دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1394 - 16:44

نگاهی به عملکرد 10 ساله سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران

خواهرخواندگی مناطق شمالی و جنوبی و کم کردن فاصله میان اقشار کم درآمد و پردرآمد از حیث استفاده از امکانات و خدمات شهری را باید از مهم‌ترین اهداف محمدباقر قالیباف در دوره اخیر مدیریت شهری نامید.
کد خبر : 32899

به گزارش گروه اجتماعی آنا به نقل از شهرنوشت، توجه به اماکن اجتماعی و فرهنگی به منظور گردهمایی با هدف آموزش و مشارکت هر چه بیشتر شهروندان در مدیریت شهری از ارکان اصلی توسعه اجتماعی است. بر این اساس شهرداری تهران در 10 سال اخیر مصمم‌تر از سایر سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول در حوزه اجتماعی و فرهنگی به ساخت اماکن فرهنگی و اجتماعی همچون کتابخانه‌ها، سینماها، فرهنگسراها، موزه‌ها، خانه‌های تئاتر و... روی آورده است.


تاکید بر انجام اقدامات فرهنگی در راستای ارتقای سطح زندگی شهروندان از سوی شهرداری تا بدان جاست که در مقابل 38 کتابخانه‌ای که در تهران از سوی نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور اداره می‌شود، شهرداری به تنهایی مسئولیت مدیریت 400 کتابخانه را بر عهده دارد که بخش عمده‌ای از این کتابخانه‌ها در جنوب پایتخت واقع شده‌اند.


علاوه بر تلاش مدیریت شهری در راستای تقویت زیرساخت‌های توسعه علمی و آموزشی در شهر، در 10 سال اخیر عزمی جدی به منظور بهینه‌سازی اوقات فراغت به ویژه برای اقشار کم برخوردار نیز صورت گرفته است. به این معنی که در گذشته موضوع اوقات فراغت تنها به معنای گذران زمان شهروندان در فصل تابستان بود. این در حالی است که امروزه از نگاه تصمیم‌گیران در حوزه مدیریت شهری اوقات فراغت بهترین زمان برای پربار کردن زیست شهروندان و ارائه انواع خدمات آموزشی با کمترین هزینه است. در همین راستا، در سال‌های اخیر شاهد احداث تعداد زیادی از فرهنگسراها در تهران به ویژه در مناطق جنوبی و کاربردی‌تر شدن آموزش‌ها هستیم. علاوه بر این در این دوره از مدیریت شهری برای نخستین بار موضوع سراهای محلات و ایجاد همبستگی محلی برای مشارکت شهروندان در اداره محل سکونت خود در دستور کار مسئولان شهری قرار گرفت.


احداث بیش از 10 فرهنگسرا در 10 سال


براساس آمارهای موجود اکنون حدود 35 فرهنگسرا در تهران فعال است. از این تعداد بیش از 10 فرهنگسرا همچون فرهنگسرای امام (ره)، رسانه، رویش، رضوان، مهر، تهرانسر، مترو، اخلاق، خاتم (ص)، رازی و تهران در دوره مدیریت محمدباقر قالیباف احداث شده‌اند و تمامی این فرهنگسراها جز فرهنگسرای امام (ره) در مناطق جنوبی قرار دارند. علاوه بر این فعالیت فرهنگسراهایی که در دوره‌های پیشین مدیریت شهری راه‌اندازی شدند، گسترده‌تر از همیشه شده است. به طوری که اکنون فرهنگسراها میزبان اجرای تئاتر، نمایشنامه خوانی، انجام برنامه‌های خیریه و کلاس‌های آموزشی مطابق با نیازهای روز است.


احداث 4 پردیس سینمایی طی 5 سال


راه‌اندازی 4 پردیس سینمایی تماشا در منطقه 18، رازی در منطقه 11، ملت در منطقه 3 و راگا در منطقه 20 از دیگر اقدامات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طی 10سال اخیر است. البته لازم به ذکر است تمامی این پردیس‌های سینمایی که اغلب در مناطق جنوبی پایتخت قرار دارند، در فاصله زمانی سال‌های 85 تا 90 ساخته شدند و ابتکار این دوره از مدیریت شهری به شمار می‌روند.


احداث 5 موزه و خانه موزه


احداث موزه‌ها و خانه موزه‌ها از دیگر اقدامات فرهنگی است که در دوره سکانداری محمدباقر قالیباف در شهر تهران مورد توجه مسئولان شهری قرار گرفته است. افتتاح باغ موزه هنر ایرانی و موزه دکتر علی شریعتی در سال 85، موزه استاد شهید مرتضی مطهری در سال 86، موزه دکتر چمران در سال 87 و خانه موزه بازار در سال 93 از جمله اقداماتی است که در راستای تقویت هویت ملی و دینی شهروندان از سوی شهرداری تهران انجام شد. این موزه‌ها در کنار موزه‌های موسیقی، دکتر امیر اسماعیل سندوزی، عکاسخانه شهر و مرکز هنرهای دینی امام علی (ع) که در سال‌های پیش از 84 افتتاح شده‌اند، روزانه میزبان تعداد قابل توجهی از گردشگران است.


در کنار این موارد باید به افتتاح باغ موزه قصر هم اشاره کرد که توجه و البته تحسین همگان را به همراه داشت. زندانی که در سال 91 بر اساس برنامه‌های توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران به موزه و تفرجگاهی برای شهروندان تبدیل شد. همچنان که باغ موزه دفاع مقدس که عملیات اجرایی ساخت آن از سال 84 آغاز شد و در سال‌های اخیر به یکی از نمادهای فرهنگی تهران تبدیل شده است تا خاطره هزاران شهید را در دل مردم شهر همیشه زنده نگه دارد.


فرهنگسراها محملی برای نخبگان اجتماعی و فرهنگی است


فارغ از تاکید شهرداری تهران بر ساخت اماکن فرهنگی و اجتماعی و ابتکار راه‌اندازی سراهای محلات، آن چه در 10 سال اخیر بارها زیر ذره بین مسئولان مدیریت شهری قرار گرفت، موضوع نحوه ارائه خدمات به شهروندان و به عبارت دیگر فعالیت کیفی اماکن فرهنگی به ویژه فرهنگسراها به عنوان مهم‌ترین فضای فرهنگی در تهران است.


در همین رابطه محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه اقدامات سازمان فرهنگی هنری در این دوره از مدیریت شهری با رشد قابل توجهی رو به‌رو بوده است، می‌گوید: در حدود ده سال مدیریت دکتر قالیباف، روندی صعودی فعالیت در حوزه‌های هنری، اجتماعی و فرهنگی در دستور کار قرار گرفت. چنان چه در این دوره شاهد راه‌اندازی انواع پردیس‌های سینمایی، فرهنگسراها و خانه‌های تئاتر بودیم. ضمن اینکه مرکز تئاتر صبا نیز به زودی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.


وی با تاکید بر نظارت شهرداری تهران بر ارتقای کیفی فضاهای فرهنگی و ارائه انواع خدمات آموزشی در این اماکن عنوان می‌کند: سازمان همواره به موضوع موسیقی و تاثیر موسیقی فاخر بر جامعه تاکید داشته است. بر همین اساس معاونت هنری سازمان موظف است که هر فصل یک آلبوم برای استفاده صدا و سیما و شهروندان تولید کند.


صلاحی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی فرهنگسراها در تمامی ایام سال به ویژه تابستان می‌گوید: کلاس‌های متعدد زبان، آموزش خانواده، قرآن آموزی، خط، نقاشی و درک زندگی تنها نمونه‌ای از اقدامات فرهنگی فرهنگسراهاست.


رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین با بیان اینکه شهرداری به کلاس‌ها یارانه می‌دهد تا مردم بتوانند در آنها شرکت کنند، تصریح می‌کند: نباید شهریه کلاس‌ها را آن قدر بالا ببریم که شهروندان نتوانند شرکت کنند و بی‌بهره بمانند. اما نباید هم فراموش کنیم که شهریه پایین به معنای سطح پایین کلاس‌ها نیست.


بر اساس این گزارش، اقدام‌های مطروحه دوره اخیر مدیریت شهری در این مطلب، تنها محدود به فعالیت‌هایی است که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صورت داده است. بدیهی است برخی اقدامات مانند احداث برخی خانه_موزه‌ها یا دیگر فعالیت‌های فرهنگی و هنری ممکن است توسط دیگر زیرمجموعه های معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران انجام شده باشد که در این گزارش به آنها اشاره نشده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب