دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1398 - 14:29
زارع در گفتگو با آنا:

نگاه بنگاه‌داری به آموزش عالی/ تعیین سقف حقوق اعضای هیئت علمی باعث فرار مغزها می‌شود

استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی گفت: مصوبات پرداخت حقوق اعضای هیئت‌ علمی ناشی از اهمیت ندادن ساختار آموزش عالی به نیروهای متخصص کشور است.
کد خبر : 408082
dr-mehdi-zareyi-ostad-zelzeleh-shenasi.jpg

مهدی زارع در گفتگو با خبرنگار آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در خصوص مصوبات اخیر پرداخت حقوق اعضای هیئت‌ علمی بیان کرد: حقوق دانشگاهیان همواره کم بوده اما همین حقوق اندک نیز یکی از ملاک‌های زندگی اعضای هیئت علمی است، به‌خصوص استادان جوان که باید هزینه‌های زندگی را بدهند.


استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله مطرح کرد: در کشورهای خارجی حقوق یک استادیار تازه‌کار حدود 3 هزار دلار است و این در کنار گرانت‌های تحقیقاتی است. بنابراین وقتی اعضای جوان هیئت علمی شاهد وفور مزیت در کشورهای دیگر برای همتایانشان هستند، تمایل بیشتری به رفتن پیدا می‌کنند. این امر می‌تواند منجر به افزایش فرار مغزها شود.


زارع افزود: نه‌تنها استخدام اعضای هیئت علمی در ایران سخت است بلکه حفظ آنها نیز دشوار است. این افراد به پشتیبانی مالی دارند که این امر با حقوق دریافتی از دانشگاه تأمین می‌شود.


عضو وابسته فرهنگستان علوم مطرح کرد: اعضای هیئت علمی با حقوق دریافتی نه‌تنها هزینه‌های زندگی خود را تأمین می‌کنند بلکه باید حقوق پژوهشگرانی که با آنها کار می‌کنند را نیز بدهند. اعضای هیئت علمی نخبگان و دانشمندان کشور هستند و برخورد این چنینی با آنها درست نیست.


استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: حقوق اعضای هیئت علمی باید براساس استاندارهای بین‌المللی تعیین شود. مشکل بیشتر از کاهش و افزایش حقوق است. مشکل اینجاست که در ساختار فعلی اهمیتی به نیروهای متخصص داده نمی‌شود.  برخورد بنگاه‌داری با آموزش عالی دارند که ناشی از دیدگاه غربی است. در حالی که زیرساخت این کار در کشور وجود ندارد. در کشورهای غربی نیز به این نوع برخورد انتقادهای زیادی می‌شود.


انتهای پیام/4107/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته