی با بیان اینکه استفاده از توان و ظرفیت ژورنالیسم علم در کشور با مشکلات بسیاری روبه‌رو است افزود: همیشه یک نوع بی‌اعتمادی بین ژورنالیسم‌های علم و کسانی که علم را در دانشگاه و مراکز پژوهشی دیگر تولید می‌کنند، وجود دارد. زیرا به نظر دانشگاهیان و پژوهشگران هر وقت که موضوعی ساده می‌شود، این خطر وجود دارد بیش از حد ساده‌انگارانه مطرح شود و در واقع از محتوای اصلی خودش تهی گردد؛ این اتهامی است که همیشه در مورد روزنامه‌نگاری علم مطرح می‌شود.


این محقق و مترجم کتب علمی افزود: بنابراین، فعالیت در حوزه ژورنالیسم علم علاوه بر آنکه سختی‌های خاص خودش را دارد باید به نحوی باشد که در این خصوص ساده‌انگارانه دانستن اخبار رفع اتهام شود و به صورت علمی به چرایی و چگونگی موضوعات بپردازد.


فیض‌اللهی با اشاره به عدم تدریس دروس ویژه ژورنالیسم علم در دانشکده‌های ارتباطات کشور گفت: معمولاً در دانشکده‌های ارتباطات دروسی که ارائه می‌شود بر اساس نیازهای دانشجو نیست بلکه بر اساس توانایی‌های علمی است زیرا به نظر می‌رسد توانایی کافی برای ارائه این دروس در کشور وجود ندارد.


وی با رد این مطلب که با وجود اخبار فضای مجازی، جامعه دیگر نیازی به استفاده از ظرفیت ژورنالیسم علم ندارد، گفت:  به نظر نمی‌رسد که در جامعه عدم نیازی وجود داشته باشد زیرا وضعیت رسانه نسبت به 20 سال قبل بهتر شده و نیاز به علم هم خیلی بیشتر احساس می‌شود. حتی استقبال از کتاب‌هایی با محتوای علمی، بیشتر از کتاب‌هایی با محتوای فلسفی و اجتماعی در این سال‌ها رشد داشته است.


پژوهشگر حوزه ژورنالیسم علم درباره نحوه تلاش برای همگانی کردن استفاده از ظرفیت و توانایی ژورنالیسم علم در کشور اظهار کرد: باید بتوان در خصوص انتشار اخبار مبتنی بر علم برای مخاطب انگیزه ایجاد کرد که این خود بسته به نوع فعالیت رسانه می‌تواند به نحوه تنظیم خبر برگردد که هم کوتاه باشد هم مختصر و هم به اصل موضوع بپردازد.


انتهای پیام/4046/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته