دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 شهريور 1394 - 16:27

دانشکده‌های علوم‌انسانی ژاپن در انتظار حذف

تقریبا نیمی از دانشگاه‌های ملی ژاپن قصد دارند دانشکده‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی خود را تا سال 2016 تعطیل کنند.
کد خبر : 36000

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، طبق پیمایش اخیر که در روزنامه یومیوری شیمبون درج شده، از بین 86 رئیس دانشگاهی که از آن‌ها درباره آینده دانشکده‌های علوم اجتماعی دانشگاه‌هایشان سئوال شد، 26 دانشکده گفتند که قصد دارند دانشکده‌های علوم‌انسانی و علوم‌اجتماعی دانشگاه‌ها را حذف یا به دانشکده‌های دیگری تبدیل کنند.


این دانشگاه‌ها در مجموع، از پذیرش 1300 دانشجو به خصوص در دانشکده‌های تربیت‌معلم خودداری به عمل می‌آورند.


این نظرسنجی نشان داد که موجی از اصلاحات فراگیر در انتظار دانشکده‌های علوم‌انسانی و علوم‌اجتماعی دانشگاه‌های ژاپن است.


وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ، ورزش، علوم و فناوری در ماه ژوئن دستورالعملی را برای دانشگاه‌های ملی ژاپن صادر کردند که به موجب آن این دانشگاه‌ها باید دانشکده‌های علوم‌انسانی و علوم‌اجتماعی خود را حذف یا به دانشکده‌‌های دیگری تبدیل کنند.


طبق این دستورالعمل دانشکده‌های حقوق، اقتصاد و تربیت‌معلم باید دوره‌های خود را در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد لغو کنند یا به دانشکده دیگری تغییر دهند.


یکی از دلایل اجرای این طرح، برنامه‌ریزی برای دوبرابر شدن درآمد با تمرکز بر روی رشته‌های مهندسی و فنی است.


همچنین کیفیت پایین آموزش در رشته‌های فوق باعث شده است که چنین طرحی در دستور کار قرار بگیرد، زیرا دانشکده‌های علوم‌انسانی و علوم‌اجتماعی ژاپن نتوانستند مانند دانشکده‌های فنی در رتبه‌بندی‌های جهانی جایگاه قابل قبولی را کسب کنند.








کارشناسان با اشاره به دانشگاه‌هایی نظیر کمبریج، هاروارد، استنفورد و... که همواره جز دانشگاه‌های برتر جهان بوده‌اند، معتقدند به جای حذف چنین رشته‌‌هایی باید کیفیت آموزش دانشکده‌های علوم‌انسانی و علوم‌اجتماعی ژاپن بهبود یابد

با این وجود کارشناسان با اشاره به دانشگاه‌هایی نظیر کمبریج، هاروارد، استنفورد و... که همواره جز دانشگاه‌های برتر جهان بوده‌اند، معتقدند به جای حذف چنین رشته‌‌هایی باید کیفیت آموزش دانشکده‌های علوم‌انسانی و علوم‌اجتماعی ژاپن بهبود یابد. به عنوان مثال اغلب تصور می‌شود که دانشگاه ماساچوست فقط به رشته‌های فنی و مهندسی اختصاص دارد، در حالی که طیف گسترده‌ای از برنامه‌های درسی در علوم‌انسانی و علوم‌اجتماعی را ارائه می‌دهد و به دلیل تحقیقات معتبر در این زمینه شهرت دارد.


همچنین دانشگاه استنفورد در علوم‌انسانی و علوم‌اجتماعی همواره رتبه اول را کسب کرده است و دانشکده اقتصاد و علوم‌سیاسی لندن جایگاه خوبی در رتبه‌بندی‌های جهانی دارد.


بنابراین اگر ژاپن قصد دارد با دانشگاه‌های برتر دنیا رقابت کند باید به جای حذف یا تحدید دانشکده‌های علوم‌انسانی و علوم‌اجتماعی، سرمایه علمی و اقتصادی بیشتری را صرف این دانشکده‌ها بکند تا بتواند کیفیت آموزش را در این دانشکده‌ها بهبود ببخشد و جایگاه خوبی در رتبه‌بندی‌های جهانی به خود اختصاص دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته