دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 فروردين 1398 - 16:47
آنا گزارش می‌دهد؛

«بلوف سیاسی» ترامپ درباره سپاه پاسداران محقق می‌شود؟!

وزارت خارجه آمریکا در حالی قصد دارد سپاه را به‌زعم خود در فهرست ادعایی موسوم به تروریسم قرار دهد که این نهاد انقلابی از محبوبیت فزاینده‌ای برخوردار است.
کد خبر : 371495
3.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا-مجتبی اسماعیلی: وزارت امور خارجه آمریکا قصد دارد فردا درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست ادعایی موسوم به تروریسم (FTOs) اعلام کند. تلاش کور آمریکا درحالی انجام می‌شود که آنها پیشتر نیز مشابه چنین اقدامی را علیه برخی فرماندهان سپاه و نیروهای نظامی کشورمان انجام داده بودند؛ ولی این  نخستین‌بار است که واشنگتن قصد دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان یک واحد نظامی حکومتی خارجی «تروریست» معرفی کند.


نیروی قدس؛ سربلند از تحریم غرب


حدود هفت سال پیش در شهریور 1390؛ اوایل بحران سوریه بود که اتحادیه اروپا تصمیم گرفت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را با ادعای اینکه این نهاد تجهیزات نظامی به دمشق منتقل و از نظام سوریه حمایت می‌کند، تحریم کند. این اقدام درحالی انجام شد که پیشتر آمریکا و برخی کشورهای عربی مشابه چنین اتهامی را به ایران می‌زدند که جمهوری اسلامی ایران همه آنها را قاطعانه رد کرده بود.


اعطای نشان عالی ذوالفقار به سردار سرلشکر قاسم سلیمانی

غرب این تحریم‌ها را با هدف زیر فشار قرار دادن دمشق و متحد نزدیک سوریه انجام داد و در این‌ راستا از اتهام‌زنی به دستگاه‌های امنیتی سوریه نیز دریغ نکرد. آمریکا هم برای اینکه از قافله تحریم عقب نماند، چندی پس از این تحریم‌ها فرماندهان سوری تحت فرمان «ماهر الاسد»، برادر کوچک‌تر بشار اسد را نیز تحریم کرد که نام «حسن ترکمانی»،‌ نماینده ویژه اسد نیز در آن به چشم می‌خورد.


با وجود این، نیروی قدس سپاه که خمیرمایه تحرکات و شکل‌گیری آن، مجاهدت رزمندگان اسلام است، با فرماندهی سردار قاسم سلیمانی توانست پس از گذشت بیش از هفت سال از جنگ در سوریه، آن را با همت ارتش عربی این کشور با موفقیت به سرانجام برساند و اینک غرب اعتراف می‌کند که موفقیت این روزهای سوریه ناشی از درایت و کاردانی سردار ایرانی است.


نخستین جرقه تحریم سپاه پاسداران از سوی آمریکا


گرچه در سال‌های اخیر بارها موضوع تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قالب تحریم مقاومت از سوی سناتورهای آمریکایی مطرح شده بود، ولی تا قبل از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا کسی در ینگه‌دنیا این جرئت را به خود نمی‌داد که بخواهد چنین موضوعی را پیگیری کند. اواخر دی 1395؛ یعنی همان روزهایی که زمزمه‌های به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا مطرح شد، سناتور «تد کروز» که نتوانسته بود در کارزار انتخاباتی به رقابت با هیلاری کلینتون و ترامپ ادامه دهد، به همراه «دیاز بالارت»، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تهیه کردند که طبق آن اخوان‌المسلمین و سپاه پاسداران به‌عنوان سازمان‌های تروریستی و مسئول «اقدامات خشونت‌آمیز» اعلام می‌شدند.


انهدام یک تیم تروریستی در سراوان توسط سپاه پاسداران

این اقدام آمریکا درحالی انجام شد که برخی سیاسی‌نویسان غربی که قلم تحلیل‌های آنها به سوی آمریکایی‌ها غش نکرده بود، معتقد بودند سپاه پاسداران ایران به صورت جدی در زمینه مبارزه با تروریسم به‌ویژه مقابله با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه فعالیت می‌کند.


گرچه این طرح در همان ابتدا با حمایت‌های «مایکل مک‌کول»، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس و «ماریو دیاز بالارت» جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا همراه شد، ولی نتوانست راه به جایی ببرد و تا مدت‌ها مسکوت ماند و موضع بیشتر اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا و همچنین ترامپ و وزارت امور خارجه آینده آمریکا درباره آن نامشخص بود. این طرح خام بنا به اعتراف «ساجد تارار»، عضو حزب جمهوری‌خواه طرحی اولیه بود و می‌توانست مبنایی برای اقدامات آینده وزارت امور خارجه آمریکا در زمینه توقیف منابع مالی و دارایی‌های اخوان‌المسلمین و سپاه قرار گیرد.


حدود یک ماه بعد (بهمن 95)، طرحی که در دالان‌های مجلس نمایندگان آمریکا مطرح بود و سناتورها درگوشی درباره آن زمزمه‌هایی می‌کردند، از کاخ سفید سر درآورد و طبق گزارش رویترز، دولت ترامپ تصمیم گرفته است تا پیشنهاد قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی را بررسی کند.


با وجود این، مقام‌های آمریکایی همچنان در اینکه آیا ترامپ این پیشنهاد را اجرایی می‌کند یا خیر تردید داشتند و معتقد بودند که این اقدام رئیس جمهور آمریکا می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر سرنوشت پدیده‌ای نوپا همچون «برجام» داشته باشد؛ گرچه همگان در آمریکا بر این نکته واقف بودند که ترامپ خشونت‌طلب، خواهان افزایش حلقه فشار بر جمهوری اسلامی ایران به‌وسیله تقویت تحریم‌های اقتصادی است.


آیا ادعای ترامپ درباره تروریستی خواندن سپاه «بلوف سیاسی» است؟


بی‌تردید گزینه تحریم سپاه در سال‌های اخیر موضوعی بوده که همواره ترامپ به آن فکر می‌کرده است و جسته و گریخته رسانه‌های آمریکایی برای ایجاد فضای روانی در منطقه و جنگ روانی علیه ایران از آن استفاده می‌کردند؛ چه اینکه روزنامه فایننشال تایمز سال 1396 به‌ نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود که ترامپ به‌ جای وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران که می‌تواند توافق هسته‌ای را به خطر بیندازد، قصد دارد اقدامات جدیدی علیه این کشور به کار گیرد که یکی از این اقدامات، تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران است.


دونالد ترامپ

گرچه این روزنامه بازه زمانی یک هفته‌ای را برای اجرایی شدن طرح مدنظر ترامپ ارزیابی کرده بود، ولی گذشت دو سال از این موضوع نشان می‌دهد که ترامپ ظاهراً تمایلی به استفاده از این گزینه ندارد؛ چه اینکه برخی تحلیلگران صهیونیست با کنار هم قرار دادن طرح‌های ترامپ در این زمینه از زمان روی کارآمدنش به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا این‌گونه تحلیل کرده‌اند که اظهارات هفته گذشته دونالد ترامپ برای تروریستی خواندن سپاه «بلوف سیاسی» است.


با وجود این، برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند پدیده برجام باعث شده بود تا در سال‌های اخیر نوعی پابند بر پاهای ترامپ زده شود تا نتواند اوج کینه خود را از اقدامات به‌واقع ضد تروریستی سپاه پاسداران در منطقه غرب آسیا نشان دهد؛ اقداماتی که باعث شده است تا در سوریه آنها دیگر گزینه برکناری بشار اسد را از واژگان سیاسی خود حذف کنند و ترامپ راضی شود تا با پرداخت هزینه‌ای کمتر سربازانش را از خاک سوریه و عراق خارج کند.


آنها معتقدند حال که ترامپ توانسته است پابند برجام را بشکند، احتمالاً بسیار جدی‌تر از گذشته به موضوع قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی فکر می‌کند.


سپاه پاسداران؛ افتخاری برای کشور و ضامن تداوم انقلاب


چه تحریم و چه موضوع قرار دادن سپاه در فهرست ادعایی گروه‌های تروریستی قطعاً موضوعی نخواهد بود که مسئولان ارشد کشور در قبال آن کوتاه بیایند و به آن واکنش نشان ندهند. در همان روزهایی که این موضوع از خروجی روزنامه‌های آمریکا و به‌ نقل از اظهارات ترامپ مطرح شد، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنشی قاطع به آن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را افتخاری برای جمهوری اسلامی، ضامن دفاع از کشور و تداوم انقلاب و دفاع از مرزهای کشور خواند.


وی با بیان اینکه نقش سپاه در جنگ تحمیلی، بسیار درخشان بود، افزود: «آمریکایی‌ها با چنین اقداماتی خودشان را بیشتر منزوی‌ می‌کنند و در چشم مردم ایران منفورتر می‌شوند. در صورتی‌ که چنین اشتباه راهبردی از سوی مقامات آمریکایی انجام شود، حتماً جمهوری اسلامی اقدام متقابل انجام خواهد داد».


ظریف همچنین تأکید کرد که توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از کشور در برابر هرگونه اراده منفی علیه ملت است و قابل مذاکره نیست.


البته این تنها واکنش منفی به رؤیای خام ترامپ نبود و در قلب اروپا نیز شاهد واکنش‌های منفی بودیم؛ چه اینکه روزنامه گاردین چاپ انگلیس در یادداشتی نوشت که این اقدام سپاه را متوقف نمی‌کند. این نشریه انگلیسی به‌نقل از «اندرو کلر»، یکی از معاونان اسبق بخش تحریم‌ها در وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: «تأیید نکردن توافق هسته‌ای ایران از سوی ترامپ، گل به خودی و تروریستی اعلام کردن سپاه نیز برای برجام بی‌فایده و زیان‌آور است».


اوج محبوبیت سپاه؛ عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد!


اظهارات سران مقاومت، عشایر منطقه و فرماندهان نظامی نشان می‌دهد تحریم و حتی تروریستی خواندن سپاه پاسداران تاکنون نتوانسته است ذره‌ای از محبوبیت این نهاد مردمی جمهوری اسلامی ایران در قلب مردم منطقه کم کند؛ چه اینکه بارها در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از حضور «ذوالفقار علی»، سردار قاسم سلیمانی در پس عملیات‌های موفقیت‌آمیز و راهبردی جبهه مقاومت در عراق و سوریه منتشر شده است که دال بر هدایت‌های مدبرانه وی در آنها و سند محکمی بر تحریم‌ناپذیر بودن مقاومت مردمی چه در ایران و چه در دیگر کشورهای جبهه مقاومت است.


پایانِ داعش|سردار سلیمانی و ۷۰نفر از نیروهایش چگونه اربیل را نجات دادند؟پایانِ داعش| جای شهدا خالی + تصاویربیانیه مهم "لشکر فاطمیون" خطاب به سردار سلیمانی درباره پایان داعشتبریک روحانی به امام خامنه‌ای و سردار سلیمانی بابت پایان داعشنوبخت: خدا سردار سلیمانی را حفظ کند

سردار سلیمانی بارها در محورهای مختلف با حضور مستشاری خود گره کور عملیات‌ها را در دیرالزور، حلب و ... باز کرده است.

سردار سلیمانی دیرالزور

وی حتی با حضور در عراق و سوریه نقش مهمی در هماهنگی سران عشایر و گروه‌های مقاومت داشت و بسیج مردمی عراق را با تدبیر خود و دستور مرجعیت شیعه عراق راه‌اندازی کرد.

شیخ اکرم الکعبی - سردار سلیمانی

 

سردار سلیمانی

سردمداران متوهم آمریکا درصدد هستند با تحریم سپاه و تطمیع مزدوران منطقه‌ای برای همراهی با آن، از شتاب حرکت پویای مقاومت در منطقه که نقطه ثقل آن در نیروی قدس قرار گرفته، بکاهند اما به طور حتم این تیر آنها نیز به سنگ خورده و آرزوی باطل حذف جبهه مقاومت از غرب آسیا را به گور خواهند برد.

انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
۰
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
هلدینگ شایسته