دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1394 - 15:20
وزیر آموزش و پرورش:

توسعه بخش غیر دولتی در آموزش و پرورش، نقض اصل 30 قانون اساسی نیست

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه بخش غیردولتی در این وزارتخانه به معنای نفی و نقض اصل 30 قانون اساسی نیست، گفت: موفقیت ایران در پروژه جهانی آموزش، برای همه در واقع گواه این ادعاست که اصل 30 قانون اساسی به خوبی اجرا شده است و ما در راستای کمک به آموزش و پرورش در دولت یازدهم از این اصل استفاده کرده‌ایم.
کد خبر : 34564

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در همایش بررسی جایگاه مشارکت‌های مردمی و توسعه مدارس غیر‌‌دولتی با رویکرد سند تحول بنیادین با بیان اینکه در دولت یازدهم سیاست ما تقویت بخش غیر دولتی و استفاده از توان و اقدامات بخش خصوصی است اظهار کرد: اگر در این زمینه کم و کاستی‌هایی وجود دارد باید آن را به پای کمبود امکانات و مشکلاتی که دولت با آن مواجه است، بگذاریم در آستانه برنامه ششم توسعه در راستای سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری استفاده از سند تحول نظام آموزش و پرورش مبنای اصلی برنامه ششم توسعه در بخش آموزش و پرورش است.


وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امیدوارم بتوانیم در این گردهمایی سه روزه نقش بخش غیر دولتی در راستای سند تحول بنیادین را که جایگاه ویژه‌ای در برنامه ششم توسعه دارد به خوبی بیان کنیم تا در فاصله سال 95 تا 99 شاهد توسعه و حضور بالاتر مردم در فرآیند تعلیم و تربیت باشیم.


وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این موضوع که روح حاکم بر سند تحول بنیادین کیفیت بخشی به تعلیم و تربیت و توسعه عدالت آموزشی است، عنوان کرد: هر چند که در سند تحول بنیادین 13 راهکار و برنامه‌های فراوانی تهیه شده‌است اما روح حاکم بر این سند کیفیت بخشی و توسعه عدالت آموزشی است که یقینا بخش غیر دولتی می‌تواند هم در کیفیت بخشی و هم در توسعه عدالت آموزشی در نظام تعلیم و تربیت نقش خود را ایفا کند.


فانی در ادامه به تشریح سیاست‌های آموزش و پرورش در دولت یازدهم پرداخت و گفت: ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، عملیاتی کردن بودجه و تمرکز زدایی در آموزش و پرورش جزو سیاست‌های پنجگانه این وزارتخانه در دولت یازدهم است که توسعه مشارکت نه به عنوان یک حرکت پیش پا افتاده بلکه به عنوان سیاست مدیریتی در دولت یازدهم مطرح شده است و اساس ما این است که در این خصوص از سرمایه ملی در اجرای اصل 30 قانون اساسی و توسعه آموزش و ایجاد عدالت آموزشی در راستای ارتقاء کیفیت آموزش نیز استفاده کنیم.


وی با تاکید بر اینکه حضور بخش غیر دولتی در کنار بخش دولتی عامل ارتقای ارائه الگوهای خوبی برای نظام تعلیم و تربیت است اظهار کرد: مدارس غیر دولتی می‌تواند به ما کمک کند تا از سرمایه ملی بهره ببریم استفاده از صندلی‌های خالی مدارس غیر دولتی در توسعه عدالت آموزشی کار بسیار خوبی بود که در سال گذشته انجام شد و به استناد تبصره 13 قانون بودجه 94 ادامه پیدا خواهد کرد. مدرسه ای که امکانات ویژه برای دانش آموزان خود داشته باشد در واقع سرمایه‌ای برای کشور محسوب می‌شود حال اینکه این امکانات توسط دولت یا بخش غیر دولتی تامین شده باشد.








