نیاز ۸هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای ایمنی و نگهداری راههای کشور
به گزارش حوزه حمل ونقل گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از وزارت راه وشهرسازی، رضا اکبری با بیان اینکه نگهداری و بهسازی راههای موجود در دو بخش راههای شریانی و راههای فرعی و روستایی در سازمان راهداری و حملونقل جادهای دستهبندی میشود تصریح کرد: در حوزه راههای شریانی که مربوط به این دفتر میشود دو سال پیش پروژه سیستم مدیریت روسازی اجرا شد و بر اساس آن پروژه، تمامی رویههای راههای شریانی کشور بهوسیله دستگاههای تمام اتوماتیک برداشت و خرابی کل شبکه جمعآوری شد.
مديركل دفتر نگهداری راههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای با تأکید بر اینکه میزان خرابیها مبنای اقدامات و برنامهریزیهای سازمان در این سالها بوده است، افزود: امسال دوباره در حال بهروزرسانی این آمار هستیم تا بهوسیله بهروزرسانی آن اقدامات سالهای آتی را برنامهریزی کنیم.
وی با بیان اینکه بر اساس برداشتهای صورت گرفته ۵ درصد کل راههای شریانی کشور دارای وضعیت بحرانی هستند گفت: طبق این آمار ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه شریانی در وضعیت بحرانی قرار دارد که برای بهسازی آن باید هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه کرد.
وی افزود: برمبنای آمارهای ارائهشده، ۲۰ درصد دیگر راههای کشور دارای خرابی شدید هستند که باید اقدامات حفاظتی و سبک برای اصلاح آنها انجام شود که برای این اقدامات هزار میلیارد تومان دیگر لازم است.
اکبری با تأکید بر اینکه ۷۵ درصد شبکه راههای کشور سالم هستند اظهار کرد: برای نگهداری راههای شریانی و غیرشریانی، بدون در نظر گرفتن اصلاح و نگهداری راههای روستایی کشور، سالانه به مبلغی حدود ۴هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که شامل بهسازی روکش آسفالت، لکهگیری راهها، روکشهای حفاظتی و مرمت آنها میشود.
وی مجموع باند راههای کشور را ۵۱ هزار کیلومتر دانست و افزود: بااینکه میزان راههای اصلی و شریانی کشور رقم قابلتوجهی است؛ بااینحال اعتباری که در سال ۹۷ برای نگهداری و ایمنسازی این راهها را در نظر گرفتهشده است زیر هزار میلیارد تومان یعنی معادل ۹۰۰ میلیارد تومان است.
اکبری ادامه داد: از رقم مصوب امسال نیز تنها ۱۰۰ میلیارد تومان آن تاکنون بهصورت نقد اختصاصیافته است و ۴۰۰ میلیارد تومان آن نیز بهوسیله اسناد خزانه پرداختشده که درمجموع تاکنون تنها ۵۰۰ میلیارد تومان به سازمان راهداری و حملونقل جادهای برای نگهداری از راههای اصلی و فرعی پرداختشده است.
مديركل دفتر نگهداری راههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای بابیان اینکه تخصیص قیر یارانهای امسال به این سازمان به دلایل مختلف کمتر از سالهای قبل بوده است اظهار کرد:امسال میزان قیر یارانهای به ۱۷۰ هزار تن کاهش یافت که موجب شد نتواند به کمک نگهداری راههای روستایی بیاید.
وی با تأکید بر اینکه میزان اختصاص قیر یارانهای امسال در مقایسه با سال گذشته که رقمی بالغبر ۴۰۰ هزار تن بود یکسوم است افزود: در حوزه نگهداری راههای شریانی و غیر شریانی وضعیت اعتباری یکچهارم بودجه موردنیاز است؛به این صورت که برای نگهداری رویه راهها و ایمنسازی آنها که شامل خطکشی، روشنایی، تهویه تونلها، نصب و تعمیر تابلوهای اطلاعاتی و ارتقای ایمنی تقاطعها میشود اعتبار ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز است و برای نگهداری و ایمنسازی ابنیه فنی که شامل نگهداری از پلها، حایلهای حفاظتی، کانالها و غیره میشود، ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است که درمجموع برای تمامی اقدامات ایمنی و نگهداری راههای فعلی کشور به بودجهای برابر با ۸۵۰۰ میلیارد تومان لازم داریم.
اکبری در مورد نگهداری آزادراههای ساختهشده بهوسیله مشارکت با بخش خصوصی و ٖآزادراههای دولتی نیز گفت: بر اساس قراردادی که برای ساخت آزادراهها با بخش خصوصی به امضا رسیده است دو قالب پیشبینیشده است: در قالب اول در دوره مشارکت، نگهداری از آزادراه بر عهده سازنده و بخش خصوصی است و در قالب دیگر بخشی از عوارض از شرکت خصوصی بهحساب سازمان راهداری و حملونقل جادهای برای نگهداری راه پرداخت میشود که البته میزان آن بسیار کمتر از هزینه سازمان برای نگهداری و ایمنسازی آن است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تعدادی از آزادراهها دوره مشارکت را سپری کردهاند و به سازمان راهداری و حملونقل جادهای تحویل دادهشدهاند گفت: برخی از این آزادراهها از بخش خصوصی به بخش دولتی انتقالیافتهاند که در این حالت نگهداری از آنها بر عهده این سازمان است؛ بااینحال به دلیل هزینه بالای نگهداری و عدم سوددهی مناسب از عوارض پرداختشده درصدد آن هستیم تا این آزادراهها را دوباره به بخش خصوصی واگذار کنیم.
مديركل دفتر نگهداری راههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای در پایان گریزی نیز به تأمین اعتبار از طریق اعتبارات استانی برای نگهداری راههای کشور زد و گفت: باید همکاری استانداران در تأمین هزینههای نگهداری راههای استانها از بودجه استانی بیشتر شود تا بتوانیم طبق تفاهمنامهای که با بسیاری از استانداریها امضاشده است برای اصلاح راههای کشور، بالأخص نقاط حادثهخیز، قدم جدی برداریم.
انتهای پیام/4094/خ
انتهای پیام/