دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 شهريور 1394 - 13:47

تاکید سازمان محیط‌زیست برای تدوین برنامه ششم توسعه بر مبنای شاخص‌های جهانی توسعه پایدار

مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه در اجلاس ریو+20 اهداف توسعه پایدار به تصویب سران کشورها رسید، گفت: این سازمان به دنبال جریان‌سازی و تدوین برنامه ششم توسعه بر مبنای شاخص‌های جهانی توسعه پایدار است.
کد خبر : 36042

به گزارش گروه اجتماعی آنا، زهرا جواهریان با بیان اینکه در اجلاس ریو+20 تدوین اهداف توسعه پایدار و دستور کار توسعه پس از 2015 به عنوان یکی از تعهدات این اجلاس به تصویب سران کشورها رسید، گفت: در طی فرایند تدوین این اهداف نشست‌های متعددی را گروه‌ کاری سازمان ملل برگزار کرد که به نهایی شدن 17 هدف کلان و 169 هدف خرد انجامید.


جواهریان افزود: کمیسیون آمار سازمان ملل متحد (UNSC) برای سنجش و پیاده‌سازی اهداف 304 شاخص(INDICATOR) پیشنهاد کرد که برای گزارش‌های سالانه ملی، منطقه‌ای و جهانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


وی بر اهمیت ویژه اهداف توسعه پایدار در سطح ملی و بین‌المللی تاکید و تصریح کرد: الگوی توسعه جهانی پیشنهادی، با توجه به اینکه نظرات متخصصان و ذی‌نفعان بسیاری را در فرایند تدوین لحاظ کرده است، می‌تواند در راستای حرکت به سمت توسعه پایدار در سطح ملی الگوی جامع و کاملی را ارائه کند و شکاف‌های سیاستی و برنامه‌ای کشور در این حوزه را آشکار کند.


جواهریان یادآور شد: به همین منظور سازمان حفاظت محیط­زیست اقدام به جریان‌سازی و اطلاع‌رسانی اهداف توسعه پایدار (SDGs) در دستگاه‌های اجرایی کشور کرد تا از این فرصت برای تطابق اهداف توسعه پایدار با برنامه ششم توسعه استفاده کند.


وی ادامه داد :در گام اول سازمان حفاظت محیط‌زیست اقدام به شناسایی متولیان برای رصد و ارزیابی اهداف و شاخص‌­های مذکور کرده و سپس 7 جلسه موضوعی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف تشکیل شد.


وی هدف از برگزاری این جلسات را هماهنگی بین دستگاه­‌ها و بررسی فرصت‌ها و موانع واردسازی اهداف توسعه پایدار در برنامه ششم و همچنین آمادگی برای اعلام موضع کشور ایران در مجامع بین‌­المللی عنوان کرد.


جواهریان تصریح کرد: تاکنون هفت نشست جریان­‌سازی اهداف توسعه پایدار با حضور 100 نفر از مدیران و کارشناسان متخصص تمامی دستگاه­‌های دولتی در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شده است.


وی افزود: پیشنهادها و نظرات موثری که از این جلسات گردآوری شده است به رئیس جمهوری برای شرکت در اجلاس سازمان ملل در نیویورک ارائه می‌شود.


جواهریان یاد آور شد: به منظور مشارکت تمامی بخش­های وزارتخانه‌ها، جلسات داخلی با حضور نماینده دفتر توسعه پایدار و اقتصاد سازمان حفاظت محیط‌زیست در آن دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.


همچنین، وزارت صنعت، معدن و تجارت در ششمین نشست کمیته تخصصی محیط­زیست، بررسی اهداف و شاخص‌ها را در دستور کار جلسه خود قرار داده است. سایر دستگاه‌های مشارکت کننده در این فرایند در حال برگزاری جلسات داخلی و ارائه نظرات و مواضع خود در خصوص اهداف و شاخص‌های توسعه پایدار و همچنین سند دستورکار پس از 2015 هستند.


گفتنی است، دستور کار توسعه پس از 2015 در سپتامبر سال جاری در مقر سازمان ملل به تصویب سران کشورها خواهد رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته