دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
طاهر موهبتی خبر داد:

کسری ۵ هزار میلیاردی بودجه بیمه سلامت

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: درصورتی که بودجه پیشنهادی ما به تصویب نرسد سال آینده حدود ۵ هزار میلیارد کسری بودجه خواهیم داشت.
کد خبر : 346434
636572382089256976.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه رفاهی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، طاهر موهبتی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به کسری بودجه بیمه سلامت در سال آینده در صورت عدم تصویب بودجه اظهار کرد: در بحث بودجه با توجه به محدودیت منابع کشور یکی از رویکردهای اساسی سازمان مدیریت منابع و مصارف است از جمله الکترونیکی شدن خدمات، اجرای راهنماهای بالینی، اجرای نظام ارجاع در برخی استان‌ها، رعایت پروتکل‌های درمانی و هدفمند کردن پوشش بیمه گروه‌های نیازمند سقفی از نیازهای بودجه‌ای ما را جبران خواهد کرد.


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: برای حل مشکل بودجه‌ای سازمان بیمه سلامت باید یک بار برای همیشه بدهی سازمان را به‌روز کنیم به‌طوری که سازمان ۷ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت و بر همین اساس باید برای سال آینده بودجه سازمان را به‌صورت واقعی در نظر بگیریم و با مدیریت منابع مالی و مصارف بخشی از کسری بودجه را جبران کنیم.


وی افزود: هم‌اکنون سازمان بیمه سلامت برای پوشش بیمه‌ای یک خانواده سه نفره یکصد هزار و ۵۰۰ تومان دریافت می‌کرد در حالی که یکصد و ۳۴ هزار تومان برای ارائه خدمات به آن‌ها هزینه می‌شود. مطابق این ارقام حدود ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان کسری خواهیم داشت.


موهبتی یادآور شد: باید نظام سلامت آخرین جایی باشد که محدودیت منابع را جاری می‌کنیم  زیرا وقتی سلامتی فردی به دلیل مسائل مالی با مخاطره مواجه شود به مرور نیروی کار توان خود را از دست خواهد داد و ادامه این روند موجب بروز فقر بیماران خواهد شد. بر همین اساس باید در شرایط اقتصادی کنونی به حوزه سلامت توجه ویژه صورت گیرد.


موهبتی با تاکید بر اینکه باید محدودیت‌ها و منابع مالی کشور را مورد توجه قرار دهیم، افزود: برخی توصیه می‌کنند که ارائه خدمات به بیمه شدگان را کاهش داده و ارائه تعدادی از بسته‌های خدماتی را حذف کنیم در حالی که ما به هیچ عنوان به کاهش پوشش دارویی، خدماتی و تجهیزات پزشکی را توصیه نمی‌کنیم.


وی اضافه کرد: هم اکنون ۲۴۰۰ قلم دارو، ۵۶۰۰ خدمت و ۴۷۰۰ تجهیزات و ملزومات پزشکی تحت پوشش بیمه سلامت است و کاهش ارائه خدمات و تجهیزات را توصیه نمی‌کنم و البته نمی‌خواهیم بدهی جدیدی نیز برای سازمان ایجاد کنیم.


وی ادامه داد: در صورتی که بودجه سال آینده بیمه سلامت تصویب نشود حدود ۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت، بنابراین به فراخور منابع کشور باید کمک و حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط را داشته باشیم و اگر به دلیل منابع مالی محدود کشور نیازهای بیمه‌ای تأمین‌کننده نباشد باید در مصارف خود بازنگری کنیم و هرچند موافق کاهش ارائه خدمات نیستیم اما باید در ارائه خدمات بازنگری کنیم.


موهبتی اضافه کرد: هم‌اکنون حدود ۷ میلیون نفر از جمعیت کشور فاقد پوشش بیمه‌ای هستند که برای استفاده از استند قلب باید حدود ۱۰ میلیون تومان از جیب هزینه کنند در صورتی که اگر تحت پوشش بیمه باشد فقط یک میلیون تومان خواهند پرداخت.


جزئیات تخصیص ۵۰۰ میلیون یورو به بیمه سلامت


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اختصاص ۵۰۰ میلیون یورو به سازمان بیمه سلامت گفت: هنوز مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو به حساب سازمان بیمه سلامت واریز نشده اما به محض واریز مبلغ به حساب این سازمان ظرف مدت یک هفته تا ده روز بدهی‌ها پرداخت می‌شود البته مدت زمان اجرای این تخصیص نیز به دلیل عملکرد سیستم بانکی کشور خواهد بود.
موهبتی ادامه داد: در شورای عالی سران سه قوه نگرانی در زمینهٔ وجود مشکل در نقدینگی حوزه دارو و تجهیزات پزشکی وجود داشت و این مبلغ برای پرداخت این بدهی‌ها از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شد که مورد موافقت مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.


وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه، معادل ریالی این مبلغ برای پرداخت بدهی سازمان بیمه سلامت بابت محصولات دارویی، تجهیزات پزشکی تولید داخل و خدمات درمانی تخصیص می‌یابد، افزود: این مبلغ فقط ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و این در حالی است که بدهی سازمان بیمه سلامت حدود ۸ هزار میلیارد تومان است.


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت یادآور شد: امیدواریم ۵۰۰ میلیون یورو به زودی در اختیار سازمان قرار گیرد و بودجه سازمان بیمه سلامت را یک بار برای همیشه واقعی کنیم.



انتهای پیام/۴۰۴۴/4071/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته