دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1398 - 19:19
فلاحت‌پیشه:

ژاپن می‌خواهد میانجی‌گری بین ایران و آمریکا را به سرانجام برساند

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر نخست‌وزیر ژاپن به کشورمان گفت: ژاپن می‌خواهد میانجی‌گری بین ایران و آمریکا را به سرانجام برساند.
کد خبر : 397979
526365_966.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا از خانه ملت، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر ژاپن در دیدار با رئیس‌جمهوری ایران گفت: در واقع دو دسته نظر درباره مأموریت نخست‌وزیر ژاپن وجود دارد؛ برخی مغرضانه سعی دارند تا دولت را ورشکسته نشان دهند و تلاش برای منافع ملی در قالب برجام را شکست‌خورده نشان دهند، این گروه حتی حاضر به افزایش فشار اقتصادی بر مردم و افزایش قیمت ارز هستند تا مأموریت آبه را شکست‌خورده تلقی کنند و در نهایت منافع خود را در جریان‌های سیاسی-انتخاباتی تأمین کنند.


وی افزود: گروه دیگر را افرادی شامل می‌شوند که نوعی نگاه دلسوزانه دارند و معتقدند نباید موضوع را در قالب میانجی‌گری مطرح کنند تا در صورت عدم حصول نتیجه از آن تحت عنوان شکست دیپلماسی یاد کنند.


رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: مأموریت واقعی آبه حضور در ایران در قالب مناسبات دوجانبه و بازی در نقش جلوگیری از شکست دیپلماتیک روابط ایران و آمریکا است، به عبارتی می‌توان آن را در قالب ورود طرف‌های ثالث مستحق و تضعیف جایگاه طرف‌های ثالث منفی هم تعریف کرد. برخی طرف‌های ثالث در منطقه نقش منفی در روابط ایران و آمریکا دارند و برای ایجاد تنش و گسترش آن بسیار عجله دارند ولی ژاپن می‌خواهد میانجی‌گری را بین ایران و آمریکا به سرانجام برساند.


فلاحت‌پیشه ادامه داد: اینکه موضوع میانجیگری جدی شد، اینکه در طول سه سال گذشته تنها یک بار موضع آقای ترامپ درباره ایران معتدل و عقلانی بود و آن هم بعد از دیدار با نخست‌وزیر ژاپن در توکیو بود، ترامپ در آن موضع‌گیری بسیاری از موارد تنش با ایران و 12 شرط پمپئو را مطرح نکرد و تنها مسئله با ایران را «موضوع هسته‌ای» اعلام کرد. این موضوع سبب شد تا نقش میانجی‌گری ژاپن در سفر به ایران تقویت شود. نخست‌وزیر ژاپن در تهران سعی کرد موضوع را دوجانبه شکل دهد تحت این عنوان که برایشان مهم است در 90 امین سالگرد روابط دو کشور به تهران سفر کرده، همچنین سعی کرد علاقه‌مندی‌های ژاپن برای مناسبات اقتصادی با ایران و خرید نفت را نشان دهد منتهی برای رفع مانع هم ژاپن می‌تواند نقش‌آفرین باشد.


وی یادآور شد: این وضعیت نشان داد که جمهوری اسلامی ایران نقش و جایگاه بی‌بدیلی دارد و از سایر بازیگرانی که آمریکا با آنها دچار چالش شده حتی کره شمالی متفاوت است، از سوی دیگر تعهدات بین ایران و آمریکا باید ادامه داشته باشد، از این رو آقای آبه تأکید کردند به صورت دوجانبه و در مذاکرات با آمریکا گام‌های عملی تحت عنوان بازگشت از تحریم‌ها برداشته شود تا دیپلماسی تقویت شده در حوزه عملی هم منتج به نتایج مثبت شود و بازگشت نخست‌وزیر ژاپن به معنای پایان دیپلماسی نباشد.


نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس خاطرنشان کرد: کسانی که سعی دارند نوعی عدم توفیق را در دیپلماسی ببینند در واقع اگر گامی در مسیر رفع تنش ایران و آمریکا برداشته نشود، تندروهای داخلی یا افراطیون منطقه یا شخصیت‌های ثالث منفی این سفر را شکست‌خورده تلقی می‌کنند در حالی که بازگشت آبه برداشتن گام جدید به سمت تحمیل منطق واقع‌گرایانه جمهوری اسلامی به بازیگران امروز دنیا است و این سفر قطعاً این پیام را مخابره خواهد کرد. البته نوع شخصیت سیاسی نخست‌وزیر ژاپن سبب می‌شود تا وی با یک حساسیت خاص نتایج عملی حضور خود را دنبال کند.


فلاحت‌پیشه در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر علاقه‌مندی ژاپن برای خرید نفت ایران، گفت: ژاپن در نهایت کاری را بدون اجازه آمریکا صورت نمی‌دهد، اگر نتیجه این موضوع شکل‌گیری معافیت تازه در تحریم باشد آن چراغ سبز دیپلماتیک به حساب می‌آید و آمریکا چنین چراغ سبزی را به عراق نشان دادند و اگر به ژاپن نشان دهند نشان می‌دهد آمریکا بعد از اینکه فشار به ایران را به اوج خود رساندند، وارد فضای تعدیل سیاسی با ایران شدند.


این نماینده مردم در مجلس دهم در واکنش به خبر خبرگزاری اسپوتنیک روسیه مبنی بر اینکه هدف واقعی سفر آبه دعوت از رهبری برای حضور در نشست گروه بیست است، گفت: گروه بیست نشستی اقتصادمحور و توسعه‌محور است که از گروه هفت (کشورهای قدرتمند اقتصادی) به همراه سیزده کشور که قدرت اقتصاد منطقه‌ای محسوب می‌شوند، تشکیل شده است لذا به عبارتی گروه بیست اجتماع بازیگران عرصه جهانی شدن با بازیگران عرصه نومنطقه‌گرایی هستند.


وی افزود: گروه بیست بر اساس شاخص‌های نسبت جمعیت و پول تعریف شده و بر این اساس ایران کشور هجدهم است که باید به این نشست دعوت شود، منتهی به دلیل فشار آمریکا و سایر کشورهای غربی ایران هیچ‌گاه به این نشست دعوت نشده است، اگر بپذیرند چنین دعوتی صورت بگیرد به معنای اقتصاد توسعه‌ای ایران است؛ اما از رئیس‌جمهور ایران باید دعوت به عمل بیاورند البته به نظر این موضوع را نباید جدی قلمداد کرد زیرا این موضوع گویا بیشتر خبرسازی بود.


انتهای پیام/4071/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته