مدارس سما پیشتاز بسترسازی سند تحول آموزش و پرورش خواهند بود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گردهمایی سراسری معلمان مدارس سما و مراسم گرامیداشت روز معلم که روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشتماه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد، گفت: بسیار خرسندم که روز معلم را در جمع زیبنده معلمان حضور دارم و این روز را به معلمان زحمتکش مدارس سما تبریک عرض میکنم. معلمان مدارس سما بر ما منت نهادند که در حرکت عظیم تعلیم و تربیت همراه ما هستند.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور فرمودند: آموزشوپرورش باید انسانهایی «دانا، توانا، خردمند، پرهیزکار، پاکدامن، کارآمد، شجاع، هوشیار و اهل اقدام» تربیت کند که اگر چنین شود، همان آرزویی که بارها بیان کردهام محقق میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رسالت آموزشوپرورش تربیت انسانهاست، گفت: با اینکه مدارس جدید و دانشگاهها حدود 100 سال است که وارد کشورمان شده، اما ایران صاحب یک تمدن کهن است و در علم و فناوری سابقه رهبری علمی جهان را دارد. در زمانی سرزمین ایران در دوره 500 ساله در اوج شکوفایی تمدن علمی قرار داشت که بیشک و با نظر قاطع مورخان تاریخ علم این تمدن منبعث از نگرش قرآن و مکتب اهلبیت (ع) بوده و مکتب رضوی ایجادکننده مکتب علمی در ایران بوده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ایران کشوری است که گذشته روشنی دارد، خاطرنشان کرد: آینده هر ملت در امتداد گذشته آن صورت میگیرد و نمیشود آینده و گذشته هر ملت را از هم جدا کرد.
وی ادامه داد: اگر غرب 300 سال است که پس از عصر روشنفکری، دوران تاریک گذشته خود را پشت سر گذاشته و وارد عصر جدید شده، باید بداند که مکتب خود را نمیتواند در سرزمینهایی که از تمدن کهن برخوردار است، القا کند، بنابراین در هجمه جدیدی که پس از جنگ سرد آغاز کردند، با عدم همراهی ملتها مواجه شدند.
عضو هیئتامنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: زمانی که غرب با عدم همراهی ملتها مواجه شد، جهان شبکهای را مبتنی بر فناوری رقم زد تا ملتها را نسبت به گذشته تاریخی خود دچار غفلت کند. همانطور که اگر انسانی فراموشی بگیرد، آیندهای ندارد، اگر جامعهای هم گذشته خود را فراموش کند، آیندهای نخواهد داشت.
وی با اشاره به کارشکنیهای غرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: بر مبنای قرآن کریم و قرآن ناطق یعنی اهلبیت پرچمی در این سرزمین برافراشته شد که به دنبال آن است تا مستضعفان عالم را به خود برگرداند، اما این موضوعی است که غرب آن را تحمل نمیکند و در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران، اغتشاش و تحریم را پیش میگیرد و میگوید که باید ریشه ملت ایران را خشک کند.
دکتر طهرانچی با طرح این پرسش که چگونه میتوان در مواجهه با آمریکا ایستادگی کرد و اجازه نداد تا ریشه ما را خشک کنند؟ گفت: در این مسیر آموزشوپرورش بسیار مؤثر است، چراکه ما تمدنی داریم که در آن عقل و فضیلت و برتری علم همواره موردتوجه بزرگان بوده، بهطوریکه اگر به کتاب اصول کافی شیخ کلینی نگاه کنیم، کتاب اول مربوط به عقل و جهل است و کتاب دوم در باب فضیلت و برتری است و توحید در کتاب سوم آمده است و این نگاهی است که تمدن ما را تشکیل داده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: ما باید تربیت را اینگونه برای فرزندانمان رقم بزنیم، چراکه غرب سعی دارد با تمام توان ارزشهای خود را با فراموش کردن ما نسبت به تمدن تاریخی گذشته و هویت ما بر ما حاکم کند و اگر ارزشهای آنها را بپذیریم، خودمان را فراموش کردهایم و آیندهای نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه ملت ایران دارای ریشه و تمدن تاریخی هستند، گفت: در مقالهای که در مجله سال 2005 در مجله «نیچر» منتشر شد، گفته بودند که ایرانیان به میراث و گذشته خودآگاه هستند و به دنبال احیای تمدن خود هستند، پس باید این حرکت را با تحریم متوقف کرد.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه اگر میخواهیم همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند به آیندهای که آرزو داریم برسیم، باید آموزشوپرورش را دریابیم، اظهار داشت: یکی از ظلمهایی که به نظام تعلیم و تربیت شد، حذف پرورش از آموزش عالی بود، چراکه به نظام مدارس، آموزشوپرورش میگویند، اما به نظام آموزش دانشگاه بهجای آموزشوپرورش سطح عالی، آموزش عالی گفته میشود، درصورتیکه یکی از دورههای تربیت هفتساله مربوط به دوره لیسانس میشود.
