دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1397 - 08:47
انقلاب بدون تحریف/2

36 انتخابات در 40 سال/انقلابی که ماهیت خود را به همه‌پرسی گذاشت

انقلاب اسلامی در طول 40 سال اخیر خود 36 انتخابات برگزار کرده و در همان ابتدای این نهضت ماهیت خود را به انتخاب و رأی مردم گذاشت.
کد خبر : 344225
139412071801488087218084.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، انقلاب اسلامی بعد از چهار دهه که از پیروزی آن می‌گذرد، شاهد دستاوردهای زیادی در عرصه‌های مختلف سیاسی بوده است. یکی از این پشتوانه‌های تاریخی انقلاب، انتخابات است.


در همین رابطه روزنامه‌های قبل از انقلاب، انتخابات‌‌ زمان پهلوی را به‌گونه‌ای روایت می‌کنند که آرا در آن به‌راحتی دست‌کاری می‌شود و تقلب در انتخابات بسیار متداول بوده است. روزنامه اکونومیست چاپ لندن در همان زمان، مقاله‌ای نوشت که بسیار جنجالی شد. این روزنامه در مقاله خود آورده بود: «در یک سال گذشته شاه ایران دست به اصلاحات سیاسی و اجتماعی مهمی زده است، ولی این اصلاحات موجب سر و صدای زیادی شده و عده ای از مالکین و دسته‌جات دیگر، تظاهراتی به راه انداخته‌اند که مملکت به دست آمریکایی‌های می‌افتد.


به علاوه عده‌ای از افسران عالی‌رتبه و امرای ارتش به اتهام اختلاس و سوءاستفاده محاکمه می‌شوند. قرار است انتخابات در اواخر تابستان انجام شود و صحبت از آن است که پارلمان را به‌صورت یک مجلس خلق در آورند که در آنجا کارگران و دهقانان بر کرسی نمایندگی تکیه بزنند که مانند انتخابات‌ گذشته باید منتظر تقلب گسترده‌تری باشیم».


اما انقلاب اسلامی از همان ابتدا بر جمهوریت خود تأکید و در بدو کار همه‌پرسی برای ماهیت خود برگزار می‌کند که در 12 فروردین سال 1358 جمهوری اسلامی به تصویب مردم ایران رسید. شاید در تمام انقلاب‌های تاریخ معاصر هیچ انقلابی وجود ندارد که خود را بعد از موافقت مردم در یک انقلاب به رأی بگذارد.


مروری می‌کنیم بر 36 انتخاباتی که در چهل سال اخیر در ایران برگزار شده است. نخستین انتخابات بعد از انقلاب اسلامی، در روز 10 و 11 فروردین سال 1358 برگزار شد که همه‌پرسی برای ماهیت جمهوری اسلامی بود.  در این انتخابات بیش از 20 میلیون نفر از مردم پای صندوق‌های رأی رفتند.


دومین انتخابات مربوط به مجلس مؤسسان قانون اساسی بود که در تاریخ 12 مرداد سال 1358 با حضور 11 میلیون نفر برگزار شد. سومین انتخابات مربوط به همه‌پرسی قانون اساسی  در 12 آذر سال 1358 با شرکت بیش از 15 میلیون و 600 هزار نفر بود. در سال 1368 نیز همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی برگزار شده است.


انتخابات‌‌های ریاست‌‌جمهوری در دوازده دوره از پنج بهمن سال 1358 تا 29 اردیبهشت سال 1396 برگزار شده است که بالاترین درصد مشارکت آن در انتخابات سال 88 با 84 درصد بود. در چهل سال انقلاب اسلامی بیش از 10 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شده که مردم مستقیماً در آن شرکت کردند.  در همین دوران 40 ساله نیز پنج انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برای انتخاب پارلمان شهری برگزار شد و  در همین چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی پنج دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار شده تا مردم مستقیماً مجتهدان خود را انتخاب و به‌صورت غیرمستقیم رهبری جامعه را نیز انتخاب کنند. 


این 36 انتخابات در 40 سال گذشته نشان از اهتمام انقلاب اسلامی برای احترام به رأی مردم دارد. در همین زمینه رهبر انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «این همه انتخابات در این کشور اتّفاق افتاده است، مردم بدون هیچ ضایعه‌ای شرکت و دخالت کرده‌اند. این هنر بزرگ نظام اسلامی است. در کشورهای به اصطلاح دمکراتیک هم گاهی در انتخابات حوادث خونین و تلخ به‌وجود می‌آید. ملت ما با کمال متانت در انتخابات گوناگون شرکت کرد. (در دیدار مردم قم؛ 19 دی 81).


انتهای پیام/4082/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته