دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1394 - 10:37
در نشست مشترک رئیس شورای عالی استان‌ها و مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو مطرح شد:

برگزاری همایش تولید برق و انرژی پاک از زباله‌های شهری/ استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور آینده روشنی ندارد

در نشست مشترک امروز رئیس شورای عالی استان‌ها و مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو ایران از برگزاری همایش تولید برق و انرژی پاک از زباله‌های شهری خبر داده شد که به باور این مدیران می‌تواند تاثیر بسزایی در حل معضل پسماند در شهرهای کشور داشته باشد اما در عین حال در این نشست اعلام شد که آینده روشنی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور وجود ندارد.
کد خبر : 34428

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا غلامرضا بصیری پور در این نشست با قدردانی از وزارت نیرو برای فراهم آوردن زمینه همکاری با شورای عالی استان‌ها گفت: این همکاری برای ایجاد زباله‌سوزهای شهری و تولید برق از زباله، می‌تواند درآمدهای پایدار و همچنین ارزش‌های افزوده برای شهرداری‌ها ایجاد کند.


وی ادامه داد: قصد ما تبدیل زباله به انرژی‌های پاک و به خصوص برق است که موضوع همایش «تولید برق و انرژی پاک از زباله‌های شهری» تعیین شده است که فردا یکم شهریور برگزار می‌شود.


وی افزود: متاسفانه امروز مشکلات بسیاری در خصوص زباله‌ها در شهرهای مختلف کشور از جمله استان مازندران وجود دارد که خود به معضلی اجتماعی تبدیل شده است. بنابراین بر آن شدیم تا حرکتی اساسی در خصوص حل این معضل انجام دهیم و در این زمینه می‌توان از تجارب موفق کشورهایی همچون آلمان و فرانسه نیز استفاده کرد.


رئیس شورای عالی استان‌ها در ادامه تاکید کرد: باید توجه داشت که تولید برق از زباله‌های شهری می‌تواند درآمدزایی پایداری برای شهرداری‌ها که اکنون با مشکل کمبود درآمد و رکود در ساخت و ساز مواجه هستند باشد.


وی یکی از اهداف دیگر برگزاری این همایش را ارتقاء همکاری‌های بین سازمانی در حوزه پسماند عنوان کرد و گفت: جمعیت 38 هزار نفری شورایی کشور می‌تواند اقدامات بزرگی در تعامل با دولت و دستگاه‌های اجرایی داشته باشد.


بصیری پور گفت: همچنین مدیریت صحیح زباله‌های شهری، حفظ منابع محیط زیست و جلوگیری از آلودگی‌های منابع آب و خاک از دیگر اهدافی است که از برگزاری این همایش با همکاری وزارت نیرو داریم.


رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: تولید برق از زباله‌های شهری هم وزارت نیرو را یاری خواهد داد هم شهرداری‌ها را ما تاکنون در چند شهر از جمله تهران، مشهد، شیراز و رشت تجربه موفقی در این خصوص داشته‌ایم که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.


بصیری پور گفت: امیدواریم تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت نیرو در حال امضا داریم یکی از بندهای آن توجه به همین موضوع باشد.


بصیری پور: شورای عالی استان‌ها ابزار اجرایی ندارد


رئیس شورای عالی استان‌ها در ادامه سخنانش در پاسخ به خبرنگار آنا در خصوص برنامه این شورا برای ایجاد زباله سوزها و تولید برق توضیح داد: ما ابزار اجرایی نداریم و تنها کار هماهنگی بین تشکیلات مدیریتی کشور را انجام می‌دهیم.


وی در ادامه تاکید کرد: متولی امور شهرداری‌ها شوراها هستند و وظیفه شورای عالی استان‌ها بیشتر ایجاد هماهنگی و همکاری بین نهادهای مختلف است.


در ادامه صادق زاده مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو وزارت نیرو در پاسخ به آنا در خصوص غیر فعال بودن دفتر انرژی‌های نو این وزارتخانه که مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان محیط زیست است، گفت: همواره وزارت نیرو نسبت به انرژی‌های تجدید پذیر علاقه مند بوده اما متاسفانه همه عوامل در اختیار وزارت نیرو نیست.


وی افزود: مهم ترین عامل اقتصاد آن است و ما به سوخت‌های فسیلی به شدت یارانه می‌دهیم در حالی که برای انرژی‌های نو این مزیت را در نظر نمی‌گیریم.


وی افزود: یارانه سوخت‌های فسیلی بین 80 تا 90 درصد است در حالی که انرژی‌های تجدیدپذیر این یارانه را ندارند و در صورتی که این امتیاز برای انرژی‌های نو در نظر گرفته شود مطمئنا بخش وسیعی از بخش خصوصی هم در این زمینه به یاری دولت خواهند آمد.


صادق زاده: انرژی‌های تجدیدپذیر هیچ گونه حمایت اقتصادی ندارند


مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو وزارت نیرو در ادامه با بیان اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ما از هیچ حمایت اقتصادی برخوردار نیستند، یادآور شد: چنین چیزی در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد و همین موضوع باعث شده تا این انرژی‌ها جای خوبی در کشور نداشته باشند و رشد نکنند.


وی تاکید کرد: با این وجود به اعتقاد ما تا همین جا هم با وجود مشکلات موجود تجدیدپذیرها رشد خوبی داشته‌اند.


مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو گفت: خوشبختانه به تازگی دولت اخذ عوارض برق 30 ریال را از شهروندان ضروری کرده که امیدواریم کمک شایانی به توسعه انرژی‌های نو در کشور داشته باشد.


وی گفت: در سال آینده تا سقف 300 میلیارد تومان شهروندان عوارض جدید را پرداخت می‌کنند که مطمئنا از لحاظ اقتصادی به رشد انرژی‌های تجدید پذیر در کشور کمک خواهد کرد اما با این وجود آینده روشنی برای انرژی‌های تجدیدپذیر نمی‌بینم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته