تقویت ارتباط با صنعت، کلید اعتلای کیفی و اثر بخشی دانشگاه است
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه مبدأ تحولات کشور و نقطه شروع شکوفایی جوامع بشری تلقی میشود.در این بین استادان دانشگاهی بهعنوان فرماندهان تربیت نخبه در رأس این تحولات قرار دارند. از اینرو الگوگیری دانشجویان در عرصههای علمی و تخصصی، فرهنگی، رفتاری، سیاسی و بهویژه اجتماعی از استادان امری اجتنابناپذیر و بدیهی بهنظر میرسد.
استادان نیز باید با آگاهی بر این موضوع اهتمام خود را برای انجام وظایف استادی، با هدف تربیت متخصصانی زبده و افرادی بامسئولیت و نسلی آرمانگرا و ارزشی بهکار بگیرند.
لزوم حضور استادان متعهد و متخصص در بدنه دانشگاه و دوری جستن آنها از مسائل حاشیهزا، برای رشد شتاب علمی کشور و حرکت بهسمت دانشگاههای حل مسئله ضروری است. اگرچه حضور مداوم استادان در بطن جامعه و ایجاد یک ارتباط سازنده بین جامعه و کلاس از رویکردهای خطیر معلمی است ولی نمود مقام استاد در قالب یک فرد الگو نیز بسیار حائز اهمیت و درخور توجه است.
حضور 25 هزار نفر عضو هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی و تلاش صادقانه برای اعتلای حدود علمی کشور در سرافرازی و دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی بیتاثیر نیست. آمار خیره کننده این دانشگاه در حوزه مختلف علمی از جمله نانو، بیو و علوم مهندسی و پایه مرهون تلاشهای استادانی است که در طی سالها با تربیت نیروهای زبده و جهاد علمی در راه پیشرفت علمی است.
مراسم معرفی و تجلیل از اساتید نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی هفته گذشته با حضور حجتالاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی برگزار شد.
در این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از ۱۴ استاد نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۹۸ تجلیل شد. سرویس دانشگاه خبرگزاری آنا ضمن گفتگو با استادان نمونه دانشگاه نقطه نظرات آنها را مبنی بر شاخصهای کیفی برای اعتلای پژوهشی و مسئلهمحوری و چگونگی حرکت دانشگاه به سمت دانشگاههای نسل سوم و چهارم جویا شد.
بازدید هیئتهای دانشگاهی از صنایع برای تعالی پژوهش ضروری است
علیرضا نظامزاده در گفتگو با آنا درباره پیشرفت کیفی و مسئلهگرایی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توجه به اشرافیت و شناختی که به دانشگاههای دولتی در اختیار است، میتوان به قطعیت اذعان کرد که پیشرفتها و اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه علمی و پژوهشی کشور بینظیر بوده است.
وی افزود: بهرهوری و مدیریت منابعی که در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی بهچشم میخورد در دانشگاههای دولتی دیده نمیشود و این نقطه مثبتی است که در سپهر تعالی دانشگاه میدرخشد. موفقیتهایی که بنده به آنها نائل شدهام مرهون دانشجویان پرتلاش و با پشتکار دانشگاه آزاد اسلامی است و بسیاری از دانشآموختگان دانشگاه امروز در مدارج عالی تحصیلی و شغلی موجب افتخار شدهاند.
استاد نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاههای مطرح دولتی کشور قابل رقابت است، تصریح کرد: شاید دهه اول دانشگاه آزاد اسلامی صرف تجربهاندوزی و تکمیل امکانات دانشگاه شده است، ولی اکنون دانشگاه در دهه سوم فعالیت خود به بلوغ رسیده و اقدامات موثری در حوزه دانشبنیان داشته است.
نظامزاده تصریح کرد: فقط صدور و ابلاغ بخشنامهها برای ارتباط با صنعت کافی نیست و باید برای ایجاد یک ارتباط پویا با صنعت اقدامات جدی انجام بگیرد. بازدید هیئتهای دانشگاهی و پژوهشی از صنعت گام موثری است که خوب است در برنامه دفاتر ارتباط با صنعت قرار بگیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا با اشاره به لزوم همراهی صنعت با دانشگاه بیان کرد: یکی از ایراداتی که نظام پژوهشی کشور دچار آن شده، قبول نکردن جواب منفی و نتایج شکست یک پژوهش است. اینگونه نیست که نتایج همه پایاننامهها و رسالهها مثبت باشد و باید نتایج و تجربیات منفی نیز مورد توجه و قابلقبول تلقی شود.
پژوهشهای دانشگاهی با ورود و تقویت ارتباط با صنعت کاربردی میشود
سیده زهرا موسوی در گفتگو با آنا درباره لزوم مسئلهمحوری در دانشگاه آزاد اسلامی و حل چالشهای جامعه گفت: طرح نظام موضوعات از گامهای مهم و اساسی در جهت مسئلهگرايی و پيشرفت كيفی در حيطه پژوهشی بهحساب میآید كه در این راستا سال پیش از طرح پایش رونمایی شده است.
وی افزود: حمايتهای مالی و تخصيص اعتبارات و امكانات تحقيقاتی برای فعاليتهای پژوهشی بيش از پيش ضروری بهنظر میرسد و بعضاً مشكلات مالی دانشجويان در جهت تأمين منابع مالی پژوهش سبب افت كيفيت پژوهشها میگردد. از اینسو باید منابع گرنت استادان برای انجام پژوهشهای کاربردی افزایش پیدا کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با اشاره به لزوم بازبینی قوانین پژوهشی اظهار کرد: قوانين ناقص پژوهشی و مالی از جمله موضوعاتی در زمینه پرداخت حقالزحمه استادان، انگيزه تحقيق و فعاليت پژوهشی را تحت تأثیر قرار میدهد.
موسوی ادامه داد: تهيه و تأمين مواد و دستگاهها بهمنظور انجام پژوهش با حمايتهای معاونت پژوهشی و فناوری همراه بوده است اما در شرايط فعلی راهكارها و حمايتها باید بیش از پیش باشد.
وی در پایان با اشاره نقش تعیین کننده ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: باید حمایت دفاتر ارتباط با صنعت و احصای نيازهای صنایع در دانشگاه با هدایت طرفين مورد تحقيق و بررسی قرار گيرد تا تحقيقات دانشگاهی كاربردی و تأثيرگذار انجام شود.
استفاده از نیروهای متخصص جوان لازمه پیشرفت دانشگاه آزاد است
مجید میرصدرایی در گفتگو با آنا استفاده از نیروهای متخصص و جوان در بدنه دانشگاه آزاد اسلامی را لازمه پیشرفت کیفی دانشگاه دانست و گفت: در طول سالیان اخیر شاهد پیشرفتهای بسیاری در کشور بودهایم و این پیشرفتها موجب جابهجایی علم و ظهور فارغالتحصیلان بهروز و کارآمد شده است که باید از آنها در دانشگاه استفاده شود.
وی با اشاره به لزوم بهرهمندی از نیروی شاداب و پویای جوانان بهجای پیشکسوتان در کلاسهای درس دانشگاه اظهار کرد: علاوه بر تزریق نیروی جوان به دانشگاه باید اهتمام کافی در جذب افراد دغدغهمند وجود داشته باشد. حضور افراد دغدغهمند علمی در دانشگاه موجب شکوفایی محافل علمی و حرکت بهسمت پویایی خواهد شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی مشهد افزود: استقرار سیستم و سامانه رتبهبندی بین کارکنان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی نیز موجب ارزشیابی واقعی آنها میشود. تعیین شاخصهایی برای ارزیابی، پایش و پالایش کارکنان و استادان نیز موجب عدالتمحوری و شایستهسالاری میشود.
میرصدرایی درباره ارتباط دانشگاه با صنعت تصریح کرد: اقدامات و فعالیتهای بینرشتهای در حوزه دانشبنیان باید راهاندازی شود؛ چراکه امکانسنجی، بازارسازی و بازاریابی از نکات مهم و یکی از حلقههای مفقود حوزه دانشبنیان بهشمار میرود. ارزیابی و تحلیل بازار توسط متخصصان و دانشگاهیان در شرایط کنونی میتواند نقشی موثری در رواج تولید داشته باشد.
وی عنوان کرد: ظرفیتهای دانشگاه باید در راستای ارزیابی رفتار بازار و امکانسنجی محصولات دانشبنیان استفاده شود. ثروتآفرینی و جهتگیری پژوهشی از طریق ارتباط و تحلیل بازار تحقق مییابد.
ارتباط صنعت و دانشگاه نباید در حد حرف باقی بماند
سیدمحمدمهدی نجفیزاده در گفتگو با آنا درباره راهکارهای پیشنهادی برای ارتقای سطح علمی دانشگاه آزاد اظهار کرد: در این زمینه چند بخش وجود دارد. یکی اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه نباید هیچگاه در حد حرف باقی بماند، اکنون در عمل اتفاقی نیفتاده است و لازمه آن این است که زیرساختهای لازم به وجود بیاید تا بتوانیم ارتباط صنعت و دانشگاه را برقرار کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک افزود: اگر این اتفاق بیفتد که البته فاکتورهای زیادی دارد، پژوهشهای ما کاربردی خواهد شد و مسائل و مشکلات کشور را میتوانیم به کمک آن برطرف کنیم و این خیلی مهم است.
استاد نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: موضوع دوم که در حوزه پژوهشی اثرگذار است، این است؛ از کسانی که در دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان ریشسفید شناخته میشوند و بنابر دلایلی اکنون فعالیتی ندارند، استفاده کنیم، به سراغ آنها برویم و از تجربیات آنها بهره ببریم. تجربه چیزی است که با گذشت زمان به دست میآید و بهطور جامعتر اگر بخواهم بگویم، همانطور که معتقدیم بدون پژوهش نباید تصمیمگیری کرد، بدون استفاده از تجربیات استادان پیشکسوت نیز نباید تصمیمگیری کنیم.
ارزیابی کیفی و تخصصی در نیل به دانشگاه نسل سوم و چهارم مؤثر است
نجلا حریری در گفتگو با آنا درباره ظرفیتهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه دارای ظرفیتهای بزرگ بالفعل و بالقوهای برای مشارکت مؤثر در توسعه کشور است و تاکنون طی دهههای پرباری که از فعالیت علمی و فرهنگی آن میگذرد رسالت خود را در ارتقای کیفی علم و فرهنگ در کشور تا حد مطلوبی ایفا نموده است.
وی افزود: تلاش افراد متخصص و متعهد در سطوح مختلف تصمیمگیری و همچنین کادر آموزشی، پژوهشی، اداری متخصص و کارآمد در واحدهای مختلف دانشگاهی سبب شده که این مرکز علمی عظیم، بازوی توانمندی در بدنه آموزشی و پژوهشی کشور باشد. در این راستا ابتکارات و اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی و برنامهریزیهای این دانشگاه برای سوق دادن پژوهشها به سمت مسائل واقعی صنعت و جامعه و توجه به ارتباط پژوهش و صنعت و تجارت شایان تقدیر است.
عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای اخیر با تأسیس مراکز دانشبنیان و مراکز رشد و اقداماتی از این قبیل قدم در مسیر کارآفرینی و تبدیل دانش به محصول گذاشته است و فعالیت شایستهای در زمینه تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم داشته است و برای طی مراحل توسعه، طرحهایی مانند طرح پایش را به اجرا درآورده است. علاوه بر آن با برنامهریزیهای لازم در تلاش است که با حرکت در مسیر دانشگاههای نسل چهارم به ایفای نقش در شکلدهی هدفمند جامعه بپردازد.
حریری با اشاره به حمایت دانشگاه از اعضای هیئت علمی مبنی بر جذب طرحهای دانشبنیان و برون دانشگاهی اظهار کرد: البته در کنار این اقدامات، لازم است حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه رأساً به اتخاذ سازوکارهایی برای جذب طرحهای پژوهشی کلان بپردازد و در اجرای این طرحها از اعضای هیئت علمی متخصص و حتی دانشجویان توانمند دکتری استفاده کند که البته فعالیتهایی در این زمینه نیز در حال انجام است. بدیهی است این تلاشها پیامدهای مبارکی مانند رونق تولید را نیز درپی خواهد داشت و قدمهای موثری در راه تولید ثروت از دانش است.
وی بیان کرد: تحول در حوزه آموزش دانشگاهی نیز برای قرار گرفتن دانشگاهها در زمره دانشگاههای نسل سوم و چهارم از ضروریات است. در سالهای اخیر تعریف رشتههای جدید و تقاضامحور و آموزشهای متمرکز بر مهارتآموزی در راستای حل مسئلههای موجود جامعه، مورد توجه دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته که لازم است این مهم با جدیت بیشتری پیگیری شود.
عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات در پایان خاطرنشان کرد: ارزیابی کیفی مستمر اعضای هیئت علمی دانشگاه و اطمینان از تخصصهای علمی و صلاحیتهای اخلاقی آنها در امر دانشجوپروری از شروط اساسی توفیق دانشگاه در تحقق استانداردهای لازم برای موفقیت به عنوان دانشگاههای نسل سوم و چهارم است. علاوه بر این، استعدادیابی در دانشجویان و حمایت از دانشجویان نخبه و مستعد و ایجاد دلگرمی در آن ها هم باید در دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
گفتگوهای چند ساعته خبرنگاران آنا حاکی از دغدغههای جدی استادان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی درباره ارتباط دانشگاه و صنعت است. بهراحتی میتوان اذعان کرد کلید واژه «ارتباط با صنعت» بارها و بارها از سوی استادان مورد تأکید قرار گرفت. ارتباط واقعی و سازنده با صنعت، حضور دانشگاهیان در ساختارهای صنعتی، بازدیدهای میدانی، حمایت از پژوهشهای کاربردی و استفاده از جوانان اهم مطالبات و دغدغههای معلمان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی بهشمار میرود.
توجه مدیران ارشد دانشگاهی و روسای واحدهای دانشگاهی به درد و دلها و نظرات آنها برای تعالی جایگاه دانشگاه، دانشجو و کشور عزیزمان، بلاشک موجب پویایی، نوگرایی، تحول، تحقق درآمدهای غیرشهریهای، پیشتازی و عزتمندی خواهد شد.
انتهای پیام/4107/4116/ن
انتهای پیام/