دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1398 - 09:24
حجت‌الاسلام خسروپناه:

ایجاد تحول می‌تواند دانشگاه آزاد اسلامی را از مشکلات خارج کند

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد بر ضرورت تحول به‌‌ویژه در رشته‌های این دانشگاه تأکید کرد و گفت: با انجام این مهم از مشکلات اقتصادی و مالی خارج می‌‌شویم.
کد خبر : 383580
5.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از دزفول؛ حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه عصر روز گذشته در دوازدهمین سفر استانی خود در نشست تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی دزفول گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی با مشکلات جدی در حوزه علوم انسانی و هنر مواجه هستیم و رفع این مهم نیازمند همکاری همه مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی است.


وی افزود: از جمله نکات اساسی که همگی بر آن واقف هستید، ضرورت تحول است. از وقتی دارالفنون و دانشسراها شکل گرفتند و سال 1313 دانشگاه تهران با 6 دانشکده شکل گرفت، الگوی دانشگاه تهران براساس دانشگاه‌های آمریکا و دانشگاه دانش‌محور بنا شد و بعد از آن دانشگاه معقول و منقول بر اساس دانش الهیات شکل گرفت، یعنی دانشگاه‌های الهیات و در حوزه‌های علوم پایه فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و سایر رشته‌های علوم پایه شکل گرفتند و علوم انسانی نیز همین طور بود.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: اکنون وقتی دانشگاه‌های آمریکا را می‌بینید، اصلاً ساختار آنها به این شکل نیست و در انگلیس همین‌طور یعنی به کلی تحول پیدا کرده‌اند؛ اما ما هنوز سرجای خودمان هستیم؛ البته تغییرات خیلی کمی در بعضی دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است.



خسروپناه ادامه داد: سال 1381 شمسی در دانشگاه منچستر دپارتمانی دیدم به نام پاپوش و مهندسی کفش؛ شاید اگر در دانشگاه‌های ما چنین دانشکده‌هایی راه‌اندازی کنیم به ما بخندند. سال 2009 میلادی در مسکو به مناسبت روز جهانی فلسفه حضور داشتم، دانشکده‌ای به نام دانشکده خودرو مشاهده کردم و البته در دانشگاه علم و صنعت تهران نیز این دانشکده وجود داشت.


وی افزود: در دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته هم دپارتمان‌ها و دانشکده‌های موضوع‌محور و مقوله‌محور شکل گرفته است. آنها یک موضوع مورد نیاز را در نظر گرفته و موضوع گروه‌های مربوط به آن ذیل این موضوع انجام می‌شود.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: اگر ما بتوانیم دانشکده خانواده داشته باشیم و در ذیل آن گروه روانشناسی خانواده، جامعه‌شناسی خانواده، حقوق خانواده، فلسفه خانواده، مدیریت خانواده و به این ترتیب رشته‌های بین‌رشته‌ای و دانشکده‌های میان رشته‌ای داشته باشیم، به‌طور یقین فارغ‌التحصیلی که از گروه روانشناسی خانواده فارغ‌التحصیل می‌شود، کارآمدی آن برای جامعه خیلی مفیدتر است؛ حتی روانشناسی بالینی هم نیازمند تحولات بین‌رشته‌ای است.


خسروپناه اضافه کرد: شاید یکی از رشته‌های روانشناسی که در دنیا از رشته‌های نوین محسوب می‌شود و بین دانشگاه‌های آزاد و حتی دولتی دیده نمی‌شود، رشته روانشناسی شناختی است. این رشته یکی از مهم‌ترین رشته‌های روانشناسی است که یک رشته میان‌رشته‌ای محسوب می‌شود.


ایجاد تحول در دانشگاه آزاد اسلامی دور از دسترس نیست


وی اظهار کرد: ضرورت تحول به‌خصوص در رشته‌ها باعث می‌شود تا دانشگاه آزاد اسلامی با جذب دانشجو در این رشته‌ها از بحران اقتصادی و مالی خارج و مشکلی که بیشتر دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند، برطرف شود.



عضو هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند که دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت این تحول را دارد؛ چراکه باید قدردان گذشتگانی باشیم که در این دانشگاه زحمات زیادی کشیده‌اند و امکانات فراوانی را به وجود آورده‌اند و با این سازوکارهایی که در اختیار داریم، ایجاد تحول دور از دسترس نیست.


خسروپناه افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با حدود 400 واحد دانشگاهی توانسته است 38 درصد دانشجویان کشور را تأمین کند و رتبه نخست علمی بین دانشگاه‌های کشور را داراست و تا مدت زمانی توانسته است حرکت رو به جلو داشته باشد و امروز می‌بینیم با کمبود دانشجو و رکود مالی مواجه شده است و اگر در این دانشگاه تحول ایجاد نشود، نمی‌تواند همپای دیگر دانشگاه‌ها رشد رو به جلویی داشته باشد.


وی اظهار داشت: مدیریت جدید دانشگاه حدود یک سال پیش بنا را بر این گذاشته که معاونت‌ها فقط یک معاونت آموزشی نباشند و معاونت را به‌صورت مستقل تعریف کنیم و امروز هم معاونت علوم انسانی و هنر به‌صورت تخصصی تمام مسائل علوم انسانی و هنر را با همفکری استادان دانشگاه آزاد اسلامی بررسی می‌کند و تاکنون در 12 استان با جلساتی که در این زمینه برگزار شده است، گزارش‌های آنها توسط کارشناسان بررسی می‌شود تا بتوانیم تحولی را که هدف عالی این معاونت است به سرانجام برسانیم.


دانشکده علوم انسانی واحد دزفول 3 هزار و 500 دانشجو دارد



به گزارش آنا،‌ سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در ابتدای این نشست با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر و چهارم خرداد روز دزفول گفت: دانشکده علوم انسانی واحد دزفول اکنون قریب به 3 هزار و 500 دانشجو دارد و با توجه به روند کاهشی دانشجو در رشته‌های مختلف، اما واحد دزفول در رشته‌های علوم انسانی برخلاف رشته‌های دیگر رو به رشد است که خود نویدبخش این است می‌توان با راه‌اندازی رشته‌های بین‌رشته‌ای به جذب دانشجو اقدام و در مسیر تعالی رشته‌های علوم انسانی حرکت کرد.


علی افروس افزود: می‌توان با برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی و ترویجی مخصوص استادان و پژوهشگران و عالمان رشته‌های علوم انسانی و ایجاد مراکز تحقیقات در زمینه‌های علوم فرهنگی و علوم اجتماعی، ایجاد مدارس مهارتی هنر اسلامی و مدارس آموزشی فلسفه برای کودکان در راستای تحول علوم انسانی حرکت کرد.


وی اظهار کرد: واحد دزفول مفتخر است در سال جاری مرکز تحقیقات باستان‌شناسی و توریسم را راه‌اندازی کرده و اکنون پیگیر راه‌اندازی مرکز تحقیقات علوم فرهنگی و اجتماعی هستیم.


در پایان این مراسم حجت‌الاسلام خسروپناه از امکانات و فضاهای کارگاهی، آزمایشگاهی و آموزشی واحدهای دزفول، شوش، شوشتر و اندیمشک بازدید کردند.


به گزارش آنا، دوازدهمین نشست تعالی علوم انسانی و هنر با حضور معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی شمال استان خوزستان  در سالن اجتماعات شهید گودرزی واحد دزفول برگزار شد.


انتهای پیام/4062/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته