دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 دی 1397 - 11:46
علی‌اکبر صالحی:

دکتر طهرانچی علم و عمل را با هم آمیخته است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: دکتر طهرانچی دارای ویژگی‌هایی ازجمله این است که علم و عمل را با هم آمیخته است.
کد خبر : 353727
_MID2974.jpg

بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌ها طبیعی است/ بزرگترین مزیت دانشگاه آزاد استفاده نکردن از منابع دولتی است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دغدغه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در باره بازرسی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی کشور و تجربه بد ایران در اعتماد به این نهاد بین‌المللی مبتنی بر افشای اطلاعات دانشمندان هسته‌ای که منجر به ترور تعدادی از این دانشمندان شد؛ بهانه‌ای برای گفتگو با علی‌اکبر صالحی، وزیر امورخارجه سابق جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی شد.


آنا: بازرسی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌ها به یکی از دغدغه‌های دانشجویان انقلابی و تشکل‌های دانشجویی به ویژه دانشگاه شهید بهشتی تبدیل شده است؛ آیا بازرسی از این دانشگاه صحت دارد؟


صالحی: بازرسی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز آموزشی نباید به گونه‌ای مطرح شود که این بازرسی‌ها مختص به ایران بوده و نسخه‌ای است که برای ایران پیچیده شده است؛ هر کشوری که عضو پروتکل الحاقی باشد در چارچوب پروتکل الحاقی و بر اساس دستورالعمل این پروتکل که تمام کشورهای عضو آن را پذیرفته‌اند، اجرا می‌شود.


بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون از چندین دانشگاه کشور بازرسی کرده‌اند ازجمله دانشگاه‌های صنعتی شریف، علم و صنعت، صنعتی امیرکبیر و کاشان و این بازرسی‌ها امری طبیعی است.


آنا: آیا پیش از امضای برجام نیز بازرسی از دانشگاه‌ها صورت می‌گرفت؟


صالحی: قبل از امضای برجام ایران به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کرد جز بازه زمانی اوایل سال 83 که قریب به دو سال ایران پروتکل الحاقی را اجرا کرد.


آنا: بازرسی از دانشگاه‌ها شامل مصاحبه از اساتید نیز می‌شود؟ این بازرسی‌ها شامل چه مواردی می‌شود؟


صالحی: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس دستورالعملی است که بر طبق آن تمامی تحقیقاتی که در آن از مواد هسته‌ای استفاده می‌شود مورد بازرسی و حسابرسی قرار می‌گیرد؛ این حسابرسی مواد هسته‌ای از جمله اورانیوم در تمام کشورها انجام می‌شود؛ اگر در مقالات منتشر شده کشور نیز استفاده از مواد هسته‌ای صورت گرفته باشد مورد بازرسی و سوال بازرسان قرار می‌گیرد و پیشنهاد سازمان انرژی اتمی کشور این است در صورتی‌که در مقالات پژوهشگران به استفاده از مواد هسته‌ای اشاره دارند این مواد را به سازمان انرژی اتمی تحویل دهند تا در حسابرسی آژانس انرژی اتمی به مشکلی برنخوریم. اما هرگز بازجویی از اساتید دانشگاه صورت نخواهد گرفت.


آنا: آیا تا کنون دانشمندان کشورهایی که پروتکل الحاقی را پذیرفته‌اند و اطلاعات دانشمندان آن‌ها در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است، همانند ایران ترور شده‌اند؟


صالحی: بله، تا کنون دانشمندان عراقی و مصری حتی در فرانسه ترور شده‌اند.


آنا: با توجه به اینکه تعدادی از پژوهشگران از محدودیت تحقیق در حوزه تحقیق و توسعه صنعت هسته‌ای به‌ویژه تحقیق بر رویUF6  و نسل جدید سانتریفیوژها گلایه کردند؛ آیا محدودیتی در تحقیق و توسعه صنعت هسته‌ای برای ایران وجود دارد؟ 


صالحی: محدودیتی در تحقیق و توسعه‌ نداریم بلکه اگر در مقالات منشر شده حوزه تحقیق و توسعه صنعت هسته‌ای از مواد هسته‌ای استفاده شده باشد مورد سوال بازرسان آژانس قرار خواهد گرفت.


آنا: وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی به‌ویژه پس از انتصاب دکتر ولایتی به سمت رئیس هیئت موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


صالحی: دانشگاه با وجود اینکه عنوان دانشگاه دارد اما در حقیقت به اندازه یک وزارت‌خانه است و به اندازه وزارت علوم دانشجو دارد، اداره یک همچین دانشگاهی به وسعت وزارت کار آسانی نیست؛ یکی از بزرگترین اقدامات دانشگاه آزاد استفاده نکردن از منابع دولتی است؛ این سیستم که از منابع مردم ارائه خدمت شود بسیار جالب توجه است.


اگر دانشگاه آزاد تشکیل نمی‌شد دولت نمی‌توانست این بار را به دوش بکشد، من دوبار وظیفه معاونت آموزشی را در کشور برعهده داشتم و با علم بر سنگینی اداره دانشگاه‌ها میدانم، دانشگاه آزاد در تربیت نیروی انسانی بار سنگینی را از دوش دولت برداشت. 


بنده به عنوان یک ایرانی از کسانی‌که ایده تاسیس دانشگاه آزاد را ارائه دادند و این دانشگاه را تاسیس کردند و خشت روی خشت گذاشته و این بنای عظیم را ساختند که نه فقط در داخل ایران که در جهان شناخته شده است تشکر می کنم.


آنا: تغییرات مدیریتی به‌وجود آمده در دانشگاه آزاد اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


صالحی: تغییر مدیریتی یک امر طبیعی است و هیچ‌جا هیچ مدیریتی مادام‌العمر نیست و دانشگاه آزاد نیز این امر مستثنی نیست، در دانشگاه آزاد نیز می‌بایست این تغییرات انجام می‌شد اما باید دید این تغییرات ناشی از چه عواملی هست، هر کدام از موضوعات از عناصر و عوامل خود است؛ دانشگاه آزاد با یک اختلاف نظر درونی از منظرهای گوناگون مواجه شده بود؛ این اختلاف نظرها، یک‌مقدار طبیعی است، و این اختلاف نظرها که در طول حیات یک موسسه به‌وجود می‌آید باید راه‌حلی برای آن پیدا کرد؛ و برای بن‌بست‌ها راهی پیدا؛ در آن مقطع تاریخی مسئولین به این جمع‌بندی رسیدند که راه برون رفت از مشکلات دانشگاه آزاد تغییر مدیریت است. و با این تغییر مدیریت راه برای ایجاد تغییرات هموار شد. اما در یک برهه کوتاه شاهد تغییرات تعداد زیادی مدیر در این مجموعه بودیم، این مقداری مضر است.


کوتاه بودن عمر مدیریت در یک دانشگاه مضر است اما طولانی بودن مدیریت در یک دانشگاه ابتکار عمل را از مدیر کم می‌کند اما تغییرات سریع نیز چندان پسندیده نیست و جز مشکلاتی بوده که دانشگاه آزاد که با ان مواجه بود؛ به نظر من این تغییرات مدیریتی که دانشگاه آزاد به صورت مکرر داشت نفعی نبرد و زیان نیز کرد و قدری دچار آشفتگی شد ولی الان دوباره خود را پیدا کرده است و مستقر بشود و امیدواریم این مدیریت زمان معقولی برای مدیریت داشته باشد و این فرصت را به مدیر بدهند که بتوانند برنامه‌ها، اهداف و نقشه راه خود را پیاده کنند و اگر فرصت نداشته باشند نمی‌توانند برنامه‌های خود را پیاده کنند.


آنا: آیا انتصاب دکتر طهرانچی به سمت ریاست دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در پیشبرد اهداف این دانشگاه موثر باشد؟


صالحی: دکتر طهرانچی دارای ویژگی‌هایی ازجمله این است که علم و عمل را با هم آمیخته است؛ بسیاری از اساتید، اساتید نظری هستند و به دنبال آن نبودند که علم خود را به عمل تبدیل کنند و این جنس اساتید در کشور کم هستند؛ دکتر طهرانچی هم عالمی است که فرهیخته بوده و کار، هم کار عملی و آزمایشگاهی نیز کرده است؛ گوشه‌های اداره یک دانشگاه بزرگ را دیده و ریاست دانشگاه بزرگی چون دانشگاه شهید بهشتی را بر عهده داشته است. و در عرصه مدیریت تازه وارد نیست. در مباحث سیاسی نیز مسئولیت‌هایی داشته است؛ اتفاق ناگوار واژگونی اتوبوس دانشجویان واحد علوم و تحقیقات ضربه به افکار عمومی بود و جز اتفاقاتی بود که ممکن است در هر زمانی و هر مدیریتی رخ دهد؛ و در این واقعه نیز مدیریت دکتر طهرانچی خوب بود و در صحنه بود و در بین دانشجویان، مجلس و سیار عرصه‌ها بدون اینکه کنترل را از دست دهند ظاهر شدند که نشان از مدیریت و تجریه ایشان دارد؛ این بیم می‌رفت که این حادثه به یک واقعه امنیتی تبدیل شود که مدیریت خوب دانشگاه آزاد مانع از این کار شد.


انتهای پیام/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته