دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1397 - 18:08
همراه با نمايشگاه پژوهش/1

ارائه محصولات دانش‌بنيان با پتانسيل‌های سیستان و بلوچستان

شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان نیازهای منطقه‌ای را در تحقیقات هدف گرفته‌اند.
کد خبر : 346764
1 (19).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار در حال برگزاری است و از 199 مرکز دانشگاهی و علمی در این نمایشگاه حضور دارند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز با داشتن 40 غرفه دانشگاهی سهم عمده‌ای در این نمایشگاه دارد. 


واحدهای دانشگاهی با مرکزیت واحدهای بزرگ استانی محصولات علمی خود را در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته‌اند. در این میان دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان با ارائه بیش از 30 محصول توانسته موفقیت‌های خود را به نمایش بگذارد. 


محمدامین کاظمیان در گفتگو با خبرنگار آنا، درباره محصولات ارائه‌شده در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار در محل غرفه استان و سیستان و بلوچستان اظهار كرد: مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های زابل، زاهدان، سراوان، ایرانشهر و چابهار قرار دارد. در اکثر این مراکز پژوهشگران در حوزه‌های تخصصی مشغول به فعالیت هستند.


حضور مراكز رشد زاهدان، چابهار و زابل در نمايشگاه پژوهش


مشاور مرکز رشد واحد زاهدان ادامه داد: در نمایشگاه امسال دستاوردهای پژوهشی، چهار نمونه از مرکز رشد چابهار در حوزه دریا و اقیانوس هند، دو نمونه اولیه از مرکز رشد زابل در حوزه‌های خدمات و فنی و 25 نمونه اولیه از مرکز رشد زاهدان ارائه‌شده است.


کاظمیان بیان کرد: سامانه کنترل سرعت غیرمجاز و سیستم بهینه‌سازی مصرف انرژی در منازل از سوی پارک علم و فناوری زابل ارائه‌شده است. مسئولان طراحی سامانه کنترل سرعت غیرمجاز درحال‌رایزنی با پلیس راهور برای پیاده‌سازی این طرح هستند. سیستم بهینه‌سازی انرژی نیز به‌صورت پایلوت در یکی از اتاق‌های مرکز سیستان اجرایی شده است.


فعاليت‌های پزشکی مرکز رشد چابهار


وی گفت: همچنین یک نمونه‌ترشی جلبک دریایی از گیاهان دارویی، سه نمک غنی‌شده دریایی برای کنترل فشارخون و آلژینات از گیاهان دریایی برای مصارف پزشکی نیز از مرکز رشد چابهار در نوزدهمین نمایشگاه ارائه شده است.


مشاور مرکز رشد واحد زاهدان درباره طرح‌های ارائه شده از سوی مرکز رشد زاهدان گفت: دستگاه سیستم آبیاری هوشمند براساس منطق فازی برای کنترل مصرف آب در کشاورزی، تایمر نیروگاهی برای مصرف بهینه در نیروگاه‌ها در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی ارائه شده است.


وی بیان کرد: یک دسته محصول شامل لایه‌بردار پوست تشکیل شده از مواد معدنی، از دیگر محصولات مرکز رشد زاهدان است. آجر شیلی تولیدشده از خاک شیل که در استان سیستان وجود دارد نمونه دیگری از دستاوردهای پژوهشگران سیستانی است. تولید خاک کوزه‌گری از منابع شیل استان نیز محصول دیگری است که در این نمایشگاه ارائه شده است. تولید سیمان بهینه‌شده با مواد معدنی، تولید خاک غنی‌شده کشاورزی از ضایعات معدنی، خالص‌سازی فرآورده‌های گیاهی و استفاده از آن در تولید شامپو، خمیردندان، لایه‌بردار پوست از دیگر محصولاتی است که در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد. این محصول درحال‌دریافت مجوز سیب سلامت است.


کاظمیان گفت: نمونه آزمایشگاهی دستمال مرطوب آنتی‌باکتریال از گیاهان استانی، کنترل کیفیت شیر با ترکیب دو گیاه برای مشخص کردن PH شیر نیز از محصولاتی است که در نمایشگاه اراده شده است. 


مشاور مرکز رشد واحد زاهدان اضافه کرد: محصول تجاری‌سازی‌شده شرکت ربوفا در تولید ربات‌های آموزشی در، پوکه صنعتی از بازیافت زباله‌های صنعت روغن‌موتور نیز در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌شده. همچنین مرکز رشد زاهدان لامپ‌های آزمایشگاهی و پوشش‌دهنده این لامپ‌ها را به این نمایشگاه ارائه داده است. 


ارئه بسته نرم‌افزاری با 20 برنامه در حوزه مدیریت و حسابداری


وی اضافه کرد: نانو ذرات برای تصفیه فاضلاب در این نمایشگاه ارائه‌شده که هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است. پکیج نرم‌افزار با وجود 20 برنامه در حوزه مدیریت و حسابداری دیگر محصول ارائه‌شده از سوی پژوهشگران سیستانی در نمایشگاه است. این پکیج در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیستان و بلوچستان به اجرا درآمده و قابلیت اجرا در حوزه کلان دانشگاه آزاد اسلامی را دارد ولی متأسفانه به هر دلیلی تاکنون اجرایی نشده است. قول‌هایی در این زمینه داده‌شده ولی هنوز به اجرا نرسیده است. این نرم‌افزار می‌تواند مدیر را به‌شکل آنلاین و به‌روز از بودجه باقیمانده باخبر کند و کار بازرسی را راحت می‌کند. همچنین این نرم‌افزار این قابلیت را دارد که قیمت کالاها را به‌روز اعلام کند.


