دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 تير 1398 - 12:30
مدرس دانشگاه شریف:

سند 2030 حاصل کوتاهی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است

مدرس دانشگاه شریف گفت: سند 2030 به‌دلیل کوتاهی ما در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
کد خبر : 404905
_MG_0012.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از همدان، مهدی خیراللهی صبح امروز در جمع فعالان دانشجویی دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور در اردوی آموزشی حیات طیبه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه برای موفقیت نباید منتظر دعوت دیگران ماند، اظهار کرد: از بیرون فقط باید در انتظار پاپوش و سنگ‌اندازی باشیم.


وی با بیان اینکه خداوند برکت را مخصوص تلاشگران قرار داده است، اضافه کرد: امروز افرادی کارایی دارند که قدرت حل مسئله و سرعت را لازم در کار به دست آورند؛ بنابراین باید به‌صورت مداوم فکر کرده و این خصوصیات‌ را در وجودمان افزایش دهیم.


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دانشجویان ما دارای اعتماد به نفس پایین هستند، تصریح کرد: وقتی دانشجویان را به خارج از کشور می‌روند، نمی‌توانند با افراد ارتباط برقرار کنند؛ چراکه در درجه اول مسلط به زبان انگلیسی با وجود گذراندن این درس در دوران تحصیل نیستند.


خیراللهی با تأکید بر اینکه دروس ارائه شده در مراکز آموزشی ما، قدرت حل مسئله را در افراد ایجاد نمی‌کند، ادامه داد: برنامه‌هایی مانند عصر جدید نمی‌توانند استعدادهای واقعی کشور را احصا کنند؛ چراکه باید برای مدیریت امور کشور در حوزه استعدادیابی گام برداریم.


وی با بیان اینکه برای کشور افرادی که قدرت ایجاد ارزش افزوده داشته باشند، حیاتی هستند، خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که  پول چرک کف دست نیست؛ بلکه پاداشی است  که در مقابل ارائه  ارزش  به سازمان‌ها و کشورها دریافت می‌کنیم.


مدرس دانشگاه شریف با تأکید  بر اینکه پول نماد ارزش است، گفت: باید بتوانیم محصولات خود مانند خرما، سیب و زعفران را بفروشیم، مشکل فروش این موارد به تحریم‌ها بازنمی‌گردد؛ بلکه به تنبلی و نداشتن علم و دانش لازم بازمی‌گردد.


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید نیروهای انسانی مطلوب را تربیت و در جای مناسبت استفاده کرد، اظهار کرد: تأمین منابع متخصص انسانی یعنی افزایش بهره‌وری به‌طوری که با کمترین هزینه دستاورد بیشتری داشته باشیم.


خیراللهی با تأکید بر اینکه افراد با قدرت حل مسئله قدرت تیم‌سازی نیز دارند، افزود: پس از جنگ جهانی دوم، تیم‌سازی به وجود آمد؛ به‌طوری‌که لازم نیست اعضای یک تیم دارای یک خط و شیوه فکری باشند.


این مدرس دانشگاه با بیان اینکه انقلاب اسلامی  را تشکل‌ها ایجاد کردند، یادآور شد: افرادی که  آن روزها در تیم‌ها بودند، امروز مسئول هستند؛ بنابراین تشکل‌ها می‌توانند تأثیرگذار باشند.


وی با تأکید بر اینکه علم، قدرت و ثروت را برای ما به ارمغان می‌آورد، ادامه داد: در جامعه موفق افراد نخست به خودشناسی و سپس به شناسایی محیط جغرافیایی خود از جمله، محله، شهر، استان، کشور و جهان می‌پردازند.


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دو نوع اقتصاد دولتی و خصوصی در جهان وجود دارد، خاطرنشان کرد: خلاقیت بلای جان اقتصاد دولتی  است؛ چراکه دولت برنامه‌ای برای سرمایه‌های اضافی ندارد.


خیراللهی توضیح داد: اما در اقتصاد غیردولتی که مبنا بر اساس خلاقیت مردم است، فعالیت بیشتر مردم به معنای پرداخت بیشتر مالیات و افزایش درآمد دولت است؛ بنابراین دولت از خلاقیت‌ها حمایت نیز می‌کند.


این استاد  دانشگاه در بخش پرسش و پاسخ دانشجویی نیز اظهار کرد: سند 2030 به‌دلیل کوتاهی ما در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و تا زمانی که برنامه لازم برای اجرا نداشته باشیم، سازمان‌های بین‌المللی برای اجرای 2030 به ما فشار خواهند آورد.


خیراللهی با بیان اینکه در دانشگاه‌ها باید آموزش به شرط اشتغال رخ دهد، افزود: دانشگاه نتوانسته انتظارات دانشجو و اولیا را برآورده کند؛ بنابراین  اگر دانشگاه مهارت‌محور بشود، نیاز به بودجه ندارد.


وی تصریح کرد: اگر  دانشگاه مهارت‌آموزی را تضمینی کند، افراد به مهارت می‌رسند و باید تضمین دهد که در صورت نیافتن شغل، هزینه دانشجو را بازگرداند.


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه صنعت نویسندگی در ایران هنوز به وجود نیامده؛ یعنی از راه  نویسندگی نمی‌شود پولدار شد، تبیین کرد: نویسندگان و ناشران ما دچار مشکل هستند و اتفاقی به عنوان سفارس چاپ کتاب از سوی ناشران به نویسندگان داده نمی‌شود.


انتهای پیام/4078/4117/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته