دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1398 - 22:16
دکتر ولایتی:

با تلاش آیت‌الله محسنی، رسمیت دو فقه حنفی و جعفری محقق شد

رئیس مجمع جهانی بیداری اسلامی ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله عاصف محسنی قندهاری، گفت: شجاعت، جسارت، پیشتازی و پرچم‌داری ایشان موجب تقریب بین مذاهب مختلف اسلامی اعم از شیعه و سنی شد.
کد خبر : 409480
_MID5110.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از صداوسیما، علی‌اکبر ولایتی اظهار کرد: آیت‌الله محسنی، انسان والایی ازلحاظ علمی و فقهی بود و با تدوین رساله عملی، مرجع تقلید بسیاری از شیعیان افغانستان بود ضمن اینکه ایشان در علوم اسلامی، قران پژوهی، حدیث، مباحث فقهی و علوم اسلامی منشأ طلاب بسیاری در مدرسه حوزه علمیه در غرب کابل بود.
وی گفت: ین عالم مجاهد، جسور و شجاع درزمانی که درصحنه جهاد نیاز بود جهاد را ترک نکرد و زمانی که نیاز به تربیت طلاب بود درصحنه حاضر بود.
ولایتی تأسیس حزب حرکت اسلامی در دوران حکام وابسته افغانستان به شوری سابق را از جمله اقدامات این عالم شیعی دانست و افزود: بعد از وقوع کودتای نور محمدترکی در اردیبهشت سال ۵۷ علیه محمد داوود و روی کار آمدن دولت دست‌نشانده نور محمد ترکی، مردم مسلمان افغانستان در قالب حزب حرکت اسلامی به جهاد علیه این دولت دست‌نشانده به پا خواستند.
رئیس مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: این عالم مجاهد شیعی در کنار دیگر علمای شیعه همچون شهید عبدالعی مزاری، آقای محقق و آقای خلیلی و بزرگان اهل تسنن همچون مرحوم برحان الدین ربانی و حکمت یار، مولوی محمد نبی و مولوی یونس خانس برعلیه نفوذ شوری سابق و دولت‌های دست‌نشانده در افغانستان مبارزه می‌کردند.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با اتکای به رویکرد نه شرقی و غربی ترسیم شده از سوی امام خمینی (ره) همواره از مجاهدان افغانستان حمایت می‌کرد افزود: در یکی از ملاقات‌هایم با "ولنسف "معاون وقت وزیر خارجه روسیه از ایشان پرسیدم چرا به حکومت بعث عراق برای حملات موشکی به شهر‌های ایران کمک می‌کنید؟ گفت: شما به مجاهدان افغانی کمک نکنید تا ما هم از صدام حمایت نکنیم، پیشنهادی که با مخالفت جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.
ولایتی گفت: در این ایام برخی دلسوزان همچون وزیر خارجه وقت سوریه می‌گفت:" با توجه به اینکه هم‌اکنون شما، امریکا، رژیم عراق و اسرائیل را پیش روی خود دارید بهتر است فعلاً از باب مصلحت با حکومت دست‌نشانده افغانستان کنار بیایید تا لااقل با شوروی درنیفتید که من در پاسخ گفتم شعار ما نه شرقی و نه غربی خط ترسیمی از سوی امام خمینی (ره) است و قطعاً به این حمایت‌های خود ادامه خواهیم داد.
وی افزود: بنابراین آشنایی نزدیک بنده با آیت‌الله عاصف محسنی به دلیل این شاخه از کار‌های وزارت خارجه بود و بعد از خروج شوری از افغانستان لوی جرگه افغانستان برای تدوین قانون اساسی تشکیل شد و آیت‌الله عاصف محسنی شخصیتی بود که هم در مقابل آمریکایی‌ها ایستاد و ایشان بانی اصلی تصویب بندی در قانون اساسی افغانستان بود که بر اساس آن هیچ قانونی مغایر با شعائر اسلامی در مجلس اجازه تصویب نمی‌یابد.
رئیس مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: با تلاش و فداکاری آیت‌الله محمد آصف محسنی، مجلس مؤسسان لویی جرگه رأی به رسمیت دو فقه حنفی و جعفری در افغانستان داد.
علی‌اکبر ولایتی، تصریح کرد: پس از استقلال افغانستان، لویی جرگه به عنوان هیئت مؤسسان تشکیل شد تا قانون اساسی افغانستان تدوین شود که در این بین آیت‌الله آصف محسنی کسی بود که محکم در مقابل آمریکایی‌ها و مخالفان اسلامی ایستاد و بندی را در قانون اساسی به تصویب رساند که بر اساس آن هیچ قانون مغایر با موازین اسلامی نباید در مجلس افغانستان تصویب شود.
ولایتی افزود: اگر شجاعت، جسارت، پیشتازی و پرچم‌داری ایشان نبود، ​ حتماً این قانون تصویب نمی‌شد و به‌واسطه روابط خوبی که با علمای شیعه و سنی داشتند، آن‌ها از ایشان حرف‌شنوی داشتند و این امر موجب موفقیت ایشان در تقریب بین مذاهب مختلف اسلامی اعم از شیعه و سنی بود.
وی ادامه داد: بنده از نزدیک شاهد بودم که افرادی مانند صبغت الله مجددی، ​ برهان الدین ربانی، حکمت یار، مولوی محمد نبی، مولوی موذن، مولوی منصور و مولوی قاضی محمد امین وقاد به ایشان احترام می‌گذاشتند و با توجه به دیدگاه وسیع و سعه‌صدر ایشان کسی احساس نمی‌کرد که تنها به فکر شیعیان هستند.
ولایتی با بیان اینکه این عالم بزرگ توان تدریس فقه حنفی و فقه شیعه را داشت اظهار داشت: چنین شخصیت‌هایی در بین ملل اسلامی کم هستند و ایشان از احترام والایی هم در داخل افغانستان و هم در جامعه جهانی داشتند.
وی در ادامه با اشاره به حوزه علمیه این عالم بزرگ در غرب کابل افزود: تأسیس این حوزه از اقدامات بسیار ماندگار ایشان است و امیدواریم در آینده شاهد باشیم که میراث این شخص بزرگ و مجاهد در بین دیگران و نسل جوان افغانستان ادامه می‌یابد.
رئیس مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: در دی‌ماه سال ۱۳۵۸ سفیر شوروی سابق در شبی که قرار بود فردای آن نیرو‌های شوروی وارد افغانستان شوند به دیدار حضرت امام خمینی (ره) آمد و اعلام کرد که ما می‌خواهیم چنین اقدامی را انجام دهیم و به‌هیچ‌وجه به منافع ایران کار نداریم، امام فرمودند شما این اقدام را انجام می‌دهید، اما یقین بدانید که شکست می‌خورید.
ولایتی تصریح کرد: پیش‌بینی امام درست درآمد و شوروی‌ها فهمیدند که آنجا باتلاقی است برای آن‌ها، لذا عقب‌نشینی کردند.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته