دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش «همسایه بورس»/15

بازی افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی در بورس/فشار عرضه در بانکی‌ها

گزارش امروز«همسایه‌ بورس»به تأثیر رویدادهای بین‌المللی بر سهام‌ گروه‌ها می‌پردازد و بازی افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها بین سهامداران را بررسی می‌کند.
کد خبر : 357451

به گزارش خبرنگار حوزه بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در طول هفته گذشته با 2646 واحد معادل (1.6-%) کاهش به 160295 واحد رسید.


میانگین ارزش معاملات روزانه طی هفته گذشته حدود 533 میلیارد تومان بود که کاهش 6 درصدی داشت اما ارزش معاملات خرد بدون تغییر حدود 480 میلیارد تومان بود.


طی هفته گذشته توجه نقدینگی به سمت‌وسوی نمادهای کوچک و همچنین نمادهایی که به دنبال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بودند در جریان بود؛ اما خبر راه‌اندازی کانال مالی اروپا و همچنین رشد قیمت‌ محصولات کامودیتی در بازار جهانی می‌تواند دیگر گروه‌های بازار را نیز در کانون توجه قرار دهد.


بازی افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها در میان گروه‌های بورسی همچنان داغ داغ است. این عبارت که در طی چند وقت اخیر در حوالی دو گروه بانکی و خودرویی بیشتر به گوش می‌خورد، در طی هفته گذشته با انتشار خبر افزایش سرمایه بانک تجارت در سامانه کدال، بیشتر مورد توجه قرار گرفت.


در گروه بانکی «وتجارت» در ابتدای هفته، اقدام به انتشار پیشنهاد هیئت‌مدیره در خصوص افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها کرد که طبق این اطلاعیه قرار است در صورت طی مراحل قانونی و مجوز سازمان بورس، سرمایه اسمی با افزایش بیش از 458 درصدی از 4/75 هزار میلیارد تومان به بیش از 25 هزار و 487 میلیارد تومان برسد.


این خبر موجب شد تا این سهم به همراه نماد «وبصادر» با صف خرید مواجه شوند اما ترس سهامداران در خصوص بسته شدن نماد برای مدت طولانی موجب فشار عرضه در این دو نماد شد تا جایی که صف خرید خود را از دست دادند و در ادامه روزهای هفته در دامنه منفی مورد معامله قرار گرفتند.


گروه خودرو که در هفته‌های گذشته با عواملی همچون افزایش نرخ محصولات مورد توجه فعالین بازار قرار داشت، پس از افشای عملکرد نه ماهه و شناسایی زیان در اکثر شرکت‌های این گروه، موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها موجب شد تا نماد «خودرو» در اکثر روزهای هفته در سقف قیمتی مورد تقاضا قرار بگیرد.


نمادهای گروه پالایشی و پتروشیمی که عملکرد بسیار خوبی در نه ماهه ابتدایی سال از خود به‌جا گذاشتند، در هفته گذشته مورد بی‌اعتنایی بازار قرار گرفتند؛ عواملی همچون افزایش سرمایه برخی شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و همچنین وضعیت مبهم بازار جهانی در طی هفته گذشته را می‌توان به‌عنوان عوامل بازدارنده ورود نقدینگی جدید به این دو گروه نام برد.


در چند وقت اخیر با توجه به فضای تحریمی کشور و همچنین گزارشات مغایر مجلات جهانی و گمرک کشور موجب شده تا نقدینگی بازار از نمادهای صادرات محور به سمت نمادهای کوچک بازار حرکت کند؛ به‌نحوی که در هفته گذشته نمادهای گروه سیمانی، مسکن، دارویی و غذایی با رشد قیمتی مواجه شد.


نماد «ستران» از گروه سیمانی پس از یک هفته معامله در سقف قیمت، در روز پایانی نیز با صف خرید 23 میلیونی و در قیمت 265 تومان به کار خود خاتمه داد.


نمادهای «دپارس» و «دعبید» در گروه دارویی پس از ثبت افزایش سرمایه، در محدوده سقف قیمت مورد تقاضا قرار گرفته بودند.


بازارهای جهانی که در ابتدای هفته شروع ضعیفی داشتند، در روزهای پایانی به مراتب وضعیت بهتری داشتند. عملکرد مناسب شاخص مدیران تولید (pmi) چین و همچنین تضعیف شاخص دلار موجب شد تا قیمت مس در بازار جهانی به 6165 دلار و قیمت روی و سرب نیز به ترتیب به 2724 و 2110 دلار برسد.


همچنین تحریم نفتی ونزوئلا از سوی امریکا موجب شد تا قیمت نفت بار دیگر روند افزایشی در پیش بگیرد و در محدوده 61 قرار بگیرد.


انتهای پیام/4083/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب