گروههای علمی در رشتههای مختلف علوم انسانی راهاندازی شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از همدان، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه صبح امروز در دوره آموزشی و تشکیلاتی حیات طیبه فعالان دانشجویی دانشگاههای آزاد اسلامی سراسر کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان اظهار کرد: تحول علوم انسانی به معنای تغییر علوم انسانی نیست؛ چراکه این علوم بهطور مداوم در حال تغییر و تحول هستند.
وی با بیان اینکه هر علمی بهطور مرتب در حال تغییر و تحول است بهطوری که این امر در سیر تاریخی علوم نیز قابل مشاهده است، افزود: علوم انسانی زمانی حکمت عملی بود که ارسطو بیان کرد؛ اما امروز به حوزه جامعهشناسی، اقتصاد، روانشناسی و سایر علوم رسیده است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قصد ما از تحول علوم انسانی چند نکته مهم و روشن است، تصریح کرد: معلمان علوم انسانی باید بدانند که در دنیا، علوم انسانی به طور مداوم در حال تغییر است.
خسرپناه ادامه داد: امروز مباحثی از علوم انسانی تدریس میشود که به 10 سال پیش باز میگردد و حتی برخی از دپارتمانها، یک قرن عقب هستند که البته استثناهایی هم وجود دارد.
وی با بیان اینکه سیستم ما از علوم انسانی دنیا عقب است، خاطرنشان کرد: باید از تحول علوم انسانی در دنیا باخبر بشویم و بدانیم علم در دنیا چه جایگاهی دارد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه وقتی از تحولات علوم انسانی در دنیا با خبر نشویم از اطلاعات سنوات گذشته استفاده میکنیم، گفت: نباید فردی به عنوان مشاور عالی اقتصادی انتخاب شود که آخرین اطلاعات او از علوم اقتصاد به 40 سال پیش باز میگردد.
علوم انسانی لحظه به لحظه در حال تحول است.
خسروپناه سرعت تحولات در علوم انسانی را بیشتر از علوم پایه ارزیابی کرد و گفت: علوم انسانی لحظه به لحظه در حال تحول است.
وی با بیان اینکه یک نظریه در علوم انسانی نمیتوان یافت که همه علما در آن رشته با هم اتفاق نظر داشته باشند، افزود: دلیل این که علمای علوم انسانی اتفاق نظر ندارند این است که نظریات علوم انسانی از پایه، اساس و بنیاد متفاوتی برخوردارند.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سیستم آموزشی ما توجهی به مبانی پایهای این نظریه ندارد، تصریح کرد: باید به این نظریهها که در پشت صحنه هستند توجه کرد؛ چراکه این نظریهها به وسیله افرادی مانند گردانندگان عروسکهای خیمه شب بازی که برای ما قابل مشاهده نیستند، مطرح و ترویج میشوند.
تشکلهای دانشجویی برای ارتقای علوم انسانی چه کردهاند؟
خسروپناه اظهار کرد: باید گزارش داده شود که تشکلهای دانشجویی برای ارتقای علوم انسانی چه کردند، میتوانیم بگوییم دانشجویان در ساخت ماهواره فضایی چه نقشی دارند و میتوانیم بگوییم که بسیاری از قطعات پژو 301 را دانشجویان ساختند؛ اما در حوزه علوم انسانی چه اتفاقی رخ داده است؟
وی با بیان اینکه در حوزه صنعت نقش گروههای دانشجویی را میبینیم، خاطرنشان کرد: دانشجویان در حوزه خدمات اجتماعی نیز بسیار پررنگ است که نمونه بارز آن گروههای جهادی است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بهدنبال آمار محتوایی دقیقی از پایاننامه و رسالههای دانشگاهی هستیم که اکنون نداریم، گفت: اگر 10 درصد آن هم مفید به فایده باشد یک گنجینه بزرگ خواهد بود.
لزوم فعالیت علمی تشکلهای دانشجویی
خسروپناه خواستار فعالیتهای علمی تشکلهای دانشجویی شد و افزود: گروههای علمی در رشتههای مختلف علوم انسانی در سراسر کشور راهاندازی و رسالهها و پایان نامهای که درباره آسیبهای اجتماعی تدوین میشود، شناسایی شود.
وی افزود: دانشجویان و استادانی که در راه علوم انسانی تلاش کردند، دعوت شوند و کرسیهای علمی برگزار شود تا از حاصل آن، نظریههای علمی استخراج شود.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در این معاونت از این نوع فعالیتها حمایت میکنیم، تصریح کرد: کرسیهای علمی با حضور استادان راهنما برگزار شود تا یک کار تشکیلاتی شکل گیرد.
تشکلهای دانشجویی بهترین مرکز برای شناسایی آسیبهای اجتماعی هستند
خسروپناه با بیان اینکه تشکلهای دانشجویی بهترین مرکز برای شناسایی آسیبهای اجتماعی در جامعه هستند ادامه داد: نظریهپردازی یک پروسه است و دانشجویان میتوانند در این فرآینده نقشآفرینی کنند.
وی با بیان اینکه نشستهای علمی برای تعالیم علوم انسانی برگزار شود، خاطرنشان کرد: دانشجویان علاقهمند گردهم آیند و دورههای تخصصی در هر گروه از علوم انسانی برگزار شود.
دورههای مهارتی در حوزه علوم انسانی برگزار شود
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تشکلها میتوانند در مهارتآموزی دانشجویان مؤثر واقع شوند، گفت: دورههای مهارتی در حوزه علوم انسانی توسط تشکلهای دانشجویی با استادان برجسته برگزار شود.
خسروپناه با بیان اینکه نشریات تخصصی راهاندازی شود، افزود: مباحث تعالی علوم انسانی را در دوران مدارس و دبیرستان آغاز کنیم و فقط به دانشجویان محدود نشود.
وی با بیان اینکه مهارتهایی که منظم نشده را دنبال میکنیم تا به یک نظم تبدیل کنیم، اظهار کرد: رشتههایی مانند خوشنویسی، ملیله دوزی و... جزء این موارد محسوب میشوند.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: نخستین دوره توانمندسازی استادان علوم انسانی شهریورماه 98 با عنوان فلسفه علوم انسانی برگزار میشود.
خسروپناه تأکید کرد: در هر استان هیئتهای اندیشهورز راهاندازی کردیم تا بر اساس نیازها و ظرفیتهای اقدامات خود را انجام دهیم.
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/