دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1394 - 11:26
تحلیل سه عضو شورای شهر تهران در خصوص انتخابات هیات رئیسه در گفت‌وگو با آنا:

ورزشکاران شورای شهر زد و بند کردند؟/ لابی اصولگرایان سنگین‌تر بود!

سه شنبه هفته گذشته -10 شهریور- انتخابات هیات رئیسه شورای شهر تهران در حالی برگزار شد که از قبل برخی سرنوشت آن را در دست چهار عضو قوی هیکل و البته بی‌طرف شورا اعلام کردند. سرنوشتی که در سال اول از دوره چهارم شورای شهر به کام اصلاح‌طلبان رقم خورد اما رای این چهار نفر سبب شد تا دو سال بعد اصولگرایان که شگرد خاصی در لابی سنگین داشتند، سکان ریاست شورا را در دست بگیرند.
کد خبر : 37142

آرزو میرزاخانی، گروه اجتماعی- هفته گذشته برای سومین سال متوالی رقابت میان مهدی چمران و احمد مسجدجامعی برای ریاست شورای شهر تهران و همچنین دو منشی، دو نایب رئیس و دو سخنگو برگزار شد. رقابتی که بین دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب شورا در گرفت و در نهایت به گفته اصلاح‌طلبان کفه ترازوی لابی اصولگرایان بر اصلاح‌طلبان سنگینی کرد و تیم آنان برای دومین سال از دور چهارم به عنوان هیات رئیسه شورای شهر تهران انتخاب شدند. هرچند نایب رئیس شورای شهر بر این باور است که اکثریت برای اداره جامعه حق قانونی دارند.


عباس جدیدی، عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر که به گفته اصلاح‌طلبان رای او و سه همفکرش در سرنوشت هیات رئیسه شورای شهر تهران حیاتی بود، درباره علت گرایش خود و دوستانش به سمت اصولگرایان به آنا می‌گوید: خوشحالم از اینکه تمامی اسناد مربوط به صحبت‌های من درباره انتخابات هیات رئیسه شورای شهر تهران وجود دارد چراکه در این صحبت‌ها من تنها کسی در شورا بودم که پیشنهاد دادم هر سال یکی از جناح‌ها عهده‌دار ریاست شورای شهر تهران شود تا تعادل حفظ شود و روی این پیشنهاد پافشاری کردم.








من مطمئن بودم که با حضور یک سال در میان اصلاح طلبان و اصولگرایان، می‌شد به شائبه‌ها را پایان و فضای پچ پچ کردن‌ها را در شورای شهر خاتمه داد و فضای مدنیت را در جامعه گسترش دهیم. خدا گواهی می‌دهد که قلبا این را می‌خواستم اما چه کنم که متاسفانه پیشنهاد من با مقبولیت مواجه نشد و حتی به رای هم گذاشته نشد!

او اضافه می‌کند: من مطمئن بودم که با حضور یک سال در میان اصلاح طلبان و اصولگرایان، می‌شد شائبه‌ها را پایان و فضای پچ پچ کردن‌ها را در شورای شهر خاتمه داد و فضای مدنیت را در جامعه گسترش دهیم اما توجه داشته باشید که من فقط یک پیشنهاد دهنده هستم و یک رای بیشتر ندارم. خدا گواهی می‌دهد که قلبا این را می‌خواستم اما چه کنم که متاسفانه پیشنهاد من با مقبولیت مواجه نشد و حتی به رای هم گذاشته نشد و متاسفم از این بابت!


ورزشکاران مستقل بوده و وام‌دار کسی نیستند


جدیدی با تاکید بر اینکه من وام‌دار کسی نیستم و خدا را خوش نمی‌آید هرکجا کم می‌آورند یقه ورزشکاران را بچسبند. در صورتی که ورزشکاران مستقل هستند و ما در لیست کسی نبودیم و رای ما رای دوست، آشنا، قوم و قبیله و رای واقعی خودمان بوده است. وقتی که سال اول انتخابات به آقای مسجدجامعی رای دادم، یعنی باید اصولگراها مرا می‌زدند؟ نه خیلی هم طبیعی برخورد کردند.


این عضو شورای شهر چهارم یادآور می‌شود: ورزشکاران هم برای خودشان تحلیل دارند، صاحب‌نظر هستند و اغنا و تفکری دارند. ورزشکاران تحلیل قوی دارند. در این انتخابات ما بین بد و خوب کسی را انتخاب نکردیم؛ بلکه بین خوب و خوب‌تر انتخاب کردیم. کار آقای مسجد‌جامعی در دوره ریاستش در شورای شهر واقعا درخشان بود. ای کاش پیشنهاد من به اجرا گذاشته می‌شد تا اثر مثبتش را هر دو طرف ببینند.


او می‌گوید: طبیعی است که با انتخاب یک طرف، طرف دیگر ناراحت شود و حاشیه‌سازی کند اما چرا به ورزشکاران شائبه وارد می‌کنند. ما یک گروه ورزشکار هستیم و اگر احساس کنیم که فضای عمومی به سمتی می‌رود که گروهی لطمه‌ای نمی‌خورد، ما هم به آن سمت می‌رویم. ضمن احترام به تک تک اعضای شورای شهر تهران اما دور از انصاف است که هرکجا کم می‌آورند بگویند ورزشکاران مشکل درست کردند! در حالی که ورزشکاران زد و بندی ندارند و جا دارد به حرفشان گوش بدهند نه اینکه هرکس رای نمی‌آورد بگویند ورزشکاران ...


او در پاسخ به این سوال که منظور شما این است که در رای دادن به اعضای هیات رئیسه شورای شهر شما تابع جمع بوده‌اید؟ اذعان کرد: شما خودتان را بگذارید جای ما. انسان باید انصاف داشته باشد. چطور جایی که یک ورزشکار می‌آید پیشنهاد می‌دهد که هر یک سال یک جناح ریاست شورا را در اختیار بگیرد کسی به حرفش گوش نمی‌دهد. بعد که بازی را می‌بازید یقه ورزشکاران را می‌گیرید که شما باعث شدید؟


سرنوشت شورای شهر به رای چهار بی‌طرف بستگی دارد


اسماعیل دوستی، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران اما نظر دیگری درباره این انتخابات دارد. او که خود کاندیدای سخنگوی شورای شهر تهران نیز بود اما در عوض رضا تقی‌پور به این سمت انتخاب شد در خصوص اکثریت بودن اعضای اصولگرا در شورا و حق قانونی که برخی از آنان برای خود قائل هستند، به آنا می‌گوید: نه اصلاح‌طلبان در شورای شهر اکثریت هستند و نه اصولگرایان.


او اضافه می‌کند: در لیست اعضای شورای شهر تهران چهار نفر بی‌طرف هستند که در انتخاب هیات رئیسه شورا موثرند و می‌توان گفت رای آنان سرنوشت شورای شهر را تغییر می‌دهد که عباس جدیدی، الهه راستگو، حسین رضازاده و هادی ساعی این چهار نفر هستند.


او یادآور می‌شود: در این دوره از انتخابات هیات رئیسه شورای شهر که هفته گذشته برگزار شد، هر چهار نفر مذکور به آقای چمران رای دادند. این در حالی است که در دوره اول به ما رای دادند اما در دوره‌های دوم و سوم به اصولگرایان، و علتش هم این بود که لابی اصولگرایان سنگین‌تر است.


دوستی بر این باور است که اصولگرایان مذاکره می‌کنند و رای را به دست می‌آورند.


شورای شهر فضای مناقشات و مجادلات سیاسی نیست


مرتضی طلایی که برای سومین سال متوالی نیز در انتخابات هیات رئیسه شورای شهر به عنوان نایب رئیس انتخاب شد اما از شائبه‌هایی که درباره این انتخابات ایجاد شد، گله‌مند است. او با انتقاد از اعضای هر دو جناح که انتخابات را به حاشیه کشانده و حرف‌های سیاسی رد و بدل کرده و حتی از مجلس ششم و دولت‌های نهم و دهم ایراد گرفتند، انتقاد می‌کند و به آنا می‌گوید: انتخابات هیات رئیسه شورای شهر تهران یک رقابت طبیعی بوده و به پایان رسیده و در همه سال‌ها و جریان‌ها و فضاهای سیاسی کشور وجود داشته است. بنابراین نباید خدایی نکرده به دوقطبی یا دو دستگی شدن اعضا در شورای شهر بینجامد.








خوشبختانه در این انتخابات که سال سوم از دوره چهارم شورای شهر تهران بود همه چیز با دوستی و تفاهم برگزار شد و رفتار غیر قابل تصوری از هیچ کسی سر نزد. اما تصور می‌کنم باید تلاش کنیم که شورای شهر در سال سوم با تعامل، دوستی و محبت بیشتری خدمتگزار مردم باشد، زیرا آنچه برای ما می‌ماند کارنامه اعمال ماست.

او ادامه می‌دهد: خوشبختانه در این انتخابات که سال سوم از دوره چهارم شورای شهر تهران بود همه چیز با دوستی و تفاهم برگزار شد و رفتار غیر قابل تصوری از هیچ کسی سر نزد. اما تصور می‌کنم باید تلاش کنیم که شورای شهر در سال سوم با تعامل، دوستی و محبت بیشتری خدمتگزار مردم باشد، زیرا آنچه برای ما می‌ماند کارنامه اعمال ماست.


طلایی اضافه می‌کند: هر دو جناح در شورای شهر همیشه حرف خود را می‌زنند و حتی بر سر صحبتی که آقای سروری در خصوص مجلس ششم کرد، چهار نفر از دوستان اصلاح‌طلب هجمه سنگینی به مسائل کلان کشور و دولت‌های نهم و دهم وارد کردند. در صورتی که من معتقدم اینجا صحن شورای شهر است و مسائل سیاسی هیچ ارتباطی با ما ندارد و وظیفه اصلی ما حل مشکلات مردم در سطح شهر است.


نایب رئیس شورای شهر تهران یادآور می‌شود: من همیشه به هر دو جناح گفته‌ام شورای شهر فضای مناقشات و مجادلات سیاسی نیست و بلکه محلی است برای اینکه ما در خدمت شهر و مردم شهر تهران باشیم. اگر می‌خواهیم در سطح ملی نظر بدهیم خوب باید به مجلس شورای اسلامی برویم. هر کسی از هر گروهی در شورای شهر حرف بزند که به نحوی منجر به خدشه‌دار شدن مسائل کلان کشور بشود و تنش ایجاد کند، قابل قبول نیست.


او تاکید می‌کند: ما در مقامی نیستیم که نسبت به دولت‌های گذشته اظهار نظر کنیم. ما اگر هنر داریم از تجارب و اندوخته‌های دوره‌های گذشته استفاده کنیم. اینکه گذشته‌ای که در آن نقش نداشته‌ایم را به چالش بکشیم درست نیست. این دست رفتار انحصار طلبانه بین دو گروه سیاسی امری با کمال تاسف دو طرفه است و من به عنوان کسی که پیشتر در فضای اجرایی بودم اکنون در فضای اجتماعی و هرگز هم در فضای سیاسی نبوده‌ام، به عنوان یک نیروی انقلابی هم رفتار اعضای اصلاح‌طلب را دیده‌ام، هم اصولگرا و متاسفانه هر دو طرف رفتاری انحصارطلبانه برای خودشان دارند.


نایب رئیس شورای شهر تهران بر این باور است که این دست رفتارها شأن شورای شهر را زیر سوال می‌برد و تراز شورای اسلامی شهر تهران ترازی ملی است و انتظار می‌رود که رفتار، گفتار و منش اعضای آن درس‌آموزی برای همه اعضای شوراهای اسلامی شهرهای کشور باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته