دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
منظری‌توکلی در گفتگو با آنا:

بیانیه گام دوم انقلاب چراغ راه گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی است

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب، چراغ راه دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم خود است.
کد خبر : 397828
_ALI9173.jpg

علیرضا منظری‌توکلی در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در حاشیه اجلاس رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در گرامیداشت سی‌وهفتمین سالگرد تأسیس این دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از برکات و دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است و در واقع آغاز آن با تأیید حضرت امام خمینی(ره) و ادامه آن با حمایت‌های مقام معظم رهبری پیشرفت کرد.


وی افزود: بیانیه گام دوم بر هفت محور دانش‌بنیان و فرهنگ‌محور بنا نهاده شده و از ویژگی‌های بیانیه گام دوم این است که همان‌طور که همیشه حرف‌ها و نوشته‌های مقام معظم رهبری امیدبخش هستند، بر مبنای ظرفیت‌ها و استعدادهای کشور نوشته شده نه بر مبنای چالش‌ها و محدودیت‌های موجود؛ و این از جمله ویژگی‌های خاص قلم مقام معظم رهبری است و به‌دنبال سه هدف خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است.


معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در رسیدن به این سه هدف دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مهد مرکز علم آموزی و پژوهش باید براساس هفت محور تلاش کند، در واقع دانشگاه آزاد اسلامی متولی علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، سبک زندگی و حتی می‌تواند در دیدگاه جدید که یک دانشگاه اجتماعی به حساب می‌آید می‌تواند در زمینه اقتصاد کمک کند و کلیه محورها را پوشش دهد.


منظری‌توکلی تصریح کرد: نام‌گذاری این ایام به عنوان گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی برمبنای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از طرف مقام معظم رهبری یک اسم بامسمی و یک اقدام درست بوده که بیانیه گام دوم می‌تواند چراغ راه ما برای هدایت ما به سمت آینده‌ای بهتر هم برای دانشگاه آزاد اسلامی و اساتید و دانشجویان و کارکنان و هم برای ملت ایران و هم برای امت اسلامی باشد.


به دنبال تربیت دانش‌آموزان پژوهشگر هستیم


معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: به‌دنبال احصای نظام مسائل حوزه معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی و مدارس سما هستیم و برمبنای آن سعی خواهیم کرد که مسائل‌مان را به‌وسیله محققان، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان حل کنیم.


وی ادامه داد: اساس کار شیوه پژوهشی مدارس هستند. یعنی آنچه که مسلم است، دانش‌آموز در مدرسه باید پژوهشگری و تحقیق و راه خود را یاد بگیرند؛ چون مدارس ما براساس دستور مقام معظم رهبری باید به جای حفظ پروری، فکرپروری را بنیان بگذارند و براساس تحول بنیادین آموزش و پرورش، ما باید دانش‌آموزان را با مبانی پژوهش آشنا کنیم و سعی کنیم که به آن‌ها اندیشیدن را یاد بدهیم نه اندیشه‌ها را، طرح پایش می‌تواند در این مسیر به مجموعه مدارس ما کمک زیادی داشته باشد.


منظری‌توکلی در رابطه با توسعه مدارس مهارتی و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: ایده‌هایی که توسط ریاست هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و همین‌طور ریاست دانشگاه مطرح و پیگیری می‌شود، عمدتاً برگرفته از فرمایشات و توصیه‌های مقام معظم رهبری و سیاست‌های ایشان است.


معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اذعان کرد: بر این مبنا هم دکتر ولایتی و هم دکتر طهرانچی اهتمام ویژه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی دارند و از جمله اقدامات خوبی که در این زمینه صورت می‌گیرد این است که ما در کلیه مدارس سما به هر دانش‌آموز باید حداقل یک مهارت را آموزش دهیم.


وی خاطرنشان کرد: علاوه بر مهارت‌های کلی زندگی، باید مهارت‌های معمولی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود تا بتواند در صنعت یا خدمات وارد شوند و خود را اداره کنند.


منظری‌توکلی افزود: در کنار آموزش‌های عمومی، مدارس مهارت و مدارس عالی مهارت از جمله اقداماتی بوده که به‌طور ویژه پیگیر آن‌ها هستیم و این مدارس از ابتکارات دکتر طهرانچی است که چندین مدرسه تا به حال در کشور ایجاد شده و کارشان را شروع کرده‌اند و شیوه‌نامه راه‌اندازی مدارس عالی مهارت و مدارس مهارت تدوین و تنظیم شده و در هیئت‌رئیسه و هیئت‌امنا در حال بررسی و تصویب است که این بنا می‌تواند آینده خوب و روشنی را برای مهارت‌آموزی و آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور ایجاد کند.


انتهای پیام/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته