سخنان اساتید ملایمتر از دانشجویان است
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا – محسن محمدی، با نگاهی به سخنان اساتید در دیدار با مقام معظم رهبری و مقایسه آن با سخنان دانشجویان لحن ملایم آنها بیش از سایر موارد به چشم میخورد.
معمولاً دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب یکی از چالشیترین و صمیمیترین دیدارهای مقام معظم رهبری است؛ دانشجویان به سبب داشتن روحیه آرمانگرایی و مطالبهگری در دیدار با شخص اول کشور که مجالی برای بیان آزاد سخنان است ملاحظه هیچ شخص یا جناح را نمیکنند.
در مقابل دیدار دانشجویی در دیدار اساتید، بیشتر مسائل راهبردی با زبانی ملایمتر ارائه میشود؛ سال گذشته در دیدار اساتید با رهبر معظم انقلاب 13 نفر از اساتید دانشگاههای کشور به بیان نظرات خود پرداختند.
شاهین آخوندزاده استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهاب اسفندیاری استادیار دانشگاه هنر، محمد جمشیدی استادیار دانشگاه تهران، محمدرضا جوادی یگانه دانشیار دانشگاه تهران، فرزاد جهانبین استادیار دانشگاه شاهد، دهقانی فیروزآبادی دانشیار دانشگاه صنعتی شریف، محمدمهدی طهرانچی استاد دانشگاه شهید بهشتی، پیمان صالحی استاد دانشگاه شهید بهشتی، سید عباس موسویان استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کامران داوری استاد دانشگاه فردوسی مشهد، شاهین محمدصادقی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، جعفر اصلانی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مریم حاجعبدالباقی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار سال گذشته مقابل مقام معظم رهبری سخنرانی کردند.
در دیدار سال گذشته، اساتید به موضوعاتی مانند انتقاد از اختلافات جناحی و انکار موفقیتهای کشور، ضرورت توجه به پژوهش و بالا بردن سهم آن در بودجه، انتقاد از نگاه سیاستزده به دانشگاه و تغییر رؤسای دانشگاهها پس از تغییر دولتها، اهمیت توجه به سینما و سیاستگذاری صحیح در حوزه فرهنگ و هنر، ضرورت درس گرفتن از برجام و فهم تجربه آن، لزوم یافتن راهحل پایدار و اقدامات فوقالعاده در برخورد با آسیبهای اجتماعی با استفاده از ظرفیتهای مردمی، ابراز نگرانی از کاهش جمعیت و افزایش سن ازدواج و پیشنهاد ایجاد رشتههای دانشگاهی مرتبط با خانواده، ابزار نگرانی از رکود علمی در حوزه علوم فضایی، تأکید بر لزوم جهاد علمی با الگوگیری از تجربه موفق دفاع مقدس، لزوم توسعه صنعت هستهای بهویژه رآکتورهای کوچک هستهای، ضرورت اقدام عاجل درباره وضعیت آب و انجام تغییرات بنیادی برای بهبود آن، لزوم قرار گرفتن صنعت بانکداری در خدمت اقتصاد واقعی، توجه به دیپلماسی علمی و دیپلماسی سلامت و لزوم برطرف کردن موانع استفاده فراگیر از کالاهای ایرانی، اشاره کردند.
پذیرش خواستههای آمریکاست که موجب جنگ میشود نه توان بازدارندگی کشور
محمد جمشیدی در این دیدار گفت: در چند سال گذشته برجام به یکی از مهمترین موضوعات سیاست داخلی و خارجی کشور تبدیل شده است؛ مردم امید داشتند آنطور که دولت وعده میداد، پس از سالها مذاکره منجر به لغو کامل تحریمها، رونق اقتصادی و همچنین تغییر در رویکرد راهبردی غرب نسبت به ایران شود؛ اگرچه برجام توانست از فشارها بهصورت مقطعی بکاهد اما پس از گذشت سه سال از حصول این توافق در جایگاهی قرار داریم که نهتنها انتظارات اقتصادی مردم محقق نشده بلکه سیاستهای خصمانه و اعمال فشارها بر کشور بیش از گذشته شده است؛ اکنون زمان درس گرفتن و درک این تجربه است عاقبت برجام بیانگر ابطال الگوی تعامل با آمریکاست عدهای میخواستند آمریکا را به اوباما تقلیل داده و در تلاش هستند بین اوباما و ترامپ تفاوت قائل شوند اگر برجام بهصورت کامل نیز اجرا میشد اهداف اقتصادی مورد انتظار بعضیها محقق نمیشد چراکه هدف از برجام در نگاه غربیها چیز دیگری است پیامدهای راهبردی برجام این بود که از نظر آمریکا برجام آن است که سیاست فشار و تحریم سیاستی کمهزینه و موفق بوده بنابراین این سیاست را نباید کنار گذاشت.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: هدف خواستههای دوازدهگانه آمریکا کاهش قدرت بازدارندگی ایران است و اصل بدیهی روابط بینالملل آن است که هر ملتی بازدارندگی خود را از دست داد، جنگ بر سر آن آوار میشود بنابراین این پذیرش خواستههای آمریکا است که موجب جنگ میشود نه توان بازدارندگی کشور.
جامعه سطحی، توان ایستادگی در برابر پیچیدگیهای ناشی از حیات اجتماعی را ندارد
محور سخنان فرزاد جهانبین در دیدار با مقام معظم رهبری بینش تمدنی و بررسی ابعاد انقلاب اسلامی بود.
وی در سخنان خود بیان کرد: در ادبیات سیاسی جهان بعضی از انقلابها از انقلابهای کبیر محسوب میشود این انقلابها علاوه بر ایجاد تغییر در ساختار سیاسی کشور خود تأثیراتی بر کشورهای دیگر نیز داشتند انقلاب اسلامی ایران در کنار انقلاب 1917 روسیه و 1978 فرانسه جزء سه انقلاب کبیر در جهان هستند و بعد از انقلاب اسلامی ایران تغییر نظام سیاسی هدف اصلی نبود بلکه هدف از آن درانداختن طرحی نو و رقم زدن عالمی جدید بر اساس دین اخلاق علم و عقلانیت بود توجه به دو اولویت را برای ادامه حیات سیاسی کشور در دهه پنجم ضروری میدانم.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در باغبانی فرهنگ عمومی، تلاش کنیم نگاه بلندمدت و پیچیدگی در فهم، در شاکله جامعه نهادینه شود. شاید متوجه نباشیم، اما وقتی به مردم میگوییم که مشکلات را در 100 روز یا در سه ماه و یا چهل روز میتوانیم حل کنیم و یا با تقلیلگرایی، حل مسائلمان را به ارتباط با آمریکا گره میزنیم درواقع کمک میکنیم که فهم جامعه از مسائل و راهحلها سطحی شود و جامعه به سمت کوتاهمدت بودن سوق پیدا کند. جامعه را باید واقعبین و فقیه بار آورد و نه مقلد و مطیع و خیالپرداز؛ زیراکه امیرمؤمنان به مالک فرمودند: «هیچگاه به مردم نگو که به من امر شده است پس امر میکنم و باید اطاعت شوم».
جهانبین تأکید کرد: جامعه سطحی، توان ایستادگی در برابر پیچیدگیهای ناشی از حیات اجتماعی را ندارد. در این بخش از عرایضم، توجه همگان را به اهمیت سند چشمانداز ۱۴۰۴ جلب میکنم.
وی اضافه کرد: تحول بنیادین در علوم انسانی به نقطه کانونی توجه تبدیل شود. این موضوع با سرنوشت انقلاب گره خورده است. به لطف خداوند متعال، طی سالهای گذشته با مجاهدت جمع کثیری از اساتید حوزه و دانشگاه، گفتمان علوم انسانی اسلامی شکل گرفته و روز به روز بر ابعاد و دامنه تأثیر آن افزوده شده است. این گفتمان به مدد قوت گفتمانی و طی یک فرآیند و بهتدریج، انحصار و تکصدایی روشنفکری سکولار را شکسته و باب جدیدی را باز کرده است و اینک این محتوا و این شبکه چند هزار نفری اساتید پیشکسوت و جوان، آمادگی نقشآفرینی در عرصه تحول رسمی در تغییر سرفصلها و تدوین متون را دارد. علاوه بر فشارهای سیاسی که طبیعی است، برخی تنگنظریها و اشغال صف توسط ستاد، کار را با سختی مواجه میکند. البته میدانم که جز با تغییر مدیریت و جوانگرایی، تغییری در کار ایجاد نخواهد شد چرا که رفتارها تابع ذهنیتها هستند. چنانچه انشاءالله حمایت لازم از این جریانها بشود، شاهد شکوفایی دوچندان این کار در پایان دهه پنجم انقلاب خواهیم بود.
بحران آب در کشور جدی است
کامران داوری در دیدار اخیر رهبر انقلاب با استادان دانشگاه، حضور داشت و بخشی از دغدغههای مجموعه دانشگاهی مشهد درخصوص مشکلات آبی خراسان رضوی را مقابل مقام معظم رهبری مطرح کرد.
وی در بیان سخنان خود گفت: بحثهای آب کشور نیازمند یک نگاه مجدد به ساختار مدیریتی و اجرایی است؛ مردم در بهرهبرداری از این منابع مداخله دارند و رویکردی که باید در این امر دخالت کند، این نیست که یک نظام دولتی فقط از بالا همراه با احکام سراسری اثرگذار باشد؛ با وجود تغییرات فرهنگی، اقلیمی و آب و هوایی باید جوامع محلی در این امور درگیر شوند، باید مردم هر منطقه خود مسئولیت را بپذیرند، به شکلی که مسئولیتهای حاکمیتی در اختیار دولت باشد، اما بهرهبرداری و امور اجرایی به خود مردم واگذار شود.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: اولین هشدار درباره شور شدن تدریجی آبهای زیرزمینی است که منحنیهای مربوطه نشان میدهد، این اتفاق بسیار خزنده در حال پیشروی است؛ وضعیت شوری آب بهحدی میرسد که حتی برای کشاورزی هم مناسب نخواهد بود و این امر در دشتهای مشهد و نیشابور تا 15 تا 20 سال آینده رخ میدهد؛ نگرانی دیگر ما درباره افزایش بهرهوری آب است، قبلاً این اتفاق در آبیاری تحت فشار افتاد که سبب افزایش بهرهوری آب در کشاورزی شد، اما این مسئله در نهایت سبب افزایش مصرف آب شده است.
حجاب معاصرت مانع از درک بسیاری از تحولات بزرگ است
شهاب اسفندیاری عضو هیئتعلمی دانشگاه هنر با اشاره به اینکه اغلب اساتید از دستاوردهای فرهنگی انقلاب غافل هستند گفت: ما متأسفانه در اغلب زمینهها، ازجمله در زمینه فرهنگ و هنر، نسبت به دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی غافل هستیم. حجاب معاصرت مانع از درک بسیاری از تحولات بزرگی است که در این سالها رخ داده. شاید اگر قرنها بعد پژوهشگران تاریخ فرهنگ و هنر مطالعه کنند که در طی چهار دهه زعامت عالمان دینی و رهبری فقهای شیعه در ایران چقدر تعداد کتابها و نشریات و فیلمها و تئاترها و گالریها و کنسرتها و جشنوارهها و شبکههای رادیویی و تلویزیونی در ایران افزایش یافته است، بیش از ما شگفتزده شوند. تحقّق چنین رشد و توسعه فرهنگی در ذیل یک حکومت دینی، هم در تاریخ دین و هم در تاریخ هنر قابلتأمل و مطالعه است.
رئیس دانشگاه صداوسیما در ادامه سخنان خود اظهار کرد: آن بیآبرویی و روسیاهی کلیسای کاتولیک و خفقان و انگیزاسیون و داغ و درفش آن طی «قرنهای تاریک» اروپا کجا و این تجربهٔ درخشان و الهامبخش در جهان اسلام و تأثیرگذار در جهان کجا که تازه هنوز چهار دهه هم بیشتر فرصت رشد و تجلی نداشته است.
وی ادامه داد: البته ما بعد از ۴ دهه از انقلاب اسلامی هنوز در «میدان فرهنگ» با برخی نابرابریهای تاریخی و ساختاری مواجهیم. در همه کشورها توجه به این نابرابریها یکی از شاخصههای اولویتسنجی در سیاستگذاری فرهنگی است. حکومت پهلوی طی پنجاه سال حاکمیت خود، چه با استفاده از چماق و چکمه رضاخانی و چه با مدرنیسم شهبانویی، به سرکوب سیستماتیک گفتمان اسلامی و انقلابی پرداخت. در مدرنیسم فرهنگی پهلوی، هیچ جایی برای هنرمندان اسلامگرا نبود. همانگونه که در نظام آپارتاید آفریقای جنوبی، هیچ جایی برای هنرمندان سیاهپوست نبود. در نتیجه طی پنج دهه بخش مهمی از جامعه با هنرهای جدید بیگانه شد و از دستیابی به مهارتهای بیانی و ابزارهای فرهنگی و هنری لازم برای بازنمایی فرهنگ و هویت خود در قالب رسانههای جدید بازماند. آثار آن آپارتاید فرهنگی تا امروز هم به جا مانده است. متأسفانه در میان اقشار مذهبی جامعه ما، بسیاری استعدادهای جوان هنری و ادبی به دلیل آن گذشته تاریک، هنوز توسط خانواده یا مدرسه از ورود به میدان فرهنگ و هنر باز داشته میشوند. در رقابتهای شدید فرهنگی و رسانهای امروز که هر استعدادی در آن یک سرمایه گرانبها است، این خسارتی سنگین است.
الگوی توسعه علم در دوران معاصر باید بر اساس چهار رکن هستهای، فضایی، علوم سایبری و علوم و فناوری همگرا باشد
محمدمهدی طهرانچی که بهعنوان استاد دانشکده فیزیک دانشگاه شهید بهشتی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در این دیدار حاضر شده بود، سخنرانی خود را با پرداختن به موضوع پیشرفت و توسعه علمی آغاز کرد و گفت: بر اساس الگوی توسعه علم، در دوران معاصر پیشرفت علمی باید بر اساس چهار رکن هستهای، فضایی، علوم سایبری و علوم و فناوری همگرا و همچنین نگاه نو فلسفی و بنیادی همراه شود، میتواند اقتدارآفرین باشد.
جامعه ایران قدرت حل مسائل را دارد
محمدرضا جوادی یگانه، دانشیار دانشگاه تهران بهعنوان یک جامعهشناس در سخنرانی خود نسبت به موازیکاری مسئولان در آسیبهای اجتماعی هشدار داد و عنوان کرد: مهمترین آسیبهای اجتماعی جامعه ایران، عبارت است از: اعتیاد، حاشیهنشینی، طلاق، مفاسد اخلاقی و وجود مناطق بحرانی که آسیبهای اجتماعی در آنها قدمت، تراکم و چگالی بیشتری دارند. موضوع محیط زیست، بحران آب و مخاطرات طبیعی که تقریباً اکثر مردم نسبت به آن نگرانی دارند، نیز میتواند منشأ آسیبهای بعدی باشد.
جوادی یگانه در بخشی از سخنان خود نیز گفت: اگر چه آسیبها و مسائل اجتماعی کشور متعدد است، اما جامعه با عزم نظام، مشارکت تکتک مردم و افزایش سرمایه اجتماعی قدرت حل مسائل را دارد. سرمایه اجتماعی بسان اندوختهای است که ذرهذره ایجاد میشود و با یک ضربه از بین میرود. نباید به رضایت، امید و اعتماد مردم لطمه وارد شود. نتیجه آنکه برای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی، نظام باید ساختارهای موجود خود را بازبینی کند.
به مرزهای دانشها ی گوناگون رسیدهایم
شاهین محمدصادقی دانشیار گروه جراحان پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز یکی دیگر از سخنرانان دیدار رمضانی سال گذشته با مقام معظم رهبری بود که در صحبتهای خود با تأکید بر توسعه دیپلماسی علمی و دانشگاهی و توسعه دیپلماسی سلامت یا گردشگری سلامت گفت: دستیابی به مرزهای دانش در علوم و فنون گوناگون همچون هوافضا، هستهای، نانوفناوری، زیستشناسی، لیزر و پزشکی از جمله اثرات این فرهنگ خوداتکایی و خودباوری است. جامعه پزشکی در این میان البته نقش برجستهتری دارد چرا که علاوه بر دستیابی به قلههای دانش و فناوری، حلاوت یافتههای علمی خویش را در کام مردم میهن اسلامی وارد کرده است.
محمدصادقی ادامه داد: دیپلماسی علمی و دانشگاهی به معنای باز کردن درهای دانشگاه به روی همه کسانی است که مایلند در اینجا درس بخوانند و استفاده از همه ظرفیتهای دانشگاه و اساتید بزرگوار برای صدور فرهنگ انقلاب و برای ارتباط با ملتها. با وجود اساتید برجسته، دانشگاههای معتبر و رهبر علمپرور حیف است که ما از این فرصت استفاده نکنیم. این نوع دیپلماسیها، دیپلماسی دانشبنیان درونزای بروننگر هستند. دیپلماسی فکر و اندیشه است، دیپلماسی پایدار است. برخلاف دیپلماسیهای سیاسی که معمولاً با تغییر دولتها از بین میروند؛ دیپلماسی «ما میتوانیم» است، باید به دنیا نشان دهیم ما وارثان ابنسینا، ابوریحان، ملاصدرای شیرازی هستیم و نهایتاً دیپلماسی عاطفی و اخلاقی و دیپلماسی تسخیر قلب و روح ملتها و دیپلماسی اقتدارآفرین است.
انتهای پیام/4115/پ
انتهای پیام/