کاظمیان از ارائه پکیج نرم‌افزار موشن‌گرافی و آموزش وب نیز خبر داد و گفت: پکیج تقویت حافظه نیز در این نمایشگاه ارائه شده است. در قالب این پکیج نرم‌افزار تندخوانی نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد. تولیدکنندگان این پکیج کتاب چگونگی مطالعه را نیز چاپ کرده‌اند و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌اند.


مشاور مرکز رشد واحد زاهدان درباره مشکلات پیش روی پژوهشگران و فناوران گفت: گاهی در پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان محصولاتی تولید می‌شوند که بازار ندارد و بعد از تولید محصول باید به‌دنبال خلق بازار باشیم. پیشنهاد این است که بتوانیم براساس نیاز بازار عمل کنیم و نقشه پژوهشی ارائه کنیم تا مثلاً بعد از پنج سال بگوییم چه تعداد طرح پژوهشی در این شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شده است. این‌گونه از هدررفت منابع جلوگیری و نیاز بازار نیز دیده می‌شود.


لزوم ايجاد شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار 


کاظمیان ادامه داد: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه گام‌هایی برداشته و به‌دنبال قطب‌سازی واحدها است. برای اجرای این ایده باید شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار ایجاد شوند تا توانایی نفوذ بازار را داشته باشند. بازار منطقه باید شناسایی شود.


وی گفت: گاهی می‌توان با فناوری کوچک مشکلی را حل کرد ولی متأسفانه گاهی یک مشکل کوچک منجر به هزینه زیادی برای تولیدکننده می‌شود. متأسفانه برخی از مدیران هنوز اقتصاد مقاومتی را به‌درستی درک نکرده‌اند و سیاست‌های انقباضی را در پیش گرفته‌اند و فقط می‌گویند که نباید پول خرج کرد. درصورتی‌که این‌گونه نیست و با سرمایه‌گذاری روی یک شرکت دانش‌بنیان می‌توان مشکلات زیادی را حل کرد.


مشاور مرکز رشد واحد زاهدان درباره توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای گفت: با وجود آغاز تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا، منطقه آزاد چابهار و بندر چابهار از تحریم‌ها مستثنی شده است، باید به این ظرفیت توجه شود و از آن به‌نفع توسعه بازارهای داخلی استفاده شود. 


وی تصریح کرد: محور تجاری خاصی از طریق بندر چابهار میان ایران، افغانستان و پاکستان شکل گرفته است. باید در حوزه گمرکات و مدیریت انبار زیرساخت‌های مناسبی ایجاد شود.


کاظمیان اضافه کرد: یکی از مشکلات مهم منطقه سیستان و بلوچستان بحران‌های زیست‌محیطی و کم‌آبی است. باید سامانه‌های کاهش مصرف آب کشاورزی و سیستم‌های بهینه‌سازی محصولات کشاورزی ایجاد شود. باید برای مهار شن‌های روان برای بهتر کردن زندگی مردم سیستان و بلوچستان اولویت‌بندی شود.


تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان افتان‌وخیزان جلو می‌رود


وی درباره نقش دانشگاه سیستان در تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان گفت: متأسفانه دانشگاه افتان‌وخیزان جلو می‌رود. برخی از مشکلات به سیستم‌های مدیریتی مربوط است.


مشاور مرکز رشد واحد زاهدان گفت: خوشبختانه بخشنامه‌های امیدوارکننده‌ای صادر شده که البته برای اجرای آنها مشکلاتی وجود دارد. به‌نظر من گاهی صرف بودجه پژوهشی فقط برای پژوهش، هدررفت منابع است. باید به‌سمت پژوهش کاربردی پیش رویم. در جلسه هیئت‌امنای سال پیش 16 طرح دانش‌بنیان برای سرمایه‌گذاری ارائه دادیم که متأسفانه روی این طرح‌ها سرمایه‌گذاری نشد درصورتی‌که وقتی دانشجو ببیند که طرح‌ها نتیجه‌بخش است، سیلی از محصولات روانه دانشگاه می‌شود و دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در گردش مالی 40 هزار میلیاردی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان حضور یابد. اگر 10 درصد از سهم این سرمایه‌گذاری به دانشگاه آزاد برسد، بازهم تحول خوبی ایجاد خواهد کرد.


ارتباط با صنعت باید از حالت کلاسیک خود خارج شود


کاظمیان افزود: ارتباط با صنعت باید از حالت کلاسیک خود خارج و نیازها استخراج شود و چرخ‌های پژوهشی مبتنی بر نیاز ارائه شود. بعد می‌توان این طرح‌های پژوهشی را به کسانی که نیاز دارند، فروخت. این‌گونه استاد، دانشجو و دانشگاه از بهره مالی آن می‌تواند استفاده کند.


وی درباره درآمد حاصل از محصولات دانش‌بنیان استان سیستان و بلوچستان گفت: متأسفانه درآمد حاصل از محصولات دانش‌بنیان صفر است و ما فقط از ترویج و آموزش، درآمد کسب می‌کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی باید در این موضوع فکر جدی کند چراکه بسیاری از واحدها با این مشکل درگیر هستند و نتوانستند وارد تجاری‌سازی شوند.


مشاور مرکز رشد واحد زاهدان بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان استان خاصی است و سرمایه‌داران این استان اتفاقاً شرایط سرمایه‌گذاری هم دارند. فن‌بازار منطقه‌ای در این استان شکل‌گرفته ولی هنوز سرمایه‌گذار خوبی جذب نشده است. سرمایه‌گذار باید احساس امنیت کند تا برای حضور در فعالیت‌های پژوهشی ترغیب شود.


انتهای پیام/۴۰۴۰


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته