دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نماینده ICC خبر داد:

گردش مالی 21 هزار میلیارد دلاری رشوه در جهان

نماینده ICC در ایران با اشاره به گردش مالی گردش مالی 21 هزار میلیارد دلاری رشوه در جهان، گفت: پنج درصد تولید ناخالص درگیر فساد است.
کد خبر : 342670

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، صبح امروز محمدمهدی به‌کیش دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل در چهارمین همایش سالانه مبارزه با فساد که توسط اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد، گفت: از اقدامات و زحمات اخیر دانشگاه علم و صنعت و اتاق بازرگانی تهران برای برگزاری همایش مبارزه با فساد ابراز خوشحالی می‌کنم.


نماینده اتاق بازرگانی جهان آی‌سی‌سی با بیان اینکه امروز من به عنوان یک اقتصاددان صحبت می‌کنم تصریح کرد: براساس آمار و اطلاعاتی که دوستان دانشگاهی در گزارش خود ارائه کردند، چندین عدد و رقم جالب وجود داشت که مایلم به آنها اشاره کنم از جمله اینکه دو هزار و 600 میلیارد دلار در جهان دزدیده می‌شود که این عدد 12 درصد تجارت جهان است.


وی با اشاره به اینکه 21 هزار میلیارد دلار در جهان رشوه پرداخت می‌شود که این مقدار پنج درصد تجارت در کل جهان است افزود: براساس گزارش‌های ارائه شده پنج درصد تولید ناخالص کشورها درگیر فساد است.


به‌کیش با توضیح اینکه اگر فضا آماده نشود، مدل بنگاه سالم را نمی‌توان عملیاتی کرد تصریح کرد: یک بخشی از مبارزه با فساد در خود بنگاه‌ها و بخش خصوصی است اما بخش عمده و اعظم آن در سطح کلان و سیستم اقتصادی است.


وی با تأکید بر اینکه در سطح کلان ما چیزی به عنوان سیستم اقتصادی نداریم، توضیح داد: مهم نیست چه نوع اقتصادی را در پیش بگیریم؛ مهم این است که هر کدام از این سیستم‌های اقتصادی مرسوم در دنیا ابزاری دارند که برای عملیاتی کردن خود از آن استفاده می‌کنند.


وی با تأکید بر اینکه در ایران هیچ کدام از  سیستم‌های مطرح در دنیا پیاده نمی‌شود بیان کرد: در حال حاضر دولت سیستم مشخصی به لحاظ اقتصادی ندارد.


بهکیش با تأکید بر اینکه وقتی تکلیف سیستم اقتصادی مشخص نشود، در نهایت سرمایه‌گذاری هم صورت نمی‌گیرد افزود: وقتی این بلاتکلیفی و نامشخص بودن سیستم اقتصادی وجود دارد، بوروکرات‌ها بر فضای اقتصادی و تجارت حاکم می‌شوند و این یعنی صدور مجوزهای زیاد.


وی با تأکید براینکه وقتی مجوزها زیاد می‌شود، قانون‌پذیری زیرسؤال می‌رود توضیح داد: تا سیستم مشخصی نداشته باشیم، نمی‌توانیم قانون‌پذیر باشیم.


به‌کیش افزود: اگر سرمایه اجتماعی، قوه قضائیه و سیستم اقتصادی دولتی درستی نداشته باشیم، نمی‌توانیم فضای کسب و کار درستی هم داشته باشیم. در چنین فضایی بنگاه سالم معنا ندارد.


وی با تأکید بر اینکه پیشنهاد من این است که برای اصلاح سیستم اقتصادی بهتر است که این مدل بنگاه سالم را به دولت ارائه کنیم توضیح داد: وقتی فضای کسب و کار سالم نداشته باشیم ،نمی‌توانیم این مدل را در بخش‌های کوچک اقتصادی پیاده کنیم. باید کل فضای اقتصادی را اصلاح کنیم.


انتهای پیام/4092/4083/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته