دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از یک طرح شهرداری؛

طرح دوچرخه اشتراکی امکان توسعه در مناطق 22 گانه را دارد؟

با وجودی‌که برای استفاده از طرح دوچرخه اشتراکی می‌بایست 159 هزار تومان در اپلیکیشن این طرح به ودیعه گذاشته شود، آیا این طرح مورد استقبال قرار می‌گیرد؟
کد خبر : 345473
image_14-780x405.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، یکی از مشکلاتی که گسترش شهر‌نشینی در نقاط مختلف دنیا به‌دنبال دارد نحوه حمل و نقل شهروندان و تردد آنها در سطح شهر است.


از مهمترین راهکارهایی که مدیران شهری برای کاهش حجم رفت‌و‌آمد افراد به آن متوسل می‌شوند، توسعه حمل‌و‌نقل عمومی است.


در کنار توجه به این موضوعات بعضاً روش‌های جایگزین مانند استفاده از دوچرخه برای حمل و نقل و ترغیب شهروندان به استفاده کمتر از وسیله شخصی مورد تأکید قرار می‌گیرد.


طرح دوچرخه اشتراکی که اخیراً به‌طور پایلوت در منطقه 2 شهرداری تهران اجرایی شده یکی از این ابتکاراتی است که با همکاری بخش خصوصی کلید خورده است.


برای استفاده از این خدمت شهروندان می‌بایست نرم‌افزار «بیدود» را از طریق نشانی bdood.ir نصب کنند.


یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این خدمت با دوچرخه اشتراکی عادی دارد این است که شما می‌توانید این دوچرخه‌ها را از هر نقطه شهر که مشاهده کنید بردارید و سپس در هر نقطه که مایل بودید رها کنید.


این دوچرخه مجهز به چندین نوع سیستم ایمنی و GPS است که سرقت آن را بسیار دشوار می‌کند.


به گفته رسول کشت‌پور؛ شهردار منطقه 2 تهران، این طرح در 10 ایستگاه و با 300 دوچرخه آغاز به‌کار کرده و در صورت استقبال مردم این میزان افزایش می‌یابد.


نکته حائز اهمیت در استفاده از این خدمت این است که قبل از استفاده می‌بایست مبلغ 159 هزار تومان را در حساب خود که توسط نرم‌افزار در دسترس شما قرار می‌گیرد به ودیعه بگذارید و مبلغ استفاده از آن در هر نیم‌ساعت 1500 تومان است.


علی پیرحسین‌لو؛ مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در اظهار‌نظری درباره حمایت‌ از این نوع طرح‌ها گفت: در تلاش هستیم تا جایی که مخل منافع عمومی نباشد بخش خصوصی را در حمایت از چنین طرح‌هایی حمایت ‌کنیم.


یکی از این حمایت‌ها عدم کنترل بر قیمت‌گذاری است؛ با وجودی که پیرحسین‌لو وظایف حوزه مدیریت شهری در راستای ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه را فرهنگ‌سازی، مسیر‌سازی و بستر‌سازی عنوان کرد، در صورتی‌که این طرح نتواند در درجه اول از لحاظ اقتصادی با شرایط مردم منطبق باشد، هر قدر هم که طرحی نو و جدید باشد از سوی مردم پس زده می‌شود.


شهردار منطقه 2 تهران که این طرح در آن به‌اجرا درآمده، درباره هزینه‌ای که شهروندان باید برای دریافت این خدمت بپردازند، گفت: من بسیار علاقه‌مند هستم تا هر نوع طرح و پروژه‌ای را که امکان افزایش کیفیت زیست شهروندان را فراهم می‌کند پیگیری کرده و به سرانجام برسانم و با توجه به بررسی‌هایی که انجام دادم اطمینان حاصل کردم که این طرح به‌لحاظ طرح تجاری (business plan) با شرایط اقتصادی شهروندان کاملاً پاسخگو است.


لازم به ذکر است این طرح 27 آذر‌ماه در منطقه 2 شهرداری تهران راه‌اندازی شد که متوسط افرادی که در این منطقه سکونت دارند از لحاظ مالی دارای تمکن هستند ولی در صورت توسعه طرح چطور می‌تواند با شرایط مردم در سایر مناطق شهر انطباق داشته باشد؟ لذا بهتر است با توجه به این‌که طرح توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده در درجه اول زمان مناسب‌تری برای بهره‌برداری از آن انتخاب می‌شد زیرا آغاز فصل سرما خود تمایل مردم را به استفاده از این وسیله نقلیه جایگزین کم می‌کند و از سوی دیگر برای موفقیت آن نگاه جامع و افق درازمدت را در پیش گرفته تا همه شهروندان و سرمایه‌گذار بتوانند از منافع آن منتفع شوند.


انتهای پیام/4105/ن


انتهای پیام/

برچسب ها: اجتماعی شهری آنا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته