آموزش و پرورش باید از حافظهمحوری دور شود
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید جواد حسینی در نوزدهمین کنگره ملی پرسش مهر ریاست جمهوری که صبح امروز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، گفت: در نوزدهمین کنگره ملی پرسش مهر کلیدیترین موضوع نظام آموزش و پرورش پرسیده شد که شامل سه بخش است. اول آنکه چه چیزی در نظام تعلیم و تربیت آموختیم، دوم به نقش معلم در این مهارتآموزی میپردازد و قسمت سوم این پرسش این است که کدام مهارت برای آینده کشور مورد نیاز است.
وی اشاره کرد: بیش از 2 میلیون دانشآموز و فرهنگی در این پرسش مهر شرکت کردند و امروز به بیش از 200 نفر از آنها جوایزی اهدا شد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: از سال 1900 بحث سرمایهگذاری در نیروی انسانی در دنیا آغاز شد و بر اساس تحقیقاتی که انجام شد، مشخص شد پربازدهترین سرمایهگذاری در آموزش و پرورش صورت میگیرد و کشورهایی که سرمایهگذاری بیشتری در این حوزه انجام میدهند، 4.5 برابر رفاه اجتماعی بیشتری خواهند داشت.
حسینی افزود: نکته دیگر این است که آموزش و پرورش باید از حافظهمحوری دور شود و در این حوزه باید تحقق عدالت اجتماعی صورت گیرد و روحیه پرسشگری و نقادی در مدارس افزایش پیدا کند، موضوعی که در این سالها آنطور که باید عمل نشده است.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش امروزه به بحث مهارتهای فنی و حرفهای به عنوان سیاست جدی نگاه میکند و در مهارتهای انتقادگری و حل مسئله، کل نظام برنامه درسی بر اساس سند تحول بنیادی تغییر میکند و باید در این راستا بحث یاددهی و یادگیری را به این سمت هدایت کنیم.
حسینی ادامه داد: بیش از ۹۰۷ هزار دانشآموز متوسطه دوم یعنی ۳۴.۶ درصد دانشآموزان در شاخههای فنی و حرفهای و کاردانش در بیش از ۲۰۰ رشته تحصیل میکنند و در برنامه ششم توسعه برای سال ۱۴۰۰، این تعداد ۵۰ درصد هدفگذاری شده است.
وی خاطرنشان کرد: در مدارس استعدادهای درخشان، سمپاد مهارتی را سیاستگذاری کردیم و تکنولوژیهای برتر و میانی را در سطح ملی و بینالمللی بهصورت رشته محل ضمیمه هنرستانها اجرا میکنیم. از سال ۹۹ نیز در مدارس سمپاد رشتههای شبکه، نرمافزار، کامپیوتر و گرافیک اجرا میشوند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: تلاش داریم با تکمیل و کیفیتبخشی کارها وضعیت کیفی آموزش و پرورش را افزایش داده و نظام جامع فنی و حرفهای را اجرایی کنیم.
انتهای پیام/4087/پ
انتهای پیام/