عضو هیئتامنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: برخی احساس میکنند که اگر به دوره دانشگاه، تعلیم و تربیت بگویند و در دانشگاه معاون تربیتی داشته باشند، فاجعه است، اما دانشگاه آزاد اسلامی افتخار دارد بهعنوان یک مجموعه بههمپیوسته که شامل دورههای تحصیلی و تربیتی از مهدکودک تا دکتری است، بهعنوان یک نظام به رشد تعلیم و تربیت فکر کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باید در مسیر تعلیم و تربیت آسیبشناسی داشته باشیم و به این سؤال نیز پاسخ دهیم که چرا معلم جایگاهی را که باید داشته باشد ندارد؟ گفت: معلمی از دیدگاه ما رسالت است نه حرفه و اگر معلمی را از رسالت به حرفه تبدیل کنیم که میتواند کالای خود را بفروشد و یا با حضور در منزل دانشآموز به او درس بدهد، جایگاه و رسالت معلمی را به حرفه تبدیل کردهایم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: حقالتدریسی ضربه بزرگی به جایگاه و رسالت معلمی زد، چراکه اول معلم را تبدیل به کالا کرده که در این کالا ماهیت معلم از کلاس گرفته شد و تبدیل به کالایی شد که میتوان آن را در آموزشگاه یا خانه به فروش رساند. درصورتیکه معلمی جایگاه والایی دارد و رسالت انبیاست. وقتی معلمی را از رسالتی که به آن عشق میورزد، به حرفهای برای امرارمعاش تنزیل دادیم، آموزشوپرورش در معرض خطر قرار گرفت.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه باید جایگاه معلمی را برگردانیم، گفت: شأن معلم تربیت است، نه آموزش برای نحوه تست زدن برای کنکور. نباید اجازه بدهیم در نظام تعلیم و تربیت نقصان وجود داشته باشد و باید نظام تربیتی را در نظام اجتماعی تقویت کنیم.
وی با بیان اینکه دانشآموز کالا نیست و باید اول الگوی ذهن و یادگیری را به او بیاموزیم، افزود: «سما» یک هویت و قالب است و برند مدارس سما فقط اسم نیست، بلکه یک الگوی تربیتی است و این برند رویکرد سماست و شاخصهایی است که دانشآموزان بر اساس آن فارغالتحصیل میشوند و برای آنکه دانشآموزان خردمند، خلاق، آگاه و توانمند بار بیاوریم، باید بر روشها و مشخصهها کار کنیم و سما بیشازپیش به خود بیندیشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همه دانشگاههای بزرگ جهان در حوزه آموزشوپرورش حضور دارند، اما باید رابطه سما با آموزش عالی تعیین شده باشد و آموزش عالی تولید مفهوم کرده و معلمان ما دورههای بازآموزی خود را در دانشگاه طی کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سما فقط یک اتحادیه مدارس نیست، بلکه در دل دانشگاه قرار دارد و باید ارتباطات علمی آن در دانشگاه تعیین شود، گفت: مدارس سما جمعی پویا و ساعی است و میخواهد در نظام آموزشوپرورش ما مؤثر و پیشتاز در بسترسازی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش باشد و آموزشوپرورش را تا 18 سالگی نبیند، بلکه سیر تحول آن را در دانشگاه نیز ادامه دهد.
وی اظهار داشت: از امسال معلمان فرهیخته و الگو در عرصه آموزشوپرورش دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور شناسایی و معرفی خواهند شد و علاوه بر تجلیل از این معلمان، ویژگیها و خصوصیات تعلیمی و تربیتی این معلمان الگوسازی و نشر داده میشود و یک مراسم محتوایی با برگزیدگان سما که ستارگان تحول در آموزشوپرورش خواهند بود، برگزار خواهیم کرد.
انتهای پیام/4126/پ
انتهای پیام/