تندروی دینی عشق را هم قربانی میکند
به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار در ساعات پایانی پنجمین روز جشنواره سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
کارگردان «شبی که ماه کامل شد» با اشاره به این که موضوع این فیلم سالها قبل ذهن او را درگیر کرده بود اظهار کرد: وقتی سال گذشته پیشنهاد ساخت فیلم به من ارائه شد دیدم طرح آقای مرتضی اصفهانی نوعی نگاه زنانه دارد، از آنجایی که زنها همیشه برای من از کاراکترهای جذاب هستند تصمیم به ساخت این اثر گرفتم.
نرگس آبیار طولانی بودن زمان فیلم را ضرورت فیلم برای نشان دادن سیر تحول شخصیت اصلی آن دانست که در مدت زمان کمترقابل ارائه نخواهد بود و به مقدمه چینی نیاز دارد. وی در اینباره گفت: چنین فیلمهایی که در یک بستر تاریخی میگذرد را نمیتوان در نود دقیقه روایت کرد چرا که نتیجه آن ناقص میشود.
آبیار با تأکید بر این که موضوع «شبی که ماه کامل شد» دستگیری عبدالمالک ریگی نبود اضافه کرد: من می خواستم از زاویه دید یک زن یعنی فائزه به تندروی دینی بپردازم و بگویم حتی عشق هم میتواند در چنین شرایطی قربانی شود. ضمن اینکه نخواستم محافظهکار باشم. وقتی با موضوع مواجه شدم متوجه شدم از یازده سپتامبر به بعد شاهد رشد این تفکر هستیم که همه وجوه انسانی را قربانی میکند.
آبیار یک از اهداف ساخت این فیلم را ناراحتی مردم منطقه بلوچستان از گروههای افراطی در منطقه دانست و گفت: وقتی با برخی از اهالی بومی آن منطقه ملاقات کردم، به من گفتند کاش فیلمی ساخته میشد و این تفکرات را از ما جدا میساخت.
وی فیلمسازی را کار سختی دانست و از منتقدان خواست که بیرحمانه به نقد آثار نپردازند تا خستگی تولید فیلم به تن سازندگان نماند.
کارگردان فیلم شبی که ماه کامل شد در ادامه افزود: تمام تصاویر عملیاتها بازسازی بود و از تصاویر آرشیوی استفاده زیادی نکردیم. سایتهای خارجی و مخالفان نظام را هم بررسی کردم. آقای اصفهانی هم به عنوان دیگر فیلمنامهنویس این فیلم اطلاعات خوبی از این وقایع داست.ضمن این که مردم بلوچستان هم در ارائه اطلاعات و همفکری در ساخت این فیلم کمک زیادی کردند. امیدوارم رنجش آنها که ریشه در تبعیض دارد برطرف شود.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/