دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1398 - 14:53
عضو هیئت علمی دانشگاه:

استفاده از سموم در مبارزه با ملخ باعث بروز سرطان در انسان می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: استفاده از سموم دفع آفات برای مبارزه با ملخ می‌تواند در درازمدت باعث بروز بیماری‌هایی همچون سرطان یا تولد کودکان ناقص‌الخلقه شود.
کد خبر : 375583
623286_929.jpg

حمیدرضا رضایی در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص آثار زیست محیطی حضور ملخ‌ها در کشور اظهار کرد: حضور ملخ‌ها در کشور از یک‌سو بر اکوسیستم انسانی همچون زمین‌های کشاورزی و از سوی دیگر بر اکوسیستم طبیعی تأثیرگذار است و باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری می‌شود.


وی ادامه داد: با از بین رفتن پوشش گیاهی، موادغذایی برای حیات وحش از بین رفته و ممکن است باعث قحط‌سالی و مرگ و میر جانوران مهره‌دار و بی‌مهره شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: ملخ‌ها می‌توانند به جانوران کوچک جثه، حشره‌خوارها و خارپشت‌ها هم آسیب بزنند، البته این گونه‌های جانوری می‌توانند با تغذیه از این ملخ‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از هجوم این جانوران خود را نجات دهند.


این کارشناس مدیریت حیات وحش در ادامه به برخی از روش‌های مبارزه با ملخ‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از روش‌های طبیعی و بیولوژیک برای مبارزه ملخ‌ها در کشور، گسترش جمعیت طعمه‌خوارهایی همچون سار صورتی و معمولی، سنگ‌چشم‌ها و زنبورخورها هستند که از ملخ‌ها تغذیه می‌کنند.


رضایی تصریح کرد: استفاده از این روش مستلزم این است که بتوانیم از این پرندگان در دسته‌های بزرگ استفاده کنیم ولی استفاده از روش سم‌پاشی باعث تخریب زیستگاه این پرندگان و کاهش جمعیت این طعمه‌خوارها شده است و عملیاتی کردن چنین روشی نیز حدود پنج سال زمان نیاز دارد و قابل اجرا نیست.


وی در ادامه از برخی روش‌های بیولوژیکی برای مبارزه با ملخ‌ها اشاره کرد و گفت: در این روش باکتری‌هایی را پرورش می‌دهند و به‌شکل سم‌پاشی در محیط و بر روی گونه‌های گیاهی خاصی پاشیده می‌شود و این باکتری بر روی جمعیت آنها در نسل بعد تأثیر می‌گذارد و نکته قابل توجه این است که این باکتری بر روی سایر موجودات زنده تأثیری ندارد.


عضو هیئت علمی دانشگاه استفاده از تله‌های هورمونی را روش دیگری برای مبارزه با ملخ عنوان و اظهار کرد: در روش تله هورمونی، ماده هورمونی که باعث جذب جنس نر می‌شود به‌شکل شیمیایی تولید و در یک‌سری تله‌هایی قرار داده می‌شود و باعث جذب جنس نر به خود شده و در 2 تا 3 نسل جمعیت آنها را تا 90 درصد کاهش می‌دهد. 


رضایی ادامه داد: سموم دفع آفات در طبیعت می‌ماند و علاوه بر ملخ‌ها همه حشرات را که غذای دیگر موجودات زنده هستند را از بین برده و باعث به‌هم خوردن چرخه اکوسیستم می‌شود.


وی افزود: علاوه بر این‌که این سموم بر روی موجودات زنده اثر می‌گذارد ممکن است اثراتی را هم بر روی انسان داشته باشد که ما از آن بی‌اطلاع هستیم، چون انسان در رأس زنجیره غذایی قرار دارد و اثر تجمعی این سموم می‌تواند در درازمدت به بروز بیماری‌هایی همچون سرطان یا تولد کودکان ناقص‌الخلقه منجر شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه در پایان در ارتباط با مباحثی که در ارتباط با مصرف غذایی ملخ برای انسان سخن به‌میان آورد و گفت: ملخ دارای منبع غنی پروتئین بوده و در مناطق مختلف دنیا به‌ویژه آفریقا مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی این امکان وجود دارد تا به‌عنوان بخشی از غذای دام و طیور مصرف شوند.


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته