دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
صحرائیان عنوان کرد:

دریافت مجوز ایجاد پارک علم و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی تهران

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در آبان‌ماه امسال مجوز ایجاد نخستین پارک علم و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت شد.
کد خبر : 352005
thum-157ef9041ab17adbcf87-b21i9892.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محمدعلی صحرائیان در خصوص اهداف پارک‌های علم و فناوری اظهار کرد: پارک علم و فناوری فرآیندهای زایشی حوزه فناوری را تسهیل می‌کند و فرآیند تبدیل دانش به ثروت در دانشگاه به ‌این ‌ترتیب است که ابتدا تولید دانش از مرکز تحقیقات آغاز می‌شود.


 معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود: دانش تولید شده برای تبدیل ‌شدن به محصول، وارد شرکت‌های دانش‌ بنیان شده و محصول این شرکت‌ها برای توسعه، وارد مرکز رشد شده و سپس به ‌منظور تولید بیشتر و انبوه‌تر از مرکز رشد و در فضایی با امکانات بهتر، به پارک علم و فناوری راه می‌یابند.


وی تصریح کرد: یکی از مهمترین قسمت‌های چرخه تولید علم به ثروت، در پارک‌های علم و فناوری شکل می‌گیرد و ازاین‌رو پارک علم و فناوری مورد نیاز دانشگاه‌ها و کشور است و اهمیت بسیاری دارد. 


 صحرائیان افزود: تکمیل نشدن فرآیند و حلقه‌های ارتباطی صنعت و دانشگاه، یکی از موانع اصلی توسعه اقتصادی و همکاری بین دانشگاه و صنعت است و به‌ منظور نزدیک‌تر شدن ارتباط این دو رکن اساسی پیشرفت جامعه، شهرک‌ها و پارک‌های علم و فناوری در سال ۱۹۶۰ در امریکا و پس از آن در کشورهای دیگر به وجود آمد.


وی با بیان این‌که پارک علم و فناوری به‌عنوان حلقه و یا قسمتی از مجموعه‌ای است که می‌تواند ارتباط دانشگاه و صنعت را حفظ و دانش را به ثروت تبدیل کند، گفت: با توجه به نقش و عملکرد مثبت این پارک‌ها امروزه شاهد رشد روزافزون آن‌ها در دنیای صنعتی هستیم، برای مثال در 10 سال اخیر، تعداد پارک‌های علم و فناوری در اروپا دو برابر افزایش‌ یافته و حدود ۴۰ هزار سازمان را با ۷۵۰ هزار نیروی انسانی در خود جای ‌داده‌اند. 


 معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در مراکز رشد، اصولاً شرکت‌های نوپا در جهت تبدیل ایده به محصول اولیه، به‌ صورت موقت حضور پیدا کرده و سپس در صورت موفقیت به پارک منتقل می‌شوند و در پارک‌ها شرکت‌های جاافتاده و دارای سابقه خوب مستقرشده و مدت حضور آن‌ها می‌تواند دائمی باشد. شرکت‌های موفق در مرکز رشد، دوران جوانی و پویایی خود را در پارک سپری می‌کنند.


صحرائیان با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال‌های پیش درخواست تأسیس پارک علم و فناوری را داشته که به دلایلی این امر محقق نشده بود، گفت: در چند ماه گذشته با توجه به مجوزی که در آبان‌ماه ۱۳۹۷ از شورای گسترش وزارت بهداشت دریافت کردیم، امکان ایجاد نخستین پارک علم و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی تهران فراهم ‌شده است.


 معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: پس از اخذ مجوز، قطعه زمینی به مساحت حدود ۸ هکتار در منطقه ۱۸ تهران برای ایجاد پارک علم و فناوری اختصاص یافت و نقشه اولیه آن نیز طراحی ‌شد و گام بعدی، ایجاد شورای راهبردی پارک علم و فناوری است که احکام آن توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ابلاغ شد و این شورا شامل اعضای حقیقی و حقوقی است.


صحرائیان در پایان از برگزاری اولین جلسه شورای راهبردی پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران ظرف یکی دو هفته آینده خبر داد و افزود: اولین اقدام این شورا، تهیه اساسنامه و تصویب آن در هیأت ‌امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران و آغاز مراحل ساخت پارک علم و فناوری است.


انتهای پیام/4105/ 4122/
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته