دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«شاه چمدانی»

برخی از کارشناسان تاریخی به دلیل اینکه محمدرضا پهلوی همواره در مواقع خطر فرار می‌کرد، به وی لقب شاه چمدانی داده‌اند و اسناد هم این موضوع را نشان می‌دهد.
کد خبر : 352978
71649_780.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، «بعضی‌ها در سال‌های اول حکومتش از او به عنوان «شاه چمدانی»نام می‌بردند، زیرا همواره چمدان خود را بسته بود و آماده بود تا در صورت بروز خطر از کاخ یا کشور بگریزد».


این تعبیر اسناد وزارت خارجه انگلیس از محمدرضا پهلوی آخرین شاه ایران است. زونیس نیز درباره این رفتارهای پهلوی این صحبت‌ را عنوان کرده است؛ این نشان از عمق کیش شخصیت منفی شاه را نشان می‌دهد.


گفته می‌شود محمد رضا پهلوی بین سال 1320 تا کودتای انگلیسی و آمریکایی 28 مرداد که با خروج زودهنگامش از ایران برنامه انگلیس و آمریکا را در معرض شکست قرار داد، دست‌کم پنج بار به روایت اسناد مختلف در آستانه خروج از ایران بود. وی شخصیتی ترسو و منفعل داشت و با کوچک‌ترین خطری چمدان خود را آماده می‌کرد.


دلایل این موضوع را باید در شخصیت مخفی شاه دانست. وی در کتاب «مأموریت برای وطنم» از پدرش به‌عنوان «رعب‌‌انگیزترین فرد گیتی» نام برده است و نوشت که پدرش بر او «تأثیرات مثبت و منفی» بر جا گذاشته است. 


مقام‌های آمریکایی و انگلیسی هم در مکاتبات محرمانه بارها به شخصیت «ضعیف» و منفعل محمدرضا پهلوی اشاره می‌کنند که در مواقع بحران، مجری بی‌چون و چرای پیشنهاداتی است که حلقه‌های نزدیکانش طرح می‌کنند. در یک سند سیا که تاریخش مشخص نیست، بعد از اشاره به روابط خوب شاه با مقام‌های آمریکایی نوشته شده است: «علی‌رغم تمامی این خصلت‌های قابل ستایش، شاه نشان داده که فردی متزلزل، پرتردید و غیرقاطع است. در بسیاری از موقعیت‌ها، وقتی که او در نهایت تصمیم گرفت در مسیری مثبت گام بردارد، در نهایت عمل نکرد و برنامه‌هایش را رها گذاشت».


شاه در جریان کودتای 28 مرداد سال 1332 از ایران فرار و به رم رفت. وی در سال 1331 نیز به رامسر فرار کرد و قصد داشت به خارج برود که علم وی را منصرف کرد. در سال 1357 نیز شاه در پی اعتراضات و انقلاب مردم برای همیشه کاخ خود را ترک کرد و به خارج رفت، از این رو به وی لقب «شاه چمدانی» دادند.


انتهای پیام/4082/ 4122/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته