نباید دانشآموزان نخبه را از دیگر دانشآموزان جدا کرد
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشوپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، فریبرز درتاج صبح امروز در پنجمین همایش ملی روانشناسی مدرسه که در کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: در شاخصهایی مانند پوشش تحصیلی، برابری جنسیتی، نرخ باسوادی برای جمعیت ۱۵ تا ۲۴ ساله، رتبهها در المپیادهای علمی و مواردی از این قبیل از چشمانداز ۱۴۰۴ زودتر به نتیجه رسیدیم اما در شاخص کیفیت آموزشی کاستیهایی داریم و هنوز برای رسیدن به آن فاصله داریم.
رئیس انجمن روانشناسی تربیتی افزود: یکی از دلایل موفقیت کشورهای پیشرفته توجه به یافتههای علمی است، بررسیهای جدید نشان میدهد بیشترین ارتباطات عصبی کودکان بین ۲ تا ۱۰ ماهگی است و استعداد پدیدهای ذاتی نیست و یک کودک از بدو تولد در اوج است و هر یک دقیقه آموزش به آنها کمک میکند.
درتاج اضافه کرد: بهره هوشی در حال حاضر افزایش پیدا کرده است اما این امر نتوانسته وضعیت را بهتر کند زیرا افراد باهوش در بسیاری از مسائل توانایی حل مسائل را ندارند و به این دلیل است که باید آموزش به سمت تربیت افراد خردمند پیش رود.
رئیس انجمن روانشناسی تربیتی خاطرنشان کرد: باید به این موضوع توجه داشت که آزمونهای ورودی مدارس خاص میتواند آسیب جدی به مدارس دولتی باشد چرا که آنها، دانش آموزان ممتاز را غربال کرده و از سایر دانشآموزان جدا میکنند.
وی خاطرنشان کرد: تحولات فناوری آموزش را تحتالشعاع قرار داده و نقش معلم را در این میان احساس نمیشود؛ در واقع باید تنوع در آموزش را تغییر داده و جهتگیری آموزش را به سمت فرد محور ببریم.
انتهای پیام/۴۰۸۷
انتهای پیام/