2 علت افزایش قیمت قطعات یدکی خودرو
امیرحسن کاکایی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا درباره افزایش قیمت قطعات یدکی و علت آن گفت: در مورد افزایش قیمت قطعات دو علت وجود دارد، یکی افزایش طبیعی قیمت مواد اولیه و یکی بحث ناشی از کمبود واردات قطعه است.
وی در مورد کمبود واردات در بحث قطعات تشریح کرد: موضوع مهم درباره کمبود قطعات مربوط به تحریمها است و البته قسمتی هم به تحریمهای داخلی مربوط میشود، گمرک در ابتدای سال قبل از اینکه تحریمهای خارجی شروع شود، برای کنترل بیشتر باعث تأخیر سنگینی در ورود مواد اولیه و یکسری قطعات نیمهساخته شد.
عضو هیئتعلمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علموصنعت ایران با بیان اینکه در حال حاضر ما در یک تنش هستیم، تصریح کرد: در بسیاری از قطعهسازان ما توان فنی مهندسی لازم برای تولید قطعات وجود دارد و همچنین آگاهی نسبت به نحوه دور زدن تحریمها هم ایجادشده است بنابراین مشکلی در تأمین قطعه نخواهیم داشت؛ البته این موضوع در مورد قطعات یدکی صادق است و نه قطعات مورداستفاده داخل کارخانه چراکه این دو باهم فرق میکنند.
کاکایی با بیان اینکه اگر ارتباط ما با اتحادیه اروپا، چین و دیگر کشورها همچنان برقرار بماند تحریمها اثر ندارد، توضیح داد: این در حالی است که اگر بهطورکلی تحریم شویم و دیگر آن مواد اولیه که در داخل کشور موجود نیست را هم نتوانیم وارد کنیم دچار مشکل خواهیم شد؛ چراکه مواد اولیه را نمیتوانیم به وجود آوریم، ماده اولیه باید در کشورتان وجود داشته باشد تا بتوانید از آن استفاده کنید.
تحریمهایی ایران اگر بر ژاپن هم اعمال شود، ژاپن هم از درون فرومیپاشد
وی با اشاره به اقتصاد ژاپن افزود: اگر تحریمهایی که بر ایران اعمالشده بر ژاپن هم اعمال شود، ژاپن هم از درون فرومیپاشد، این کاملاً واضح است.
کارشناس حوزه صنعت با تأکید اینکه دور زدن تحریمها امکان دارد بهشرط اینکه همین شرایط فعلی که مشاهده میکنید ماندگار باشد، تصریح کرد: منظور از شرایط فعلی یعنی دولتهای اتحادیه اروپا، چین و روسیه حداقل به لحاظ ظاهری پشت ما باشند این امکان وجود دارد که راههایی برای دور زدن تحریمها داشته باشیم.
قطعهسازان کمبود موجود در بازار را جبران خواهند کرد
عضو هیئتعلمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علموصنعت ایران با تشریح اینکه من قبول دارم که قیمت قطعات به علت عدم تعادل در بازار خیلی بالا میرود ولی بهمرورزمان پایین خواهد آمد، توضیح داد: اگر این وضعیت همکاری ما با دیگر کشورها برای دور زدن تحریمها ادامه پیدا کند، با یک مقدار تأخیر قطعهسازان توانمند ما این کمبود موجود در بازار را جبران خواهند کرد و بعد از مدتی قیمتها به تعادل خواهند رسید.
وی با تأکید بر اینکه در قیمت قطعات یدکی دولت هیچ کنترلی نمیتواند داشته باشد اذعان کرد: دولت هرچقدر هم ادعا کند و بخواهد که بر قیمت قطعات یدکی دخالت کند، نمیتواند و اگر هم دخالت کند بازار بدتر میشود که بهتر نمیشود.
کاکایی ادامه داد: باید اجازه بدهند همین بازار آزاد قطعات یدکی سر جای خودش بماند و بگذارند رقابت به سبک بازار آزاد در آن ادامه پیدا کند.
کارشناس حوزه صنعت با طرح این موضوع که دولت باید کمک کند تا تولید روان پیش برود، گفت: نمیگویم که دولت سوبسید یا دلار 4200 تومانی بدهد بهترین کار دولت این است که فقط مانع ایجاد نکند؛ چون در هر بگیروببندی معمولاً دلالان هستند که موفق میشوند نه تولیدکننده واقعی.
وی با اشاره به موضوع پرداخت ارز چهار هزار و 200 تومانی توسط دولت در دورهای گفت: معلوم نشد خیلی از این ارزها که دولت پرداخت کرد از کجا سر درآورد نمونهاش را در بحث موبایل و خیلی جاهای دیگر دیدیم.
کارشناس حوزه صنعت خودرو با تأکید بر اینکه وظیفه دولت الآن فقط حفظ متانت و روانسازی در تولید است، تشریح کرد: دولت باید تمرکزش فقط روی کنترل باشد نه روی دخالت در بازار باید بگذارد که بازار به رویه خود ادامه دهد.
انتهای پیام/4092/4083/
انتهای پیام/