دانشجویان برای تبدیل علم به محصول بازار را شناسایی کنند
مرتضی خوشوقت علیآبادی در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، شناخت مسائل پیش رو در راستای حل مشکلات مرتبط با زمینه تحقیقاتی، تشخیص و بررسی مرزهای دانش در راستای تحقیقات مورد نظر و ارتباط با محققان همراستا در زمینه کاری در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی داخل و خارج کشور را از راهکارهای ارتقای اعضای هیئت علمی دانست.
وی هدفمندسازی تحقیقات از تولید علم تا تدوین دانش فنی و ادامه آن با ایجاد بخش تحقیق و توسعه، تبدیل تحقیقات به محصول با ارتباط از مراکز ذیصلاح مانند پارکهای علم و فناوری را از دیگر راهکارهای ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد.
عضو هيئت علمی گروه مهندسی شيمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در پاسخ به این سؤال که دانشگاه چه تمهیداتی را باید برای رشد، ارتقا و شکوفایی اعضای هیئت علمی فراهم کند، گفت: ایجاد انگیزه در اعضای هیئت علمی با تشویق هر چه بیشتر و رفع موانع پیش رو و ایجاد فضاهای مناسب تحقیقاتی با حداقل امکانات لازم ازجمله این تمهیدات است.
به گفته خوشوقت علیآبادی، ایجاد ارتباط با دیگر دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی با توجه به ظرفیتهای موجود، پرداخت بهموقع حقالزحمه فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی، شناخت تیمهای کاری با تواناییهای لازم در راستای رفع نیازهای پیش رو در جامعه و ترکیب تیمهای تحقیقاتی در راستای ایجاد موضوعات بین رشته جدید از دیگر تمهیدات دانشگاه برای رشد، ارتقا و شکوفایی اعضای هیئت علمی است.
بیمیلی به تحقیقات تیمی و استفاده از ظرفیتهای مراکز تحقیقاتی
وی، نبود انگیزه کافی و مکانهای مجهز به حداقل تجهیزات، همکارینکردن مراکز با محقق مشغول به تحقیق در برخی از موارد حتی جلوگیری از ادامه و پیشرفت کار، نبود شناخت از ظرفیتهای موجود برای رفع موانع پیش رو در یک تحقیق، بیمیلی به تحقیقات تیمی و استفاده از ظرفیتهای موجود در مراکز تحقیقاتی و نشناختن نیاز به تحقیق در جوامع و کاربرد آن در صنایع مختلف را از موانع و مشکلات پیش روی فعالیتهای پژوهشی در راستای ارتقای شاخصهای بینالمللی ذکر کرد.
عضو هيئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود دانشجویان علاقهمند برای ورود به عرصه تحقیقات علمی در سطح ملی و بینالمللی را به ارتقای علمی در علوم مرتبط با زمینه مورد نظر کاری، افزایش تأمل و زمان همکاری با استادان راهنما و مشاور، آشنایی با تکنیکهای روز دنیا در راستای انجام پژوهش، مطالعه هرچه بیشتر در زمینه کاری با مراجعه به آخرین گزارشهای چاپ شده و تشخیص کاربردهای جدید از نتایج حاصل از تحقیقات آنها و شناخت بازار پیش رو بهمنظور تبدیل علم به محصول توصیه کرد.
انتهای پیام/4062/
انتهای پیام/