آموزش و پرورش را دودستی تقدیم سیاسی بازی کردهایم
به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حسین مقصودی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان سؤال از وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه طبق قانون باید تا پایان متوسطه، دانش آموزان رایگان تحصیل کنند، چرا در مدارس کشور هزینههای بالای تحصیلی گرفته میشود؟ با بیان اینکه آقای بطحایی میگوید با اجبار از دانشآموزان پول نمیگیریم، اظهار کرد: این گونه سخنان را بیحرمتی به شأن و شعور مردم و نمایندگان میدانم چرا که در تمام مدارس امروز پول گرفته میشود.
نماینده سبزوار تصریح کرد: اینکه وزیر میگوید کم بود مالی در مدارس وجود دارد، شکی نیست. اما طبق اصل 30 قانون اساسی دولت موظف است آموزش و پرورش رایگان را تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و این یعنی حق تحصیل برای همه افراد جامعه یکسان است ومایه شرم است که این اصل قانون اساسی در حال از بین رفتن است.
وی با بیان اینکه امروز 18 نوع طبقه بندی در مدارس داریم، گفت: در ابتدا از آقای بطحایی به خاطر ساماندهی دانشگاه فرهنگیان و جذب دانشجو برای دانشگاه فرهنگیان ممنونم و گلمه مندی کنم از انتصاب و عزلهای روزهای اخیر که وزارت را به یک بنگاه سیاسی تبدیل کرده ودهان منتقدان با عزل کردن میبندیم.
مقصودی اضافه کرد: تغییر و تحولات اخیر نشان میدهد که در وزارت آموزش و پرورش بداخلاقی و قدرناشناسی از دلسوزان به خاطر ترس وزیر برای از دست دادن میز خود است.
نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این روزها آموزش و پرورش را دودستی تقدیم سیاسی بازی کردهایم این وزارتخانه دفتر سیاسی یک حزب خاص شده است و کسانیآن را مدیریت میکنند که نه تجربه وتخصص دارند و نه اصل و نسب سیاسی.
نماینده سؤال کننده از وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اوضاع مدارس ما وضعیت اسفناکی است و اخذ پول از دانش آموزان در روزهای آینده بیشتر خواهد شد، گفت: ای کاش آقای بطحایی مانند دکتر قاضیزاده هاشمی برای دفاع از دانش آموز و معلم و کلاس درس استعفا میداد.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور خاطرنشان کرد: نگاهی به دهه فجر 57 بیندازیم و ببینیم که به چه دلیل بهوجود آمد قطعاً یکی از دلایل آن بیعدالتی آموزشی، فقر طبقاتی و تحصیلی بود. اما امروز میبینیم تقصیر عقبماندگی را به گردن اسکندرخان و تیمورخان و یا مقصر اصلی را استعمار اخیر و شاید دولت قبل بدانیم. اما بخواهیم ریشه مشکلات را خشک کنیم، اینها همه بهانه و گفتار درمانی نوبخت و روحانی است.
وی با بیان اینکه باید نگاه رئیسجمهور و وزیر به آموزش و پرورش عوض شود، گفت: بزرگان ما میگویند شقاوت و سعادت هر جامعه حاصل اندیشه معلم است. صدای معلم باید شنیده شود تا دانشآموزان پرسشگر و پژوهشگر تحویل دهیم، آقای بطحایی صدای معلم باید در کلاس درس شنیده شود نه در زندان و عزل مسئولیتها.
نماینده سؤال کننده با مقایسه میان هزینه مدارس میان کشورها گفت: نروژ در سال 150 میلیون تومان برای یک دانش آموز هزینه میکند، آمریکا 133 میلیون، انگلیس 121 میلیون، ژاپن 100 میلیون اما در ایران تا سال 97 فقط سه میلیون تومان هزینه یک دانش آموز بوده است.
وی با بیان اینکه نگاه رئیسجمهور و نوبخت به آموزش و پرورش جای تأسف دارد، خاطرنشان کرد: در بودجه سال 98 آنچه را میخواستند بگویند گفت. دیدیم که رئیس جمهور چه گفتند که باید با هزینه سالانه یک میلیون تومان در سال دانش آموز را اداره کنیم یعنی از شأن معلم در بودجه 98کاهش یافته و از اجرای رتبهبندی معلمان خبری نیست. این یعنی بهکارگیری معلم 300 هزار تومانی به عنوان خرید خدمات و معلم خرید خدمات یعنی معلم بیتخصص، بیانگیزه، یعنی معلم فامیلی و آموزش و پرورش فامیلی و با این روش کشور توسعه نمییابد.
مقصودی خطاب به رئیسجمهور تصریح کرد: در بودجه 98 گفتید امروز هزینه تمام شده برای هر دانش آموز چهار میلیون تومان است و دنبال آن هستیم که این را به یک میلیون تومان کاهش دهیم این نگاه باعث تأسف است. صحبت از خرید خدمات میکنید یعنی معلم با حقوق 500 هزار تومان بگیرد. اگر بخواهیم صادقانه از ابتدای انقلاب تا امروز آشکارترین موضع یک رئیسجمهوربعد از انقلاب یا نخست وزیر قبل از انقلاب را برای بیاعتبار کردن عدالت آموزشی و اصل 30 قانون اساسی عنوان کنیم جملهای مانند سخنان رئیسجمهور نشنیدهایم آن هم در انقلابی که یکی از ریشههای آن نبود عدالت اجتماعی و فراوانی فقر و تنگدستی بود.
وی گفت: نگاه ما به آموزش و پرورش باید همراه با عدالت باشد و عدالت آموزشی تنها راه توسعه همه جانبه وپایدار کشور است، کاهش هزینههای آموزشی یعنی اختلال در آموزش و پرورش با دست اندازیهای خطر پذیری که روبرو خواهیم شد.
انتهای پیام/4034
انتهای پیام/