دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1398 - 13:05
دیدار اساتید با رهبر انقلاب؛

مطالبات امام خامنه‌ای از اساتید دانشگاه چیست؟

مطالبات رهبر معظم انقلاب از اساتید دانشگاه‌ها را می‌توان در محورهای مختلفی اعم از علمی، فرهنگی و تحلیلی دسته‌بندی کرد که تربیت دانشجوی انقلابی مهم‌ترین آن است.
کد خبر : 384417
13980301_5742617.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-علیرضا محمدی؛ جامعه قرآنی، مسئولان نظام، شاعران، دانشجویان و اساتید دانشگاه جزء اقشاری هستند که هر سال در ماه مبارک رمضان با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند و دیدار فرهیختگان و اساتید دانشگاه به‌عنوان یکی از دیدارهای مهم جامعه علمی کشور محسوب می‌شود.


در هیچ کجای دنیا، رهبر یک کشور به سخنان دانشجویان و اساتید دانشگاه با دقت و به‌صورت چندساعته گوش نمی‌دهد و فقط رهبر ماست که با حوصله پای صحبت‌های اقشار مختلف جامعه می‌نشینند و به انتقادات و پیشنهاد‌های آنان به شکل صمیمی پاسخ می‌دهند.


در دیدار اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها با رهبر انقلاب، تعدادی از اساتید به بیان دغدغه‌های جامعه دانشگاهی و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکلات کشور می‌پردازند و رهبر انقلاب با دقت به صحبت‌های اساتید گوش داده و در خلال صحبت‌هایشان به برخی از سؤالات اساتید پاسخ می‌دهند.



مطالبات امام خامنه‌ای از اساتید دانشگاه در مورد مسائل علمی، فرهنگی و تحلیلی بوده و به آنان نکات مهم و کلیدی را گوشزد می‌کنند.


اساتید محیط دانشگاه را دلبستگی اصلی خود بدانند


رهبر انقلاب در دیدار رمضانی اساتید دانشگاه‌ها در سال 93 به کار اصلی این قشر اثرگذار علمی اشاره کردند. ایشان فرمودند: استاد، محیط دانشگاه را کار اصلی خود و دلبستگی اصلی خود بداند؛ نه کار فرعی. حضور داشته باشد، نیازهای علمی دانشجو را برطرف کند و در دانشگاه مکث داشته باشد، توقف کند، با دانشجو ارتباط برقرار بکند، صرف رفتن و یک ادای تکلیفی به نحو اجمالی انجام دادن و آمدن نباشد؛ این هم نکته دیگری است که عرض کردیم. وقت بگذارند اساتید؛ دلسوزانه با دانشجو برخورد کنند؛ این کار، دانشجو را هم به تلاش علمی وادار خواهد کرد، یعنی این موجب می‌شود که دانشجو رفتار استاد را در زمینه پیگیری کار علمی برای خودش الگو قرار بدهد و به‌طور طبیعی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.


کارِ همراه با  آگاهی و بصیرت در زمینه دیپلماسی علمی یکی از وظایف اساتید دانشگاه است


مقام معظم رهبری در مورد یکی از وظایف اساتید دانشگاه می‌فرمایند: «توجه داشته باشید که طرف مقابل [جبهه دشمن] روی این نکته به‌خصوص توجه دارد، روی این نکته برنامه‌ریزی می‌کنند. بر روی همین نقطه دیپلماسی علمی برنامه‌ریزی می‌کنند و اهداف خودشان را دنبال می‌کنند. اگر با توجه، با آگاهی، با بصیرت، کار انجام بگیرد، ما کاملاً موافق هستیم. از پیشرفت علمی ما هم راضی نیستند. بخشی از این کارهایی که امروز در زمینه تحریم و امثال این‌ها مشاهده می‌کنید، مربوط به همین است که نمی‌خواهند جامعه ایرانی به این اقتدار درون‌زا دست پیدا کند؛ که اقتدار علمی، یک اقتدار درون‌زا است».


معطوف شدن تولید مقالات علمی به نیازهای کشور یکی دیگر از وظایف اساتید دانشگاه‌ها با هدف حل مسائل کشور است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند. گره زدن تحقیقات دانشگاهی با صنعت و تجارت سال‌هاست یکی از تأکیدات رهبر انقلاب بوده که به‌طور کامل محقق نشده است.


هدایت دانشجویان به‌سوی فضای نوآوری علمی، توجه به کارگاه‌های آموزشی و اردوهای علمی، اهتمام جدی به شاگردپروری، جدی گرفتن مسئله تحقیق، شجاعت علمی داشتن و تلاش برای شکستن مرزهای دانش از دیگر وظایف اساتید دانشگاه‌ها در زمینه مسائل علمی از منظر امام خامنه‌ای است.



هشدار رهبر انقلاب درباره افزایش گرایش به رشته‌های درآمدزا


رهبر انقلاب در یکی از دیدارهای خود با اساتید به تحول علوم انسانی اشاره کرده و گفته‌اند که باید از درون بجوشد و از بیرون حمایت شود. همچنین ایشان درخصوص «خطر نامتوازن شدن رشته‌های دانشگاهی و افزایش گرایش به رشته‌های درآمدزا» به اساتید دانشگاهی هشدار دادند. چرا که موجب می‌شود گرایش به رشته‌های زیرمجموعه ریاضی و فیزیک کم شود.


توجه به ترکیب علم و دین از وظایف اساتید دانشگاه‌هاست


رهبر انقلاب یکی از وظایف اساتید دانشگاه‌های کشور را توجه به ترکیب علم و دین می‌دانند. مقام معظم رهبری به خلأ امنیت اخلاقی اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «این‌ها خوشبختی نیست؛ ما این را نمی‌خواهیم. ما خوشبختی می‌خواهیم، ما امنیت حقیقی و معنوی می‌خواهیم. بدون علم نمی‌شود، با علم بدون دین هم نمی‌شود؛ دین لازم است. جامعه باید جامعه دینی باشد؛ در رأس آن هم دانشگاه است. دانشگاه باید دانشگاه متدین باشد. در مفهوم «متدین» از عرایض من تلقی غلط نشود. تدین به معنای معرفت عمیق دینی، ایمان عمیق و باور ژرف به دین و معارف دینی است، که طبعاً عمل به دنبالش می‌آید؛ باید دنبال این باشیم. این وظیفه همه است، از جمله شما اساتید محترم».


توجه به الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی، توجه به کمبودها همراه با نگاه امیدوارانه و استفاده از فرهنگ عمیق اسلامی برای تولید علم در زمینه علوم انسانی از دیگر وظایف اساتید دانشگاه در زمینه مسائل گفتمانی-تحلیلی است که در طی سال‌ها مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده است.


تربیت جوان انقلابی یکی از وظایف اساتید دانشگاه است


رهبر انقلاب در سال 95 به تربیت جوان انقلابی در دیدار با اساتید دانشگاه تأکید کرده و می‌فرمایند: مسئولین دانشگاه اعم از مدیران، مدیران ارشد، مدیران وزارتی تا استاد که داخل کلاس است و با دانشجو روبه‌رو است، وظیفه‌شان این است که در این مجموعهٔ چالشی دانشگاه، سعی کنند این چالش‌ها را هدایت کنند به سمت آن چیزهایی که به مبانی انقلاب منتهی می‌شود، به هدف‌های انقلاب منتهی می‌شود؛ یعنی جوان را انقلابی بار بیاورند. در جمله‌ای کوتاه: دانشگاه باید انقلابی باشد، دانشجو باید انقلابی باشد، دانشجو باید یک مسلمان مجاهد فی‌سبیل‌الله باشد؛ به این سمت باید هدایت بکنند. من گاهی البته گزارش‌هایی دارم که عکس این را نشان می‌دهد و من این را به آقایانی که اینجا تشریف دارند -مسئولان و مدیران آموزش‌عالی- عرض می‌کنم: شماها خیلی مسئولید، خیلی باید مراقب باشید؛ مراقب باشید محیط دانشگاه یک جایگاهی نشود برای واگرایی از انقلاب و مفاهیم انقلاب و ارزش‌های انقلاب، از تدین، از انقلابی‌گری، از یاد و نام امام بزرگوار؛ این جزء الزامات حتمی است. در دانشگاه ممکن است یک نفری یا یک جمعی، یک گرایشی داشته باشند که به تجزیه کشور منتهی می‌شود -این هست، این واقعیّت دارد؛ البته شمایی که در دانشگاه هستید، (بدانید) در بعضی از دانشگاه‌ها چنین چیزی هست؛ بنده خبر دارم- این گرایش‌ها قابل تأیید نیست، قابل حمایت نیست. گرایش‌هایی وجود دارد که کشور را به سمت وابستگی سوق می‌دهد، باید با این‌ها همراهی نکرد؛ نمی‌خواهیم بگوییم با ضرب‌وزور و کار امنیتی و مانند این‌ها؛ نه، با همان کار خردمندانه، کار مدیرانه، کار طبیبانه بایستی با این قضایا برخورد کرد؛ بنابراین مسئلهٔ انقلابی گری و انضباط (مهم است).



در بهره‌برداری از ظرفیت‌های کشور در مقابله با تحریم‌ها نقش‌آفرینی کنید


مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهایشان با اساتید دانشگاهی به نقش مهم این قشر در بهره‌برداری از ظرفیت‌های کشور در مقابله با تحریم‌ها تأکید کرده و فرمودند: یک ملتی، یک حرکتی، یک هویتی به وجود آمده است مبتنی بر منابعی و مبادی‌ای، درست نقطه مقابل مبادی نظام استکبار و نظام ظلم و انظلام؛ نمی‌خواهند این به جایی برسد؛ ما در یک‌چنین موقعیتی هستیم؛ ما در یک‌چنین جایگاهی هستیم. بایست حرکت بکنیم، باید تلاش کنیم. تحریم‌ها هم البته زحمت‌هایی ایجاد می‌کند، اما می‌تواند مانع پیشرفت نشود؛ (باید) از ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم و شما اساتید در این زمینه نقش دارید؛ و وزارت علوم و وزارت‌های مربوط به مسئله دانش، نقش‌های اساسی و مهمی دارند؛ این نقش‌ها را قدر بدانید و دنبال کنید و ان‌شاءالله از خدای متعال هم کمک بخواهید. این آیه شریفه را هم که دوستان خواندند -اِن تنصرُوا الله ینصرکم وَیثبِّت اقدامکم- این وعده بی‌تخلف الهی است.


فرهنگ اخلاق و معنویت در دانشگاه‌ها توسعه پیدا کند


توسعه فرهنگ مجاهدت برای جبهه حق در دانشگاه یکی از وظایف اساتید در زمینه فرهنگی و تربیتی است. مقام معظم رهبری به نقش برجسته اساتید در توسعه این فرهنگ در دانشگاه‌ها تأکید کرده و می‌فرمایند: «فرهنگ تلاش و مجاهدت برای جبهه حق باید در دانشگاه توسعه پیدا کند. از جمله مطالبی هم که دوستان گفتند، یکی همین است؛ فرهنگ معنویت و اخلاق، یا آن‌چنان که یکی از آقایان بیان کردند، هنر به معنای آزادگی، به معنای سربلندی، به معنای ارزش؛ این کاملاً درست است. این فرهنگ باید در دانشگاه توسعه پیدا کند. در این مورد، نقش اساتید، نقش بسیار برجسته‌ای است و این همان فرماندهی جنگ نرم است که من مکرر مطرح کردم و گفتم اساتید فرماندهان جنگ نرمند».


تحلیل دادن به دانشجو و امیدبخشی به او، ترویج خودباوری در دانشگاه، ارتباط و تعامل مستمر با دانشجویان و پایبند کردن جوانِ دانشجو به هویت و باور ملی از دیگر نکات مهمی است که رهبر انقلاب به اساتید دانشگاه‌ها گوشزد کرده‌اند.



از پیشرفت علمی برای گسترش و نفوذ زبان فارسی استفاده شود


مقام معظم رهبری در سال 92 در دیدار با اساتید به گسترش و نفوذ زبان فارسی تأکید کرده و در این زمینه گفتند: از پیشرفت علمی در کشور برای گسترش و نفوذ زبان فارسی استفاده شود. زبان خیلی مهم است برادران و خواهران عزیز! اهمیت زبان ملی یک کشور برای خیلی‌ها هنوز دانسته و شناخته نیست. زبان فارسی باید گسترش پیدا کند. باید نفوذ فرهنگی زبان فارسی در سطح جهان روزبه‌روز بیشتر شود. فارسی بنویسید، فارسی واژه‌سازی کنید و اصطلاح ایجاد کنید. کاری کنیم که در آینده، آن کسانی که از پیشرفت‌های علمی کشور ما استفاده می‌کنند، ناچار شوند بروند زبان فارسی را یاد بگیرند. این افتخاری نیست که ما بگوییم حتماً زبان علمی کشور ما فلان زبان خارجی است. زبان فارسی این‌قدر ظرفیت و گنجایش دارد که دقیق‌ترین و ظریف‌ترین علوم و دانش‌ها می‌توانند با این زبان بیان شوند.


گفتنی است دیدار جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با رهبر انقلاب اسلامی روز چهارشنبه هشتم خردادماه در حسینیه امام خمینی (ره) همراه با ضیافت افطار برگزار می‌شود. باید منتظر ماند و دید که در این دیدار، امام خامنه‌ای چه نکات و مطالبات مهمی به اساتید دانشگاه گوشزد می‌کنند.


انتهای پیام/4107/4118/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
سلام
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
پنجشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸
۰
سلام .خواهشمند است سن استخدام دکترای تخصصی را تا ۴۵ بگذارید .ما این همه درس خواندیم .با ۴۱ سال با مدرک دکتری استخدام نشویم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هلدینگ شایسته