مدارس غیر دولتی می‌تواند به ما کمک کند تا از سرمایه ملی بهره ببریم استفاده از صندلی‌های خالی مدارس غیر دولتی در توسعه عدالت آموزشی کار بسیار خوبی بود که در سال گذشته انجام شد و به استناد تبصره 13 قانون بودجه 94 ادامه پیدا خواهد کرد. مدرسه ای که امکانات ویژه برای دانش آموزان خود داشته باشد در واقع سرمایه‌ای برای کشور محسوب می‌شود حال اینکه این امکانات توسط دولت یا بخش غیر دولتی تامین شده باشد.

وزیر آموزش و پرورش یکی دیگر از فعالیت‌های مدارس غیر دولتی را در استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها برای تحصیل در این مدارس دانست و گفت: تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان دانشگاهی در مدارس غیر دولتی مشغول به تدریس هستند که این کمک ویژه ای به اشتغال کشور نیز می‌کند.


فانی آموزش از راه دور توسط فناوری‌های نوین را یکی دیگر از امکانات آموزش غیر دولتی دانست و اضافه کرد: در خصوص آموزش از راه دور اشکالاتی نیز وجود دارد که این مشکلات در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شده است و ما به دنبال آن هستیم که آن را رفع کنیم.


فانی در خصوص قانون شوراها و تصویب آن توضیح داد: شوراها توانسته‌اند ظرفیت فراوانی را برای آموزش و پرورش به وجود آورند البته هنوز جا برای کار در شوراها زیاد است اما با تلاش شوراها در آموزش و پرورش استانداران دولت یازدهم و به تبع آن فرمانداران نیز وارد آموزش و پرورش شدند و این موضوع باعث شد شوراها از رونق بالاتری برخوردار شوند. از همین جا نیز جا دارد از وزیر کشور، استانداران و فرمانداران تشکر کنم زیرا توانستند در موارد قانونی بسیاری از خلاءهای ما را حل کنند.


وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین شوراهای آموزش و پرورش توانسته‌اند در سایر استان‌ها و شهرستان‌ها از امکانات شهرداری‌ها و سایر نهادها استفاده خوبی داشته باشند و در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی را با سایر دستگاه‌های دولتی و منابع مردمی منعقد کنند.


فانی در ادامه به نقش خیرین مدرسه ساز اشاره کرد و گفت: بیش از 2 میلیون و 100 هزار دانش آموز در مدارس خیرساز مشغول به تحصیل هستند که این در واقع یک پنجم کل دانش آموزان کشور را در بر می‌گیرد.


وی با بیان اینکه توسعه بخش غیر دولتی به معنای نقض و نفی اصل 30 قانون اساسی نیست اضافه کرد: توسعه بخش غیر دولتی در راستای کمک به آموزش و پرورش است. در سال گذشته 110 مدرسه تک دانش آموزی در کشور فعالیت داشته‌اند. همچنین 4 هزار و 800 مدرسه با کمتر از 5 دانش آموز در برخی از مناطق فعالیت می‌کردند.


فانی تشریح کرد: در پروژه جهانی آموزش برای همه کشور ایران به موفقیت شایانی دست یافته است و این مدعی این ادعاست که ما اصل 30 قانون اساسی را به خوبی اجرای کرده‌ایم. سال گذشته تعدادی از مدارس را با موسسان مدارس غیر دولتی به مشارکت گذاشتیم و از این طریق 140 هزار نفر را در دوره متوسطه اول و دوم و پیش دبستانی تحت پوشش قرار دادیم.


وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: دولت و بانک‌ها باید با آموزش و پرورش همکاری داشته باشند اما باید قبول کنیم منابع محدود اقتصادی دولت اجازه این کار را به ما نمی‌دهد.


وی با بیان اینکه کاهش مدارس خاص جزء سیاست‌های آموزش و پرورش است، گفت: وقتی یک مدرسه‌ای در یک منطقه تشکیل می‌شود ما نمی‌توانیم ظرف یک سال آن را تعطیل کنیم زیرا تبعات بعدی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به دنبال دارد اما هدف ما تقویت مدارس عادی و رسیدگی به مدارس غیر دولتی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته